Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

tirsdag, 7. september 2010, 18:09

Tager ingen ansvar for et ødelagt OS, eller hvad der ellers nu kan ske, at følge guiden er helt op til dig selv :)

Her er en masse tips til hvordan du gør din SSD hurtigere, udnytter pladsen bedre og sikrer at den ikke bliver langsommere.
Guiden er lavet på en Windows 7 maskine, det er muligt at gøre på andre styresystemer (XP og Vista), ved bare ikke om tingene hedder det samme.

AHCI
AHCI
Det første du kan gøre for at lave din SSD hurtigere er at gå ind i BIOS og aktivere ”AHCI”, det vil øge hastigheden af en eller anden grund :P
Forskellige versioner af BIOS ser selvfølgelig også forskellige ud, her er et eksempel:

!ADVARSEL!
At aktivere AHCI kan give en boot error/BSOD, for at aktivere det på en mere sikker måde, følg denne guide:

Citeret

1. Startup "Regedit
2. Open HKEY_LOCAL_MACHINE / SYSTEM / CurrentControlset / Services
3. Open msahci
4. In the right field left click on "start" and go to Modify
5. In the value Data field enter "0" and click "ok"
6. exit "Regedit"
7. Reboot Rig and enter BIOS (typically hold "Delete" key while Booting)
8. In your BIOS select "Integrated Peripherals" and OnChip PATA/SATA Devices.
9. Now change SATA Mode from IDE to AHCI.

You now boot into windows 7 or Vista, and the OS will recognize AHCI and install the devices.
Now the system needs one more reboot and voilla .. enjoy the improved SSD performance.

TRIM
TRIM er nok noget af det vigtigste du skal gøre, uden TRIM vil din SSD meget hurtigt blive meget langsommere.
TRIM er dog kun understøttet hvis du har Windows 7 og en SSD med firmware som understøtter TRIM (alle nyere modeller).

I stedet for at skrive hvordan TRIM virker, har jeg fundet et billede:

For at aktivere TRIM skal du først søge efter ”cmd” i start, højreklikke og vælge ”Kør som adminstrator”

I kommandoprompten skal du skrive "fsutil behavior set DisableDeleteNotify 0" og trykke enter.
Derefter ville der stå "DisableDeleteNotify = 0" det betyder at TRIM er aktiveret:

Midlertidige internetfiler
Alle writes (skrivninger) der bliver lavet på din SSD gør den langsommere, så filer som hele tiden bliver skrevet over af nyere kan meget hurtigt gøre din SSD langsom.
Derfor er midlertidige internetfiler noget af det værste, der kommer masser af writes hver gang du besøger en ny hjemmeside.

Hvis du har en ekstra harddisk i din computer, er det muligt at flytte din midlertidige internet mappe over på den. Dette kan gøres på de forskellige browsere:

Internet Explorer:
Funktioner -> Internetindstillinger -> Browserdata (Indstillinger) -> Flyt Mappe (Aktuel Placering) -> Lav en ny mappe hvor du vil have dine filer -> Flyt placeringen til din nye mappe.

Google Chrome:
Højreklik på Google Chrome -> Egenskaber -> ved "Destination" skal du tilføje følgende:

Så der i mit tilfælde kommer til at stå

Citeret

"C:\Users\Martin\AppData\Local\Google\Chrome SxS\Application\chrome.exe" --user-data-dir="PLACERING F.EKS: D:\temp"

Vigtigt: "PLACERING F.EKS. D\temp" skal du selvfølgelig skifte ud med din mappe.

Firefox:
Bruger ikke Firefox så har fundet en guide på engelsk.

You can view your settings in Firefox by typing "about:cache" in the address bar.
To change these settings follow these steps: Type "about:config" in the Firefox address bar.
Right click on any "Preference String" area and select New>String from the menu.
Enter in "browser.cache.disk.parent_directory" as the preference name and then put in the path to the new folder location (Ex: D:\Temp\Firefox).
Once this is set, a new directory called "Cache" will be created in the folder that you entered in.
Restart Firefox to enable.

FORTSÆTTES I NÆSTE INDLÆG

Dette indlæg er blevet redigeret 2 gange, senest redigeret af "X3N4T3" (10.11.2010, 09:19)

2

tirsdag, 7. september 2010, 18:09

Defragmentering
Når du defragmenterer bliver der lavet utrolig mange writes, derfor er defragmentering ikke anbefalet til en SSD, heldigvis kan du slå defragmentering helt fra, så du ikke behøver at tænke på dette.
Det kan gøres på denne måde:
Start -> søg efter ”Tjenester” og åben det -> Scroll ned indtil du finder ”Diskdefragmentering”-> Højreklik og vælg Egenskaber -> Skift "Starttype:" til "Deaktiveret"

(Tak fil Foxx :razz:)

Udnyt alt din plads
Prisen per GB på en SSD er meget høj, derfor vil man helst have alt det plads man betaler for, det er også muligt, men kræver at man selv ændre i nogle indstillinger.

