Problemmer formatering af HD

  • Jeg har netop i dag modtaget en Icy Box IB-390 og en Samsung SpinPoint T166 HD502IJ 500 GB harddisk. Jeg har lidt svært ved at få den formateret, da den overhovedet ikke genkendes i enhedshåndtering (Windows XPP), den står der faktisk slet ikke.
    Hvis jeg tilslutter den til min Linuxbox og bruger kommandoen "fdisk -l" dukker den heller ikke op.


    1) Hvordan kan jeg få denne harddisk formateret når den ikke reagerer på ovenstående?
    2) Hvordan finder jeg ud af, om harddisken overhovedet fungerer?
    3) Spinpoint-HD'en kører SATA-300 men min stationæres harddisk er en SATA-150, kan jeg tilslutte den der? For ellers har jeg kun en Thinkpad T61 som understøtter 2,5" SATA-harddiske, så der går den ikke.


    På forhånd tak for hjælpen.

  • IcyBox IB-390 er eSATA/USB ik ?


    Hvis du bruger eSATA-tilslutning, så genstart din PC imens IcyBox´en er tændt så din BIOS kan finde harddisken.


    Du kan godt smide den ind i dit kabinet hvis du vil det. Om det er SATA-150 eller SATA-300 er ligegyldigt.


    Hvis du ikke vil genstarte din PC, så pil eSATA-kablet af og smid USB-kablet i røven på boxen. Så skulle harddisken gerne poppe op med det samme.

  • Jo, den er eSATA/USB, men jeg bruger dog kun USB pga manglende eSATA-understøttelse på T61.
    Harddisken kører fint rundt inde i boksen, men der er ikke rigtigt nogen tegn på at den registreres af computeren.


    Okay, for så tror jeg at jeg vil prøve at formatere den gennem min stationære computer.


    Hvad er forskellen på SATA-150 og SATA-300?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af copyleft
    Jo, den er eSATA/USB, men jeg bruger dog kun USB pga manglende eSATA-understøttelse på T61.
    Harddisken kører fint rundt inde i boksen, men der er ikke rigtigt nogen tegn på at den registreres af computeren.


    Okay, for så tror jeg at jeg vil prøve at formatere den gennem min stationære computer.


    Hvad er forskellen på SATA-150 og SATA-300?


    Okey. Du kan ikke se disken inde i disk management ? (start > run > "diskmgmt.msc")


    Forskellen på SATA-150 og SATA-300 er den teoretiske max overførselshastighed. Men i praksis gør det ingen forskel da ingen harddisk alligevel kommer der op alene. Selve interfacet er fysisk identisk, så alle SATA-harddiske kan bruges uanset om det er 150 eller 300.


    Går ud fra at din Windows er fuldt opdateret. Ellers er det jo altid en god idé for at udelukke at windows skulle lave flere problemer end højest "nødvendigt".