Core 3 og 4 alt for varme =(

  • Jeg har et problem på min nye comp, Core 3 og 4 på min Q9450 er alt for varme. Maskinen er ikke overclocked.


    P5E3-Deluxe
    Q9450 2.66GHz
    DDR3 PC-12800 2x2GB
    WD Raptor 150GB
    Gigabyte 3D Rocket II CPU cooler
    Radeon 3870x2
    Corsair 750W


    SpeedFan 4.34:


    Core 0: 39 c
    Core 1: 41 c
    Core 2: 63 c
    Core 3: 63 c


    CoreTemp:


    Core 0: 43 c
    Core 1: 46 c
    Core 2: 67 c
    Core 3: 67 c


    Alle temp er i idle (20% load max)


    Hvad kan dette skyldes ? Plz help =..(


    På Forhånd tak Mikio.

  • tænkte på, du laver ikke noget mens du ser temp vel, for tyder på der loades på core 3 og 4, for så meget udsving har jeg sjælen set

    Corsair Spec Alpha Red Custom, dual rad + single rad in front - Intel 7600k@4.9 1,24 vcore watercooled - 8GB Geil Forza DDR4 3000mhz - 450W Thermaltake SMART PSU - Kingston HyperX 240GB SSD - Asus GTX1060.

  • Umiddelbart, for at finde ud af om det var en sensor der bare er kalibreret forkert, kunne man så ikke bare se temperaturforskellen mellem idle og load på alle cores og hvis forskellen er den samme så er det bare det der er galt, hvis temperaturforskellen til gengæld er højere på de 2 'dårlige' cores så må det være skævt HSF, dårlig montering etc. og hvis temperaturen holder sig noget nær det samme på de 2 dårlige ved idle og load, så er sensorerne bare døde?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af JacobN
    Umiddelbart, for at finde ud af om det var en sensor der bare er kalibreret forkert, kunne man så ikke bare se temperaturforskellen mellem idle og load på alle cores og hvis forskellen er den samme så er det bare det der er galt, hvis temperaturforskellen til gengæld er højere på de 2 'dårlige' cores så må det være skævt HSF, dårlig montering etc. og hvis temperaturen holder sig noget nær det samme på de 2 dårlige ved idle og load, så er sensorerne bare døde?


    Hvis selve sensoren kan TC også være i hegnet. Det har jeg set før. Men sandsynligheden afhænger af hvilke sensor teknologi de benytter. et par af teknologierne er et resultat af fysiske konstanter og derfor svære at få til at fejle.

  • den vil uanset hvad slukke før den brænder af, så jeg ville tjekke kølingen og evt. putte ny kølepasta på og genmontere køler. Er det stadig det samme så vær ligeglad og overclock svinet :cheers:

    Corsair Spec Alpha Red Custom, dual rad + single rad in front - Intel 7600k@4.9 1,24 vcore watercooled - 8GB Geil Forza DDR4 3000mhz - 450W Thermaltake SMART PSU - Kingston HyperX 240GB SSD - Asus GTX1060.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Raptorrockwool
    Hvilke køler har du på ?
    Mine kerne følges pænt ad. Jeg tror slet ikke det er muligt at lave en forskel på 20 grader på min q9450.



    Jeg har en Gigabyte 3D Rocket II CPU cooler

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jst
    Måske køleren der er sat skævt på...
    Prøv med at afmontere køleren, og gi den lidt nyt pasta, og sæt køleren på igen !




    Det vil jeg da prøve ! tak for dit råd.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af hot_fifty
    tænkte på, du laver ikke noget mens du ser temp vel, for tyder på der loades på core 3 og 4, for så meget udsving har jeg sjælen set


    Nej laver intet ved de temp´s jeg har skrevet i mit inlæg. Når jeg laver noget 100% load er der ik den store forskel, ca. +5-10c grader. Men i Core Temp 0.98.1 kan jeg se at Core 3 & 4 har større load end 1 & 2 =( hvad kan det skyldes ?