Ved at lave din papirkurv mindre, gør du så at du har mere ikke optaget plads på din disk.
Højreklik på papirvkurven -> Egenskaber -> Vælge din SSD (C: drevet i mit tilfælde) -> Lave "Brugerdefineret størrelse:" om til noget mindre (jeg har sat min til 64MB).

Eksempel:

Systemgendannelse
Systemgendannelse er en funktion som gør det muligt at gendanne dit system, hvis nu uheldet skulle være ude, og du ikke kan starte Windows. Denne backup kræver plads, og laver igen mange writes på din SSD.

Gøres på følgende måde:
Start -> Højreklik på Computer og vælg Egenskaber -> Avancerede Systemindstillinger (til venstre) -> Systembeskyttelse -> Vælge din SSD -> Konfigurer -> Slå systembeskyttelse fra og sætte maks. diskplads til 1% -> OK

Deaktivere Dvale
At kunne sætte din computer i dvale kræver 3-4GB af din disk, da dvale ikke gemmer sessionen i dine RAM men på selve disken.

For at deaktivere dvale funktionen skal du gøre følgende:
Start -> søg efter ”cmd” -> Højreklik og kør som adminstrator -> skriv "powercfg -h off" (uden gåseøjne)
Ulempen her er dog at du ikke kan sætte computeren i dvale, kun i slumre.

Flytte din "Bruger Mappe"
Det er muligt at flytte sin ”bruger mappe” (mappen med billeder, dokumenter, musik og film) over på en anden harddisk, jeg skriver ikke guiden her pga. den er lidt kompliceret, men her er et link:
http://www.windows7hacker.com/index.php/…n-in-windows-7/

Indeksering
Indeksering er det Windows bruger for at hurtigt finde ting filer når du søger efter dem, det er lidt irrelevant da en normal SSD ikke er så stor, og alligevel søger efter filer meget hurtigt.

Indeksering er også med til at lave mange writes, når den skal skrive ned hvor alle dine filer ligger.
Indeksering kan deaktiveres på din SSD på følgende måde:
Start -> Computer -> Højreklik på din SSD (C: ) -> Egenskaber -> fjern flueben fra "Indekser indholdet i filer på dette drev ud over filegenskaberne"
Efter du har trykket OK, vil den spørge hvor du vil anvende indstillingerne, her vælger du ”Anvend ændringer på drev C:\, undermapper og filer”

FORTSÆTTES I NÆSTE INDLÆG..

Dette indlæg er blevet redigeret 2 gange, senest redigeret af "X3N4T3" (28.06.2013, 15:17)

3

tirsdag, 7. september 2010, 18:10

Sidefil

Du kan deaktivere sidefilen på din SSD, men det anbefales at du har over 4GB ram for at gøre det.
Start -> Højreklik på Computer og vælg Egenskaber -> Avancerede Systemindstillinger (til venstre) -> Tryk på ”Indstillinger” under ”Ydeevne” -> Avanceret -> Under ”Virtuel hukommelse” klik på ”Skift…” -> Vælg din SSD og vælg ”Ingen sidefil” -> Definer -> OK

Håber dette er brugbart, det er muligt at jeg vil ændre i den fremover, eller tilføje flere ting.
:rules:

Hvis der er noget skriver i bare (:
- X3N4T3

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "X3N4T3" (07.11.2010, 16:26)

4

tirsdag, 7. september 2010, 18:14

rigtig fin guide.. :goodpost:

AMD

5

onsdag, 8. september 2010, 21:38

Nice guide ;)

Ang. defragmentering på en SSD, ikke nok med at det ikke er nødvendigt, det er også ret så usundt for den, da mange filer flyttes rundt flere gange. Man bruger en del skrivninger til det, og med en SSD vil man helst lade være med at skrive for meget til den og flytte filer rundt for at flashchipsne ikke skal slides.

hver gang man sletter data fra en flash-celle slides den pågældende celle en smule... Hver flash-celle er lavet til at blive slettet ca. 100.000 gange, men en defragmentering kan hurtigt sænke det tal drastisk.

6

torsdag, 9. september 2010, 14:44

Rigtig fin guide du har fået skruet sammen :9xo

MSI P67-GD80 - Intel Core I7 2600K - Team Xtreme 2400 MHz 2x2 gb - Sapphire HD5870 1GB - Coolermaster Silent Pro 1000 watt - 2x Samsung F1 750 gb i RAID0

Cooling ---> H2O - Dice - Ln2

7

fredag, 10. september 2010, 07:40

Fin guide hvis man er Windows-bruger :)
Har intet gjort med mine, andet end at sætte dem i.

8

fredag, 10. september 2010, 08:23

Du kan evt. udbygge listen med at slå Superfetch og Prefetch fra.

Regner selv med anskaffe mig SSD diske i nær fremtid, og fandt i forbindelse med lidt research disse tips.

