Underlig CPU Overheat !?

  • Hey Tweakers.. Jeg sidder med en Q6600 CPU, som køre ganske godt.. problemet er bare at inde for de sidste 3-4 dage, er min CPU helt uden grund gået fra ca. 30c til +80c (Det siger mit EVEREST og mit Asus Suite ihvertflad..)


    Jeg har begge gange bare slukket for computeren og 5 min efter startet den igen, hvor temp er faldet til 30c igen..


    Nogle der kunne have en ide om hvorfor den er begyndt at gøre det?


    Vh


    The Prophet

    I7-2600K @ 3,4 Ghz
    ASUS SABERTOOTH P67 B3
    OCZ Vertex 3 120GB + 5TB lager
    Corsair Vengeance 2 x 4 GB @ 1600mhz
    ASUS DVD Drev/Brænder
    ASUS 8800GTX
    CM HAF X
    ______________________________

  • 1. programmet kan ikke aflæse din probe korrekt - prøv med coretemp/realtemp
    2. den sensor virker ikke ordentligt længere - ikke noget at gøre
    3. den viser helt korrekt fordi din køler er fyldt med skidt, og så kan den ikke komme af med varmen under load.......men så ville dit system nok være blevet pænt ustabilt....


    prøv at køre orthos med coretemp kørende ved siden af...og se om den kan køre det program uden at blive 80/ustabil i 15 min. ......i så fald er det en af de 2 første muligheder der er galt....hvis den derimod kommer derop, så skal du have kigget på din køling.....fx om der skal renses køler, skiftes kølepasta eller lign.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • okay tak for svaret..


    Det med at min køler er fyldt med skit tror jeg ikke, da det ikke er mere end 3 uger siden jeg gjore rent i kabinettet..


    jeg køre med intel boxed køler, og den kan køre i 10 timer i træk med gaming m.m uden at komme over 45c, men med et så står den bare på 80-85c, selvom mine progammer viser at min køler køre med +2000 rpm 8o og cpu load ligger på 0-10%


    Jeg prøver coretemp og noget cpu stress ;)

    I7-2600K @ 3,4 Ghz
    ASUS SABERTOOTH P67 B3
    OCZ Vertex 3 120GB + 5TB lager
    Corsair Vengeance 2 x 4 GB @ 1600mhz
    ASUS DVD Drev/Brænder
    ASUS 8800GTX
    CM HAF X
    ______________________________

  • Så er der kørt 20mins test.. Coretemp viste ca. 80c ved hver af de 4 cores :(


    personligt vil jeg dog sige, at jeg ikke synes mit system køre ustabilt.. men jeg ved ikke, for de temps er jo ikke lige frem gode for min cpu ;(

    I7-2600K @ 3,4 Ghz
    ASUS SABERTOOTH P67 B3
    OCZ Vertex 3 120GB + 5TB lager
    Corsair Vengeance 2 x 4 GB @ 1600mhz
    ASUS DVD Drev/Brænder
    ASUS 8800GTX
    CM HAF X
    ______________________________

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af The Prophet
    Så er der kørt 20mins test.. Coretemp viste ca. 80c ved hver af de 4 cores :(


    personligt vil jeg dog sige, at jeg ikke synes mit system køre ustabilt.. men jeg ved ikke, for de temps er jo ikke lige frem gode for min cpu ;(


    Har du mærket om det rent faktisk passer at den er 80 grader? Du kan jo mærke på køleren og hvis den bare er lunken er aflæsningen jo forkert.. Du skal brænde dine fingre for at det kan passe ..

    Core i7 920 @ 4.2 GHz
    Corsair XMS3 3x 2GB DDR3-1600 Ram
    2x GeForce GTX295
    EVGA X58 Classified 3x SLI
    2x VelociRaptor 150 GB @ RAID 0
    Corsair HX1000 PSU
    Corsair 800D Kabinet

  • det kan også være at dit bundkorts bios ikke understøtter Q66 G0 stepping og kræver en bios update


    hvilket jeg var ude for, og efter bios updaten forsvandt ALLE mine problemer

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af BUGz
    det kan også være at dit bundkorts bios ikke understøtter Q66 G0 stepping og kræver en bios update


    hvilket jeg var ude for, og efter bios updaten forsvandt ALLE mine problemer


    Men det skulle da være mystisk siden det har virket ? Altså den får vel ikke ligepludselig brug for en bios update?

    Core i7 920 @ 4.2 GHz
    Corsair XMS3 3x 2GB DDR3-1600 Ram
    2x GeForce GTX295
    EVGA X58 Classified 3x SLI
    2x VelociRaptor 150 GB @ RAID 0
    Corsair HX1000 PSU
    Corsair 800D Kabinet

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af FonZi


    Men det skulle da være mystisk siden det har virket ? Altså den får vel ikke ligepludselig brug for en bios update?


    nogle bios'er ka godt ha nogle små bugs man ik ser med det samme, men man oplever senere hen.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af BUGz
    http://support.asus.com/cpusup…odel=Maximus%20Formula%20(Special%20Edition)


    fatter hat.. det er samme bios der understøtter Q6600 - B3 og G0 ??


    Bios version 401 var 1. Initial Release altså den første Bios til det bundkort og da Q6600 G0 allerede var ude da det bundkort kom på markedet så er der selvfølglig både support for Q6600 B3 & G0 i første Bios version til det bundkort.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af BUGz
    ja ok my mistage, men så er det da udelukket, alså at biosen skulle være problemet


    Du skulle nu tage og opdatere den aligevel..

    Core i7 920 @ 4.2 GHz
    Corsair XMS3 3x 2GB DDR3-1600 Ram
    2x GeForce GTX295
    EVGA X58 Classified 3x SLI
    2x VelociRaptor 150 GB @ RAID 0
    Corsair HX1000 PSU
    Corsair 800D Kabinet

  • takker for svarne.. jeg køre med bios version: 0505, efter hvad CPU-Z siger..


    Jeg får lidt forskellige målinger af min temp.,. jeg håber mest på at real Temp passer, da det giver temps på ca. 30c på alle 4 cores i idle..


    Coretemp giver derimod 50-55c på alle 4 cores i idle..


    men har været inde ig gøre rent i kabinettet, og især ved cpu fan.. (selvom der ikke var meget af komme efter) og jeg har chekket at cpu-køleren sidder rigtig fast på CPU socket..


    men hvad for et program skal jeg sætte min lid til ?

    I7-2600K @ 3,4 Ghz
    ASUS SABERTOOTH P67 B3
    OCZ Vertex 3 120GB + 5TB lager
    Corsair Vengeance 2 x 4 GB @ 1600mhz
    ASUS DVD Drev/Brænder
    ASUS 8800GTX
    CM HAF X
    ______________________________