Maskine booter ikke??

  • Hej!


    Jeg har det problem, at min maskine restartede af sig selv, og nu booter den ikke (tror jeg). Når jeg skriver "tror", så er det fordi, at når jeg tænder maskinen, så lyser alt som det skal - blæserne kører osv, men det kommer intet billede på monitoren. Jeg har prøvet monitoren med en anden pc, så den er ikke problemet, har også sat et andet grafikkort i min maskine, men stadig intet billede.


    Det skal siges at jeg overclocker min maskine rimelig hardcore :)


    Hvis blot jeg kunne komme ind i BIOS, så kunne jeg jo eventuelt ændre bootsetup og prøve fra en anden HDD, men som nævnt kommer der slet intet billede og den lampe som lyser når en HDD kører lyser kun lige ved start, og så ellers ikke.


    Jeg tror min primære disk er stået af... eller har I andre typiske muligheder?


    Hvis min primære HDD er stået af - hvilke muligheder er der så for at komme ind i BIOS og ændre på fx bootsetup - eller sagt på en anden måde - hvordan får jeg et billede på min monitor, så jeg kan ændre i tingene...??


    Mvh.
    Erik

  • Bunkort eller gfx kort, andet vil kunne starte og vise fejl . :boxed:

    1090T @ 4.0 Ghz
    PowerColor 5870 @ 950/1200
    Asus Republic of Gamers IV.
    Corsair Dominator 1600MHz 8-8-8-24
    Corsair 850W

  • Hmm... takker... nogle måder "tests" hvor på jeg kan se om bundkortet er stået af? Har prøvet et andet gfx kort, og det virker heller ikke - eller der kommer intet billede.


    Alle lys på bundkortet lyser "fint", men det ville de måske også gøre hvis bundkortet er stået af?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Rasmus_yamaha
    Går ud fra at du har prøvet at resette cmos??


    ja i din manual til bundkortet kan du med garanti se hvordan du manuelt resetter din bios på bundkortet - prøv lige det. det vil typisk dreje sig om at flytte en jumper frem og tilbage eller lign.

    System :
    Intel Core 2 Duo E6550
    ASRock 4CORE1333-GLAN
    Inno3D 8500GT 512mb
    2 GB Kingston HyperX DDR2-800
    WD Caviar 250 GB Sata II
    Antec Trio-430 truepower psu

  • Med de fejl du beskriver er det helt sikkert ikke en harddisk der er stået af (eller jo, men så er der også andre ting der stået af).


    Hvis du har et nyere bundkort skal der tit bare 3 genstarter til før bios resetter sig selv. Ellers må du ind og rode med BIOS batteri og jumper.


    Hvor meget havde du presset systemet?


    Mvh Stubkier

  • Hej igen...


    1) Ja, blæser på gfx kort kører


    2) Der er tale om et ASUS Rampage Formular bundkort, som er næsten nyt (3 uger), og der findes en knap, som hedder Clear Cmos - den har jeg prøvet, og systemet rebooter, men fortsat intet billede?


    3) Jeg synes jo ikke, at jeg havde presset systemet voldsomt - kører med en QX9650 processor, og havde sat Multiplier til 11 og FSB til 380 samt CpuVolt til 1.7000 i BIOS - sidstnævnte måske lidt højt meeeen alligevel....


    Når nu punkt 2 med clear cmos knappen åbenbart ikke virker, er der en "manuel" metode til helt sikkert at få reset cmos/bios til default?

  • Tog du alt strøm fra + BIOS batteri da du trykkede på knappen? hvis nej så prøv det!


    Hvis ja lyder det som mig som du sidder med et GFX der ikke virker.


    Hvad har du til at køle din CPU? for 1.7 volt er en del at smide efter en CPU.


    Mvh stubkier

  • Nej, kun strøm men ikke batteri - det prøver jeg, selvom manualen ikke skriver noget om det...


    Jo, men jeg har proppet et andet GFX i, og det er samme issue - er ret sikker på, at problemet ligger i, at bundkortet ikke resetter Cmos - idet der også er nogle leds på bundkortet som viser hvor meget power man giver fx Northbridge / RAM osv og de står alle på rødt = "Crazy" :-)


    Jeg bruger en Zalman LED9700 mener jeg den hedder som CPU køler - den burde kunne klare jobbet - har jævnligt checket temp på CPU og de forskellige kerner ligger max på omkring 72 grader (ved full load), hvilket måske ikke er fantastisk, men burde være ok mener jeg...


    Nu prøver jeg lige den med at tage både strøm og batteri mens jeg trykker på knappen ellers er konklusionen vel, at min bundkort er stået af - forstået på den måde, at jeg ikke kan resette Cmos som beskrevet i manualen... :(