Vis mig din netværksharddisk / NAS

  • Jeg har skulle finde NAS drives til 3 forskellige venner på det seneste.


    Den første fik sådan en her: Buffalo LinkStation Live 500GB


    Den anden fik sådan en her: Synology DS-107+ m. 500GB


    ...og den sidste fik sådan en her: QNAP TS-101 m. 500GB


    Buffalo har en ulempe i at den aldrig rigtig går i standby og derfor kan høres hvis man er i nærheden (ikke noget problem for min ven for der står den inde i et skab) + det at den er MEGET nørded at sætte op!


    Synology er piece of cake at arbejde med, støjer ikke (med den rette HDD) MEN - den lyser, MEGET!
    Lidt irriterende for min ven der har den stående under sengen, måtte sætte noget sort taper over dioderne før han kunne holde det ud - ellers er der total blå og grøn/gul disko lys hvergang den laver bare det mindste...


    Må klart sige at QNAP er den absolut mest lækre af de tre!
    Ingen besvær i opsætning, passivt kølet, super støjsvag (med den rigtige HDD, i det her tilfælde en lækker Seagate) og ikke alt for mange lamper der lyser hele rummet op.

  • bl.a. Synology & QNAP har jeg kigget en del på. De virker jo meget smarte, men syntes dog bare ikke jeg har behov for en stor NAS med 4 harddiske når man tænker på hvor store harddiskene er lige pt.


    Havde tænkt lidt på en 2-drevs NAS som kunne køre RAID-1 med et par 750 GB - 1 TB harddiske, men efter nærmere overvejelser så tror jeg sgu at jeg ender med en single-drev. RAID-1 kan jo ikke erstatte backup.


    Jeg har ikke brug for iTunes-server, FTP-server, Torrent-server, WEB-server, Printer-server osv - Har egentlig bare brug for et lokalt netværksdrev som alle mine computere på netværket har adgang til :))


    Har kigget lidt på 750 GB eller 1 TB WD My Book World Edition som koster noget ligende 1400-1700.- - Det er jo ikke ret meget og der er vel ingen grund til at punge ud for en masse features som man ikke skal bruge alligevel ?


    Så ligner den endda også en af de externe jeg har i forvejen :))
    [Blocked Image: http://www.tempatshopping.com/category/category_id/data/i/m/t/13000/12495][Blocked Image: http://store.westerndigital.com/buywesterndigital_assets/product_images/2835090.jpg]

  • Jeg kan IKKE anbefale MyBook World Edition!
    -for at overføre bare den mindste fil til dem køre man gennem et server program kaldet "MioNet".
    Problemet med MioNet er at det linker op til en amerikansk server, før det linker videre til din NAS - det æder vandvittig meget båndbredde og gør selv en lille overførsel til noget som hurtigt kan tage et par timer istedet!
    -den er fin fin når først filerne ligger på den, men for at flytte dem skal man hurtigt afsætte en dag eller to....... (and im not kid'in)


    Vil derfor klart anbefale at du kigger efter en NAS med FTP adgang så den kan lege sin egen lille server - også til upload

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dB1
    Jeg kan IKKE anbefale MyBook World Edition!
    -for at overføre bare den mindste fil til dem køre man gennem et server program kaldet "MioNet".
    Problemet med MioNet er at det linker op til en amerikansk server, før det linker videre til din NAS - det æder vandvittig meget båndbredde og gør selv en lille overførsel til noget som hurtigt kan tage et par timer istedet!
    -den er fin fin når først filerne ligger på den, men for at flytte dem skal man hurtigt afsætte en dag eller to....... (and im not kid'in)


    Vil derfor klart anbefale at du kigger efter en NAS med FTP adgang så den kan lege sin egen lille server - også til upload


    Jeg har ikke brug for adgang til NAS´en uden for mit eget lokal netværk. Efter hvad jeg har læst, så er MioNet kun noget man skal bruge hvis man netop skal have adgang til NAS´en uden for ens eget netværk. På mit lokalnetværk skulle jeg være istand til at bruge NAS´en som en ganske almindelig lokal netværksharddisk ... uden MioNet.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af dB1
    Forresten så de to modeller jeg linker til af både Synology og Qnap kun til 1 HDD - men kan begge udvides til RAID1 gennem en ekstern HDD sat til på en USB port (dét er smart!)


