Overvejer meget en Macbook - har et par spørgsmål

  • Hej. Jeg har tidligere haft en meget gammel Mac tråd, men fik ikke købt en; derfor har jeg lavet en ny tråd med aktuelle spørgsmål.


    Jeg har set på en Macbook, og jeg har nogle spørgsmål som jeg håber der er nogle der vil hjælpe mig med, efter bedste evne.


    Spørgsmål til MAC:


    1. Hvordan højreklikker man?
    2. Kan det virkelig passe at der er 4+ timers batteritid?
    3. Er der nogle filformater fra Windows der ikke kan afspilles på Mac og omvendt?
    4. Kan jeg f.eks. bare plugge min eksterne harddisk i og bruge den som jeg gør på min Windows pc?
    5. Er det let at vende sig til?
    6. Kan det virkelig passe at jeg bare kan installere Windows hvis jeg ikke kan finde ud af MAX OS?
    7. I så fald at jeg har begge styresystemer (som man efter sigende skulle kunne), kan jeg så "nå" filer fra begge "sider"?
    8. Vil jeg opleve problemer i forbindelse med mit trådløse netværk herhjemme? På skoler osv.?
    9. Hvad med virus, spyware- programmer osv.?
    10. Hvad med mine elektroniske ordbøger virker de i det her styresystem?
    11. Time Machine skulle sørge for at jeg altid har backup, hvis jeg f.eks. har været væk i 2 dage, og kommer hjem til min eksterne harddisk og sætter den til, tager den så selv backup igen?
    12. Hvordan gør jeg f.eks. hvis jeg skal gendanne hele pc'en udfra min backup?


    Hvis I har nogle erfaringer eller generelt input er i meget velkommen.


    Jeg skal også bruge en taske til skolebrug, nogle der har en god ide? Jeg skal som sagt have min Macbook med plus det løse.


    På forhånd tak.

  • 1. Du højreklikker med CTRL eller Æble-tasten, kan ikke huske hvilken
    2. Nej. Eller måske, hvis du ikke laver noget på den og har skærmen på laveste styrke. Min Macbook Pro havde omkring 2,5 times batteritid i snit.
    3. Der er jo tonsvis af filformater, næsten lige så mange som der er forskellige programmer. Så ja, det er der helt sikkert.
    4. Hvis din eksterne harddisk er NTFS formatteret så kan du godt læse den - men ikke skrive til den.
    5. Ja
    6. Du kan dual-boote med BootCamp og sætte den til automatisk at boote i windows. Men så ville jeg helt lade vær med at købe en mac, da styresystemet klar er kickeren.
    7. Ja, du kan f.eks. partitionere så du har et drev begge kan læse og skrive på. Hvis du vælger at bruge en WM, kan du trække filerne imellem dem.
    8. Ja og nej. Derhjemme vil det helt sikkert virke. Har selv haft problemer på skolen da de kører med certifikater som der skulle rodes lidt med.
    9. Jeg troede det var indlysende.
    10. Hvis de er til windows, så gør de jo nok ikke. Det giver vel sig selv.
    11. Ja, den tager selv løbende backup - og der er ikke mulighed for at vælge et tidsrum hvor den IKKE skal gøre det i. Så du kan altså sidde midt i noget netværksrelateret eller en download, og så begynder Time Machine at belaste det hele. Det har en del klaget over.
    12. pas.

  • lige lidt ekstra..Har selv en 1. gen macbook:


    2: Da jeg lige fik min nye ku jeg godt sidde cirka 4 timer og surfe.. Men det var så os med trådløst netværk slået fra og på lan.. Men tror nu også batterierne er blevet bedre på de nye (min er jo første gen.) , så kan jo godt være den kan klare 4 + ..


    12: du kaster bar din leopard disk i ved opstart og så kommer der en menu frem. Kan ik helt husk det præcis.. Men det gav vidst sig selv og var overhoved intet problem.