    Core#0 : 6%
    Core#1 : 6%
    Core#2 : 18%
    Core#3 : 3-15%


    (idle)


    >_<


  • Hvis du ikke selv gør noget aktivt så fordeler windows selv kerner. det bliver aldrigt gjort ligligt.


    Jeg går ind og dedikerer de enkelte kerner. Kerne 0 eller 3 hos mig står f.eks. for antivirus osv. i den dur. de programmer får ikke lov til at bruge andre kerner og andre programmer får ikke lov til at bruge denne kerne. Det betyder at mine programmer ikke bliver holdt tilbage på samme måde af nødvendige aplikationer.
    hvor om alt er at det giver bedre performance at en kerne tager sig af standby aplikationerne meds programmer ikke skal dele noget med den slags resurseforbrugere. Man skal bare lige huske at Chashen også er delt mellem kredsene. jeg ved ikke om det er delt 2 og 2 eller 4 og 4.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Raptorrockwool


    Hvis du ikke selv gør noget aktivt så fordeler windows selv kerner. det bliver aldrigt gjort ligligt.


    Jeg går ind og dedikerer de enkelte kerner. Kerne 0 eller 3 hos mig står f.eks. for antivirus osv. i den dur. de programmer får ikke lov til at bruge andre kerner og andre programmer får ikke lov til at bruge denne kerne. Det betyder at mine programmer ikke bliver holdt tilbage på samme måde af nødvendige aplikationer.
    hvor om alt er at det giver bedre performance at en kerne tager sig af standby aplikationerne meds programmer ikke skal dele noget med den slags resurseforbrugere. Man skal bare lige huske at Chashen også er delt mellem kredsene. jeg ved ikke om det er delt 2 og 2 eller 4 og 4.



    Så meget tjek på tingene har jeg slet ik endnu, men med 6% load er temp 67 grader. Virker det ik lidt voldsomt =...( ?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Mikio



    Så meget tjek på tingene har jeg slet ik endnu, men med 6% load er temp 67 grader. Virker det ik lidt voldsomt =...( ?


    Tror du selv på at den faktisk er 67 grader ? for så er der et problem.
    under load kommer jeg ikke over 50.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Raptorrockwool


    Tror du selv på at den faktisk er 67 grader ? for så er der et problem.
    under load kommer jeg ikke over 50.


    Jeg ved ik hvad jeg skal tro kære ven, og om der er et problem er jo det jeg prøver at finde ud af =)


    Under 100% load på alle 4 kerner siger den:


    SpeedFan:


    Core 0: 48c
    Core 1: 51c
    Core 2: 65c
    Core 3: 65c


    Core Temp:


    Core 0: 53c
    Core 1: 56c
    Core 2: 70c
    Core 3: 70c


    Tak for dit hurtige svar.

  • tro på coretemp, prøv at brug realtemp måske viser den lavere eller samme temp som coretemp

    Corsair Spec Alpha Red Custom, dual rad + single rad in front - Intel 7600k@4.9 1,24 vcore watercooled - 8GB Geil Forza DDR4 3000mhz - 450W Thermaltake SMART PSU - Kingston HyperX 240GB SSD - Asus GTX1060.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af hot_fifty
    tro på coretemp, prøv at brug realtemp måske viser den lavere eller samme temp som coretemp


    Jeg bruger Vista 64bit, Realtemp vil ikke starte den siger "Driver not Loaded Try running as Administrator" suk =(

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af noxon


    Det virker nu ellers fint her i vista64, det er den nyeste version ? De første var nemlig xp only..


    Ja det bare mig som er noob, virker nu =)


    Real Temp:


    Idle.
    Core1: 33
    Core2: 36
    Core3: 55-58
    Core4: 55-58


    100% load.
    Core1: 40
    Core2: 43
    Core3: 59
    Core4: 59



    en smulle lavere, men stadig meget =(