    Tjo, der findes jo et væld af smarte featues inden for NAS-området. Nogle mere brugbare end andre. Alt efter brugerens behov :))


    Personligt kan jeg ikke lige se at den feature skulle være mere smart end så meget andet. Hvis man ville køre RAID-1, så havde man vel købt en NAS med plads til 2+ harddiske. Men hvis den samme USB-port kan bruges til at udvidde lagerpladsen, og ikke kun til at køre RAID-1, så er der vel lidt håb for den.


    Hvis USB-porten kan bruges til at lave en one-touch-backup fra NAS til USB, så er det smartere syntes jeg.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af GrillRotten


    Jeg har ikke brug for adgang til NAS´en uden for mit eget lokal netværk. Efter hvad jeg har læst, så er MioNet kun noget man skal bruge hvis man netop skal have adgang til NAS´en uden for ens eget netværk. På mit lokalnetværk skulle jeg være istand til at bruge NAS´en som en ganske almindelig lokal netværksharddisk ... uden MioNet.


    Hvis USB-porten kan bruges til at lave en one-touch-backup fra NAS til USB, så er det smartere syntes jeg.


    Nå ja, det havde jeg lige glemt - alle de steder jeg har sat NAS op har der altid været et krav om at de skulle kunne have access til dem udefra også, men det er rigtigt - hvis du bare skal bruge den internt så er WD WorldBook fin - skal bare mountes som et netværksdrev og så køre den.


    Mener faktisk at Qnap kan lav en form for OneTouch backup gennem USB (du må ikke lige hænge mig op på det, syntes bare bestemt jeg har set det et sted før jeg fandt den til min ven)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dB1
    Mener faktisk at Qnap kan lav en form for OneTouch backup gennem USB (du må ikke lige hænge mig op på det, syntes bare bestemt jeg har set det et sted før jeg fandt den til min ven)


    True. Er også blevet lidt hooked på Qnap TS-209 II, men version II er ikke landet i lille DK endnu.


    Skrev dog en email til Per hos SHG i går aftes. Samme aften var der svar.


    Hej Jacob


    Både Qnap TS-209II samt TS-209 PROII er nu oprettet


    Se venligst
    http://www.shg.dk/2113330
    http://www.shg.dk/2113331


    Tør i skrivende stund ikke gætte på levering, men forventet 3-4 dage er den sat til foreløbig.


    Med venlig hilsen / Best Regards
    Per Nielsen
    Purchase Manager


    ... Det må man da kalde for service :9xo

  • sku' egentlig meget sjovt det kun er dig og mig der poster i den her tråd - der må da være flere på tweak der har en mening om NAS'sere?


    :roller:


    ...btw, lækker service fra SHG - jeg har kun gode erfaringer med køb hos dem

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dB1
    sku' egentlig meget sjovt det kun er dig og mig der poster i den her tråd - der må da være flere på tweak der har en mening om NAS'sere?


    :roller:


    ...btw, lækker service fra SHG - jeg har kun gode erfaringer med køb hos dem


    Kom jeg også til at tænke på ... Kan vel ikke passe at der ikke er nogen på Tweak der har en NAS ?
    - Ud over Maverick som jeg ved har en LaCie.


    Jeg syntes også godt om SHG

  • Er overstående ikke nok til helt at banne ham fra siden?


    Anyway, så ville jeg overveje selv at lave en server løsning. Jeg havde en Synology 207+ NAS og var egentlig glad for den. Desværre er de altså ikke super hurtige og det er begrænset hvor meget man kan få lov at styre imo..


    Jeg valgte den nye shuttle istedet, og har IKKE fortrudt det! Jeg kunne lave nedenstende (se sig) for de samme penge og det er bare top $!


    Her er et billede og link til den helt nye shuttle:


    Nå ja okay, den er steget 150kr siden jeg købte, men ville alligevel gøre det:


    http://edbpriser.dk/Products/L…rea=products&Soegeord=k45


    [Blocked Image: http://picture.edbindex.dk/ProductPictures/439907.jpg]


    + 300 for et godt sæt 2GB RAM og ca. 300 til fx en Intel E1200 dualcore som jeg valgte. Prisen bliver ca den samme..


    Den nye shuttle er super lille. Eneste negative jeg kan sige, at at den lille 40mm psu blæser har en irriterende lyd (Men det havde synology serveren også).


    Jeg valgte at åbne PSUen og klippe ledningen til blæseren et sted hvor det var nemt at samle den igen i tilfælde af problemer. Den bliver kun lun efter jeg har fjernet blæseren og det hele kører superb. Bruger windows server 2008 og fjernskrivebord til at styre den.