- Antec SOLO
- GB Z68X-UD4-B3
- i7-2600K
- 16GB PC3-12800
- GB HD 7850 OC 2 GB
- Samsung 840 Pro 256 GB
- Corsair HX520W
- Asus VK226H

* SRV: GB EP45-DS4, Q9650, 8GB PC2-8000 * HTPC: BRIX i3-4010 *

9

søndag, 7. november 2010, 16:28

Fandt mig den tid at update guiden en lille smule :)

Citeret

Oprindeligt indlæg af Maverick

Nu har du sat TRIM til ikke? :boxed:
Eller kan man ikke det på Mac?

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "X3N4T3" (07.11.2010, 16:28)

10

tirsdag, 9. november 2010, 20:36

Citeret

Oprindeligt indlæg af X3N4T3
Fandt mig den tid at update guiden en lille smule :)

Citeret

Oprindeligt indlæg af Maverick

Nu har du sat TRIM til ikke? :boxed:
Eller kan man ikke det på Mac?

Enten kan man ikke, eller også er der ikke TRIM support på min 120GB G. Skill Phoenix Pro...

11

tirsdag, 9. november 2010, 22:21

jeg prøvede at slå ahci til i bios men så vil den ikke starte windows op og går i blå skærm skal jeg enable det også reinstalle windows

Msi big bang trinergy
Core I7 875K
corsair dominator Gt
2000mhz 8-8-8-24 1T 1600mhz 6-6-6-15-1T
Msi 470gtx Twinfrozr II power edition
corsair F60 ssd disk 1 tb disk 500 gb disk
coolermaster silentpro 1000watt
Coolermaster Haf 922

12

onsdag, 10. november 2010, 08:28

Citeret

Oprindeligt indlæg af xecuter26
jeg prøvede at slå ahci til i bios men så vil den ikke starte windows op og går i blå skærm skal jeg enable det også reinstalle windows

Mener der er et tip i den tråd jeg linker længere oppe, til hvordan man kan slå AHCI til uden at skulle geninstallere.

- Antec SOLO
- GB Z68X-UD4-B3
- i7-2600K
- 16GB PC3-12800
- GB HD 7850 OC 2 GB
- Samsung 840 Pro 256 GB
- Corsair HX520W
- Asus VK226H

* SRV: GB EP45-DS4, Q9650, 8GB PC2-8000 * HTPC: BRIX i3-4010 *

13

onsdag, 10. november 2010, 09:11

Citeret

Oprindeligt indlæg af SpRoX

Citeret

Oprindeligt indlæg af xecuter26

Mener der er et tip i den tråd jeg linker længere oppe, til hvordan man kan slå AHCI til uden at skulle geninstallere.

Har jeg ikke oplevet :rolleyes:

Tror SpRoX mener den her:
1. Startup "Regedit
2. Open HKEY_LOCAL_MACHINE / SYSTEM / CurrentControlset / Services
3. Open msahci
4. In the right field left click on "start" and go to Modify
5. In the value Data field enter "0" and click "ok"
6. exit "Regedit"
7. Reboot Rig and enter BIOS (typically hold "Delete" key while Booting)

In your BIOS select "Integrated Peripherals" and OnChip PATA/SATA Devices. Now change SATA Mode from IDE to AHCI.

You now boot into windows 7 or Vista, and the OS will recognize AHCI and install the devices. Now the system needs one more reboot and voilla .. enjoy the improved SSD performance.

/edit
Hvis du stadig ikke kan boote, kan du resætte BIOS, ved enten at tage BIOS batteriet ud af dit bundkort i et minut, eller hvis du har en "reset CMOS" knap, så trykke på den.

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "X3N4T3" (10.11.2010, 09:17)

14

onsdag, 10. november 2010, 09:14

Ups dobbelt post :boxed:

Dette indlæg er blevet redigeret 2 gange, senest redigeret af "X3N4T3" (10.11.2010, 09:15)

Seneste tests og artikler

0

ASUS ROG Striker Platinum GTX 760

ASUS har i denne omgang sendt
Læs Mere

0

be quiet Silent Base 800

Producenten be quiet! behøver
Læs Mere

0

Crucial Ballistix Tracer 1866 MHz DDR3

Crucial har meldt sig på banen
Læs Mere

0

SanDisk Extreme og Kingston USB 3.0 Media Reader

Tweak.dk bevæger sig i dag ind
Læs Mere
Seneste nyheder

2

CableMod firma letter kabelsleeving til PSU

De mange store og tykke kabelb
Læs Mere

0

Samsung Z1 med Tizen OS på vej

Samsung er nu på vej med deres
Læs Mere

0

Artikel: Derfor bør du ikke bruge Popcorn Time

Inden vi overhovedet kommer i
Læs Mere

2

Nvidia GTX 960 er ifølge rygter klar til salg i januar

Det nye GTX 960 kort, som jeg
Læs Mere
Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.