WD Passport Portable vs. Maxtor OneTouch 4 Mini vs. FreeAgent Go

  • Hej


    Jeg er ved at overveje at købe en 2.5" ekstern harddisk til min bonusfar i fødselsdagsgave/farsdagsgave. Jeg har en smertegrænse på omkring 5-600 kr. så det skal holde sig indenfor det beløb.


    Derfor har jeg fundet tre modeller frem, som jeg godt kunne finde på at købe, men jeg har lidt svært ved at vælge den ene frem for den anden. Det drejer sig om disse tre:


    WD Passport Portable WDXMS1600 160 GB
    Maxtor OneTouch 4 Mini 160 GB
    FreeAgent Go 160 GB


    Størrelsen på de tre modeller, som godt nok er den samme, er valgt ud fra hvor jeg får mest for pengene. Harddiske med mindre plads er egentlig ikke billigere, og 160 GB er alligevel en fornuftig størrelse når det kommer til backupmuligheder.


    Det der taler imod modellen fra WD er bl.a., at jeg vil være nødt til at købe den hos Getmore for at få den til den laveste pris - det ved jeg ikke lige hvor vild jeg er med. Ligeledes er der "kun" 2 års garanti, hvor Maxtor og Seagate i stedet giver 5 år. FreeAgent Go, fra Seagate, kender jeg umiddelbart ikke så meget til, men prismæssigt ligger den det rigtige sted.


    Jeg har selv gode erfaringer med eksterne harddiske var WD - det er dog en 3.5" - og fylder jo så det mere, og da han er meget på farten - og kun har en bærbar - så er størrelsen og mængden af kabler der er nødvendigt ret vigtig.


    Jeg har også undersøgt mulighederne for selv at samle en ved at købe et lagringskabinet og en harddisk, men der er ikke rigtig penge at spare, så det er ikke "bøvlet" værd.


    Så det jeg er interesseret i at vide er hvilken model I vil anbefale? Den skal bestilles om en måneds tid, da jeg skal bruge den torsdag i uge 19 (8. maj) men det er vel begrænset hvad der kan nå at ske med prisudviklingen på området inden da?

  • Jeg personligt, har også altid købt WD-diske, så det må blive en stemme herfra.


    E8200/4Ghz - Passive TRUE 120
    Asus P5E
    XFX HD5850 BE
    4GB Corsair DHX PC6400
    Samsung 1TB F3
    Corsair TX650
    Antec Solo

  • Har selv den WD passport, som jeg fik i gave :)
    Virker upåklageligt, og designet er jo lækkert.

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • WD laver bare nogle lækre produkter. Ville til hver en tid vælge WD frem for Maxtor... :)

    * 24/7: NUC6 i5, 950 Pro + 840 Pro, 16 GB PC4-2400 * VM/Test: GB Z68X-UD4-B3, i7-2600K, 16 GB KHX1866C9, Vertex 3 *
    * SRV: HP MS G8, i3-2120, 10 GB PC3-12800, Agility 3 + WD Black 2 TB * HTPC: BRIX i3-4010, Intel SSD 530 120 GB *

  • Jeg syntes du skal kigge lidt på hvilke diske der er inden i dem.
    hvad er deres ratings. buffer, accestime og overførselshastighed.


    nogle (mindst en af dem) kræver tilslutning af to usb stik, det er positivt på den måde at strømforsyningen forbedres for discen og at en bærbar der måske ikke lige helt kan levere den mængde strøm den burde ikke vil have problemer med af fodre drevet med strøm.
    samtidigt er det værd at bemærke at usb2 i praksis er langsommere end firewire 400.


    for at få en lidt bedre kvalitet/større brugervenlighed ville jeg til enhver tid vælge at samle kassen og hdd'en selv.


    nu kender jeg af gode grunde ikke den kommende bruger. men hårdførs faktoren kunne måske også spille en rolle. en blank eller allu overflade er meget hurtigere til at blive grim end en silke mat plast overflade

  • Først og fremmest tak for dit input - det er ret relevant :9xo


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Raptorrockwool
    Jeg syntes du skal kigge lidt på hvilke diske der er inden i dem.
    hvad er deres ratings. buffer, accestime og overførselshastighed.


    Ja der taber WD desværre.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Raptorrockwool
    nogle (mindst en af dem) kræver tilslutning af to usb stik, det er positivt på den måde at strømforsyningen forbedres for discen og at en bærbar der måske ikke lige helt kan levere den mængde strøm den burde ikke vil have problemer med af fodre drevet med strøm.


    Så vidt jeg kan se, er det kun Maxtordisken der kræver to USB porte, men jeg kan tage fejl med Seagate disken.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Raptorrockwool
    samtidigt er det værd at bemærke at usb2 i praksis er langsommere end firewire 400.


    Jeg er ret sikker på, at han ikke har Firewire i sin laptop, desværre.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Raptorrockwool
    for at få en lidt bedre kvalitet/større brugervenlighed ville jeg til enhver tid vælge at samle kassen og hdd'en selv.


