Hvor varm må en harddisk blive?

  • Jeg har en ekstern LaCie harddisk - ligesom den der er på mit avatar billede under min Mac...
    Jeg har pillet den lille 2cm store blæser fra da den simpelthend var ved at drive mig til vanvid!
    -men hvor varm må sådan en harddisk egentlig blive??


    Kabinettet er bygget i samme slags aluminium som en Mac Mini så den bliver umidelbart kun håndlun - ikke sådan rigtig varm, er vel en 45 grader vil jeg tro...

  • Altså tvivler på at den pludselig kan futte af, i den nærmeste fremtid, dog er jeg ret sikker på at det slidder meget på disken.

    "There are 10 kinds of people in this world, those who understand binary, and those who don’t"

  • På WD´s website kan man f.eks se at operations-temperaturen for deres harddiske er op til 55-60 grader så vidt jeg husker. Det er nok de færeste der kommer der op 8o


    Hvis du kan holde hånden på din harddiske og den kun føles håndlun, så er der jo ingen problemer.


    Passivt kølede harddiske kan jo ikke undgå at blive lidt lune. Er de jo også bygget til :razz:

  • sidder blæseren oven hdd? for så kunne det jo være selve mac, der blokere for køleluft, og så er den går amok..?

    Primær: TR4 1900X @ 4 Ghz - Asus Zenith Extreme - MSI Vega 56 - 32 GB G.Skill @ 3200 MHz
    512 GB 970 Pro SSD - EVGA 1300W G2 - Noctua NH-U12S - 10 GBe NIC - Silverstone RV02-E

    Gaming: I5 6600K @ 4.5 Ghz - EVGA GTX 1080 FTW - Asus Z170S - 16 Gb @ 2400 MHz
    250 Gb SSD + 2 TB HDD- 750 W Corsair Rmx - Corsair H110i GT - Be quiet Dark Base 900 Pro

    Misc: Asus PG348Q Ultrawide - Pfsene Router - 40 TB Freenas - Lenovo T410S

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af AK409
    sidder blæseren oven hdd? for så kunne det jo være selve mac, der blokere for køleluft, og så er den går amok..?


    Nej blæseren sidder bagpå - men sensoren til den sidder sådan lidt ude imod det ene hjørne - ca samme sted som CPU sidder i Mini'en...
    Det er ikke ret gennemtænkt for det vil sige så snart Mac'en laver noget krævende og bliver lun så starter blæseren i den anden og hviner som en sindsyg...

  • evt stil mac'en nederst og hdd øverst? :cheers:

    Primær: TR4 1900X @ 4 Ghz - Asus Zenith Extreme - MSI Vega 56 - 32 GB G.Skill @ 3200 MHz
    512 GB 970 Pro SSD - EVGA 1300W G2 - Noctua NH-U12S - 10 GBe NIC - Silverstone RV02-E

    Gaming: I5 6600K @ 4.5 Ghz - EVGA GTX 1080 FTW - Asus Z170S - 16 Gb @ 2400 MHz
    250 Gb SSD + 2 TB HDD- 750 W Corsair Rmx - Corsair H110i GT - Be quiet Dark Base 900 Pro

    Misc: Asus PG348Q Ultrawide - Pfsene Router - 40 TB Freenas - Lenovo T410S

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af AK409
    evt stil mac'en nederst og hdd øverst? :cheers:


    Mm jo, men besynderlig nok anbefaler LaCie ikke at man gør det :crazyeyes:
    Jeg skal bare have bikset en større blæser sammen som midlertidigt skal stå og blæse imod frontpladen på den, så klarer den det nok...
    Pointen er at jeg på et tidspunkt skal have taget mig sammen og købt et nyt skrivebord hvor den skal ned og hænge under bordpladen - og der er det ingen sag at hænge en blæser i bunden af den også + der kan jeg i forvejen ikke høre den ligeså godt som når den er 30cm fra mig som nu...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dB1
    Nej blæseren sidder bagpå - men sensoren til den sidder sådan lidt ude imod det ene hjørne - ca samme sted som CPU sidder i Mini'en...
    Det er ikke ret gennemtænkt for det vil sige så snart Mac'en laver noget krævende og bliver lun så starter blæseren i den anden og hviner som en sindsyg...


    Er det så ikke nemmere at flytte sensoren en smule, så den kommer til at side et andet sted end lige under CPU?


    /ask

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jacobask
    Er det så ikke nemmere at flytte sensoren en smule, så den kommer til at side et andet sted end lige under CPU?


    /ask


    Hmm det havde jeg faktisk ikke tænkt på...
    Nogen gange er de mest indlysende ting ikke dem man får øje på først.
    -men holder nu mere på at en større blæser nok er vejen frem, bladende på den der er nu er jo også kun 0.5cm lange - kan godt være den er ca. 2.5cm i diameter, men det er motor det meste :rolleyes:


    Skal bare lige tage mig sammen og få fat i en større blæser en af dagene...