    NB: Psuen er kun på 100W og læste er review hvor de målte lidt over 40w idle, så det er altså ikke meget den bruger.. Læs evt et par reviews, de roser den til skyerne - ikke mindst pga. ydelsen.


    |GIGABYTE P67|Intel i5 2500K|
    |8GB CORSAIR PC1600|GIGABYTE GTX570|
    |120GB INTEL 510 SSD|Logitech G500|Logitech Illuminated|
    |FRACTAL DESIGN R3|Sennheiser HD555|Steelseries|650W CORSAIR|

    Rettet en gang, sidst af Søndergård ().

  • Prøv hør her lille ven


    Det jo slet ikke sejt det du skriver vel?


    Jeg ville fanme blive glad hvis der var nogen sagde de ville knalde min mor. ville bare tænke at du gider sælge din lille spæde drenge krop til sådan en gammel KO . Det gjorde mig helt varmt inden i.
    :finger:

    ASUS PRO-GAMING Z170 - Intel i7-6700K - GeForce GTX970 - Crucial 16GB DDR4 2400Mhz - Samsung 850EVO 500GB


  • Gider ikke have en server. Har rigeligt med computere. Har egentlig bare brug for en netværskharddisk :))


    Er dog kommet lidt i tvivl om det skal være en Qnap TS-209 II (2449 kr) da den koster næsten det samme som en Synology 407 (3283 kr).


    Sidder lige og læser et par anmeldelser imens jeg tænker lidt over det.

  • Ok, men selv om du bare vil have en netværksharddisk, så ville jeg nu stadig vælge den shuttle når nu den koster noget nær det samme.. Selv om man vælger i første omgang kun at bruge den som netværsharddisk, så kommer det jo ud på ét i forhold til en NAS. Du har bare muligheden for at bruge den til federe ting på sigt... Indtil videre har min kørt i 15 dage rap, og ikke et eneste tegn på dårlig ydelse, hvilket synologyen ikke kunne klare til samme UG. Desuden er den praktisk talt lydløs, hvilket sylogogyen heller ikke kunne prale af at være.


    Nå, men nu er den ihvertfald anbefalet :)


    EDIT: Hvorfor vil du give SÅ MEGET, hvis det bare skal være en netværksdisk.. Anyways, not my problem :D


    |GIGABYTE P67|Intel i5 2500K|
    |8GB CORSAIR PC1600|GIGABYTE GTX570|
    |120GB INTEL 510 SSD|Logitech G500|Logitech Illuminated|
    |FRACTAL DESIGN R3|Sennheiser HD555|Steelseries|650W CORSAIR|

    Rettet en gang, sidst af Søndergård ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Søndergård
    Ok, men selv om du bare vil have en netværksharddisk, så ville jeg nu stadig vælge den shuttle når nu den koster noget nær det samme.. Selv om man vælger i første omgang kun at bruge den som netværsharddisk, så kommer det jo ud på ét i forhold til en NAS. Du har bare muligheden for at bruge den til federe ting på sigt... Indtil videre har min kørt i 15 dage rap, og ikke et eneste tegn på dårlig ydelse, hvilket synologyen ikke kunne klare til samme UG. Desuden er den praktisk talt lydløs, hvilket sylogogyen heller ikke kunne prale af at være.


    Nå, men nu er den ihvertfald anbefalet :)


    EDIT: Hvorfor vil du give SÅ MEGET, hvis det bare skal være en netværksdisk.. Anyways, not my problem :D


    Tja jeg har computere til de "federe" ting :))


    Hvorfor vil du give SÅ MEGET for et operativsystem som Win2008 Server koster ? - eller du har måske købt det af en ven til en MEGET god pris ? :finger:


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Søndergård
    + 300 for et godt sæt 2GB RAM og ca. 300 til fx en Intel E1200 dualcore som jeg valgte. Prisen bliver ca den samme..


    Den nye shuttle er super lille. Eneste negative jeg kan sige, at at den lille 40mm psu blæser har en irriterende lyd (Men det havde synology serveren også).


    Jeg valgte at åbne PSUen og klippe ledningen til blæseren et sted hvor det var nemt at samle den igen i tilfælde af problemer. Den bliver kun lun efter jeg har fjernet blæseren og det hele kører superb. Bruger windows server 2008 og fjernskrivebord til at styre den.


