Køling af gfx og cpu...

  • Min comp lukker ned pga den bliver for varm.
    Der er 2 problemer her.
    CPU bliver ret varm, men har bestilt en NorthQ NQ-3580. Så skulle den være iorden.
    Mit XFX 8800Ultra XT afgiver så meget varme, at mit kabinet antec P-180 ikke kan komme af med det. Selv med siden af i nogle spil fryser den pga. kortet bliver for varmt.


    Er det mig der gør noget forkert mht. kabinet kølingen.
    Jeg har sat blæser foran til at trække luft ind. Topblæser + bagblæser til at suge ud. Blæseren ved PSU har jeg sat til at suge væk fra PSU.


    Er der noget alternativ køling (ikke vand) til mit gfx der bevisligt virker bedre end stock?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Stubkier
    Blæseren i bunden skal blæse luft hen mod din PSU - så den blæser skal nok lige vendes om.


    Mvh Stubkier


    Har ikke pillet ved den..bare sat den til som den sad....


    Nogen forslag til alternativ luftkøling af gfx? Eller kan det være nok at afmontere køleren og putte artic silver5 på?

  • du kunne gøre noget helt andet i stedet for, tænke på blæserkøling
    det ser ud til at blæser på gfxkortet, giver for lave omdr i forhold til ,det skal yde i spil
    brug rivatuner til at sætte blæser på 100% når du spiller spil
    og når du er i windows sæt blæser til default i rivatuner ,så larmer kortet ikke

    mb :gigabyte ga-ex38-dq6
    cpu: conroe e8400
    hd:sata/usb 3.7 terabyte 12 harddiske
    gfx: 4850
    ram: corsair 4gb ddr2 6400
    dvdbrænder pioneer 215bk
    psu:pcpower and cooling 750watts

    Rettet 3 gange, sidst af doittt ().

  • H@rdcore du ka evt. prøve at forbedre dit airflow i dit kabinet endnu mere, måske lave hul til en el. 2 blæsere i siden af kabinettet?


    så de evt. blæser ind på dit gfx hvis du har plads til det :)

  • Er du sikker på det er varme?
    Har du tjekket med fx speedfan?


    Hvorfor/hvornår sker det?


    edit:
    Eller HWMonitor:
    http://www.cpuid.com/

    Core i7 930 @ 3600mhz @ 180x20
    Noctua NH-U12P Special Edition 1366 cpu cooler
    Asrock x58 Extreme
    OCZ3B2000C9LV6GK @ 9-9-9-30-1T@900mhz
    MSI N560GTX-TI Twin Frozr II 2GB GDDR5
    Kingston SSDNow V+ 128 GB (200mb R/W)
    Cooler Master 690 Kabinet | Seasonic X-650w PSU

    Rettet en gang, sidst af Azjo ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af puma99dk|
    H@rdcore du ka evt. prøve at forbedre dit airflow i dit kabinet endnu mere, måske lave hul til en el. 2 blæsere i siden af kabinettet?


    så de evt. blæser ind på dit gfx hvis du har plads til det :)


    Ved jeg ikke rigtig om jeg har mod på at gøre. Men hvis jeg gør...skal de så ikke blæse ud?...kabinettet har jo problemer med at komme af med varmen pga gfx afgiver så meget.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Braindead
    http://coolerkit.dk/product.asp?product=670&sub=50&page=1


    Ovenstående virker med garanti bedre end standard køleren. Og så med en stille 120mm blæser er du godt kørende.


    Mht. til airflow, hvordan er din kabelføring? Evt. køb nogle blæsere til kabinettet, der skubber lidt mere luft.


    Har tænk meget på den køler og ender nok også der.
    Mht kabelføring...er det ikke noget at prale af...er ikke ret hård til det...
    Synes fx det er irriterende at PSU sidder i bunden mens 4-pin stikket sidder oppe til venstre for cpu...og 24 pin til højre...det skal jo forbi et stort grafikkort. Har ingen IDE kabler, kun sata men orden er der ikke så meget af..


  • Ja..er ret sikker på det er varme. GFX laver så meget varme at med kabinetsiden på, fryser den hurtigt. Med siden af gør den det kun i nogle enkelte aplikationer fx et gammelt DX8.1 spil BHD...i tunler går det ikke ret længe inden det brænder varmt....Alle andre maps kører uden probs.


    Sidder og leger med rivaturner..og synes temps falder meget når jeg sætter blæser til 100%. Synes ikke jeg har hørt den køre så højt før, så tror jeg prøver det af i et stykke tid og ser hvad der sker.
    Kan blæseren godt holde til at køre 100% hele tiden?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af H@rdcore


    Mht kabelføring...er det ikke noget at prale af...er ikke ret hård til det...
    Synes fx det er irriterende at PSU sidder i bunden mens 4-pin stikket sidder oppe til venstre for cpu...og 24 pin til højre...det skal jo forbi et stort grafikkort. Har ingen IDE kabler, kun sata men orden er der ikke så meget af..


    Meningen er at strøm til bundkort skal føres bag ved bundkortet. Altså, af med den side og op bag ved pladen som bundkortet er monteret på. Det løser en del af kabelføringen, men kræver en rimelig lang ledning fra PSU'en.


    Pede.