Intel Celeron D Uden køler

  • Hej !


    Jeg står og skal til at lave et forsøg til et fysik projekt, hvor jeg har valgt at have om hardware køling.


    Jeg skal til at måle hvor kold min CPU køler bliver, og hvor varm min CPU bliver.


    Mit spørgsmål er så om jeg kan pille CPU køleren af, tænde min copmuter og måle temperaturen på min cpu?


    Kan cpu'en tage skade af det hvis jeg tænder den uden en cpu køler eller kan jeg overhovedet tænde computeren?


    Tak på forhånd


    - kper

  • ja.. men jeg skal bruge temperaturen på selve cpu fladen og temperaturen på køleren. Så kan jeg ved hjælp af nogle formler regne ud hvor lav meget temperaturen på cpuen "gerne" skulle falde når temperaturen på køleren er 5 grader, 10 grader eller 15 grader.. Så kan jeg bagefter tjekke mine resultater efter med programmer som core temp og speedfan..


    Men kan jeg tænde min pc uden at køle min cpu, uden at der sker noget emd cpu'en?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Kper
    ja.. men jeg skal bruge temperaturen på selve cpu fladen og temperaturen på køleren. Så kan jeg ved hjælp af nogle formler regne ud hvor lav meget temperaturen på cpuen "gerne" skulle falde når temperaturen på køleren er 5 grader, 10 grader eller 15 grader.. Så kan jeg bagefter tjekke mine resultater efter med programmer som core temp og speedfan..


    Men kan jeg tænde min pc uden at køle min cpu, uden at der sker noget emd cpu'en?


    En celeron D vil brænde ret hurtigt. Det er jeg sikker på.

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Kper
    ja.. men jeg skal bruge temperaturen på selve cpu fladen og temperaturen på køleren. Så kan jeg ved hjælp af nogle formler regne ud hvor lav meget temperaturen på cpuen "gerne" skulle falde når temperaturen på køleren er 5 grader, 10 grader eller 15 grader.. Så kan jeg bagefter tjekke mine resultater efter med programmer som core temp og speedfan..


    Men kan jeg tænde min pc uden at køle min cpu, uden at der sker noget emd cpu'en?


    Der burde ikke ske noget med cpu'en pc'en skulle bare begynde at lagge i sytem fordi at cpu'en bliver rimelig varm. Men kan købe sådan en temperatur måler hvor du bare peger en red lys stråle på der hvor du vil måle også fortæller den temperaturen. Men det er slet ikke anbefalet at tage køleren af når pc'en er tændt.


    Dette her kunne der ske ;)


    http://www.youtube.com/watch?v=y39D4529FM4

  • Okay, så i tror ikke den vil brænde ligesom de amd cpu'er? jeg skal bare ind i bios og se hvor varm den bliver.. hvor lang tid syntes i at jeg max skal holde den tændt i, hvis det duer??

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Kper
    Okay, så i tror ikke den vil brænde ligesom de amd cpu'er? jeg skal bare ind i bios og se hvor varm den bliver.. hvor lang tid syntes i at jeg max skal holde den tændt i, hvis det duer??


    Den lukker selv ned. og du når ikke ind i bios før den gør det.


    Det du skal du skal tage en effekt modstand og afsætte f.eks. 100W i den. så skal du spænde en køleplade på den. og så kan du regne på det.