    Du glemte prisen for det externe DVD-drev samt prisen for Windows Server 2008 :$ Lidt sjovt at det OS du bruger til din server koster mere end selve serveren :$


    Har bestilt en Qnap TS 209 II hos SHG. Er samlet set en hel del billigere end din server og kan have 2 harddiske i RAID out-of-the-box. Passer mig fint at der ikke kommer endnu en maskine i hytten jeg skal rode med software på. Har rigeligt med det i forvejen. Der skal jo også være plads til andre ting her i livet :))


    Men den K45 Shuttle vil nok være en glimrende maskine til kæresten hvis jeg en dag vil have at hun skal lade være med at bruge min HTPC-1 til at surfe på nettet - Så kunne det være jeg ville få tid til at skifte OS på den :)) - Vil lige holde den i tankerne til det formål :9xo

  • What's with the attitude? ...


    Men nej til dvd-drev for der er slet ikke plads i en K45.. Og ja, jeg fik Windows Server edition til en meget fordelagtig pris, men nu er der heller ingen der siger at det SKAL være den dyre server edition..


    Selv om man smed et XP eller Vista OS på min indkøbsliste ville den alligevel være ca. 500 kr billigere end den Qnap du lige har købt, og hvad angår RAID har K45 de samme muligheder.


    |GIGABYTE P67|Intel i5 2500K|
    |8GB CORSAIR PC1600|GIGABYTE GTX570|
    |120GB INTEL 510 SSD|Logitech G500|Logitech Illuminated|
    |FRACTAL DESIGN R3|Sennheiser HD555|Steelseries|650W CORSAIR|

  • Hey Søndergård!


    Din lille hjemmelaveder server med Shuttle K45 lyder sgu da som et fedt projekt... havde for 6-7 år siden en server kørende, da jeg boede sammen med min daværende kæreste, og er lidt lun på ideen igen.


    Det der for mig er tiltalende ved en NAS, er bl.a. muligheden for printerserver og ikke mindst BitTorrent-hentning, så min pc ikke skal stå tændt natten over (bor i en meget lille lejlighed!) - Americas Army fylder jo en halv krig at hente ned fx...


    Og da virker det til, både på producent-hjemmesider, og på anmeldelser, og at disse NAS - især QnAP 109/209, som jeg har kigget meget på - er lette at sætte op.


    Er det også tilfældet, hvis man fx. kopierede din ide?
    Efter opgradering til Vista har jeg en xp pro-licens, jeg ikke bruger - kunne jeg sætte en lille pc op i et shuttle-kabinet til at køre, og vil den kunne være printerserver og BT-henter?!


    Kan man bare dele printeren på den pc, og så vil den virke som printerserver - det burde det vel?!
    og er det bare at installere en BT-klient og så bruge den via fjernstyringsprogram? - jeg har længe gået og kigget på MS Home Server, men den har vist ingen printer-server del og ingen mulighed for at afvikle exe-filer, så den er et no-go for mig...


    På forhånd tak!
    /P


  • Jeg ejer omtalte HDD, og den virker 100% upåklageligt, og vil kunne løse de opgaver du omtaler.


  • Hej, jo det er nemt, og den måde du beskriver er præcis hvordan jeg bruger den.


    Den er super lækker at have som BT station. Jeg bruger den også som printserver, hvilket jo bare at at dele en printer som du også skriver. Nogle af NAS serverne understøtter også BT, men knap så succesfuldt...


    Jeg bruger den også til filserver i hjemme og FTP server udefra. Desuden er det planen at jeg flytter hjemmesiden til serveren, frem for at betale den nuværende udbyder for at hoste den.


    Jeg bruger fjernskrivebord til alt.


    EDIT: Her er en pakket fil med billeder.. http://megaupload.dk/415shuttle.rar


    |GIGABYTE P67|Intel i5 2500K|
    |8GB CORSAIR PC1600|GIGABYTE GTX570|
    |120GB INTEL 510 SSD|Logitech G500|Logitech Illuminated|
    |FRACTAL DESIGN R3|Sennheiser HD555|Steelseries|650W CORSAIR|

    Rettet en gang, sidst af Søndergård ().

  • En mulighed er jo en demovare, der kan du få en masse forskellige til knap så meget ;) Kig på zitechs demoshop hvis det er, der er både netværks diske samt NAS kasser fra 1 til 5 diske og raid osv..

    Lian Li V2000B - HX1000W
    DFI DK X58 - 920 - ATI 5870
    6GB OCZ PC12800 CL7 - 2*Samsung 2443BW - Samsung 240HD
    Seagate ES.2 32mb 250GB - 2*WD160GB RE SATA2 - 1 TB USB - 1TB Lan
    måske en MD20 til salg