    Prismæssigt kan det desværre ikke betale sig, og jeg er lidt i tvivl om hvor meget bedre kvalitet der i det hele taget vil være tale om. Ikke at jeg har 10 tommelfingre, men forhåbentligt har producenterne flere erfaringer med at samle sådan noget. Muligheden for, at man kan skifte til en større disk er selvfølgelig rar at have, men så meget musik køber han næppe online.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Raptorrockwool
    nu kender jeg af gode grunde ikke den kommende bruger. men hårdførs faktoren kunne måske også spille en rolle. en blank eller allu overflade er meget hurtigere til at blive grim end en silke mat plast overflade


    Han passer ret godt på sine ting. Han er en herre i sin bedste alder (mener han i hvert fald selv) så jeg er ikke så nervøs for hvordan overfladen vil komme til at se ud.

  • Ja så længe han passer på tingene er der intet problem. Jeg har min WD til at ligge i en sidelomme i min skoletaske (bruger den til skole backup etc) og den har da fået en smule overflade ridser, dog ikke helt galt. Men det bestemt noget man skal huske på som Raptor så fint er inde på :)

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • Jeg kender ikke til de andre, men har også en WD passport og kan fortælle at jeg synes hastigheden er ganske ok. Så vidt jeg husker overfører den i snit omkring 35 mb i HD tach og når man sådan ellers bruger den normalt, så lægger man ikke mærke til om det er den eller den interne harddiske man "leger" med. Det skal så dog siges at jeg kun har prøvet den med i bærbare computeren, så vidt jeg husker.


    Og ja... Så er designet lækkert og den er lille og let. :) Men ja... Den får let nogle ridser, men ikke mere end at den ikke er grim synes jeg ikke. :) Og ja.. WD disken kræver kun 1 USB forbindelse.

  • kigger man på det nøgtern så kommer man ikke meget over 30mb/s med USB2 så er hdd'ens hastighed altså underortnet når den er der over. der efter er der accestime. den betyder altid noget men USB2 og den langsomme protokol laver desværre også en del ged i det.
    for sjov har jeg lige lavet en test med henholdsvist USB og firewire på min nexto cf billed bank (verdens hurtigste for real)
    her kan man tydeligt se at usb2 begrænser discen til 31,3mb/s ifølge HD tune. hvor Firewire kun begrænses af selve discen. usb2 koster 3ms mere i accestime end firewire. Dog er den hdd jeg har i ikke hurtig men meget energi effektiv, så holder en opladning længere.


    Jeg syntes godt du kan bruge 10 minutter på at klaske en disc i et kabinet. Men det er nok bare mig der ikke er tilfreds med færdigtlavede ting, ligesom jeg heller ikke spiser færdigtlavet mad fra supermarkedet, kvaliteten er bare lidt højere når man samler selv.
    om ikke andet for lige at give indmaden et skud silicone spray for at mindske eventuelle påvirkninger fra f.eks. vand.


    en herrer i sin bedste alder skal da have et medfølgende hjemmestrikket hylster/pose/etui til sin fine hdd ;-) (sænker G påvirkningen voldsomt ved gok/slag/stød på kabinettet)


    og så må du lige huske ham på at man ikke normalt render rundt med en backup. får en hdd nogle tæsk kommer der hurtigt en bad sector eller ti.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Raptorrockwool
    kigger man på det nøgtern så kommer man ikke meget over 30mb/s med USB2 så er hdd'ens hastighed altså underortnet når den er der over. der efter er der accestime. den betyder altid noget men USB2 og den langsomme protokol laver desværre også en del ged i det.
    for sjov har jeg lige lavet en test med henholdsvist USB og firewire på min nexto cf billed bank (verdens hurtigste for real)
    her kan man tydeligt se at usb2 begrænser discen til 31,3mb/s ifølge HD tune. hvor Firewire kun begrænses af selve discen. usb2 koster 3ms mere i accestime end firewire. Dog er den hdd jeg har i ikke hurtig men meget energi effektiv, så holder en opladning længere.


    Jeg er helt med på, at Firewire er hurtigere, men hvis han så ender med en disk han ikke kan bruge, så hjælper det ikke ret meget :(


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Raptorrockwool
    Jeg syntes godt du kan bruge 10 minutter på at klaske en disc i et kabinet. Men det er nok bare mig der ikke er tilfreds med færdigtlavede ting, ligesom jeg heller ikke spiser færdigtlavet mad fra supermarkedet, kvaliteten er bare lidt højere når man samler selv.
    om ikke andet for lige at give indmaden et skud silicone spray for at mindske eventuelle påvirkninger fra f.eks. vand.


    Nu er der så også stor forskel på færdiglavet mad og så hardware. Det er ikke fordi jeg hverken kan eller vil samle den, jeg er bare ikke overbevist om gevinsten ved at gøre det - men det kan selvfølgelig også være mig der ta'r fejl.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Raptorrockwool
    en herrer i sin bedste alder skal da have et medfølgende hjemmestrikket hylster/pose/etui til sin fine hdd ;-) (sænker G påvirkningen voldsomt ved gok/slag/stød på kabinettet)


    og så må du lige huske ham på at man ikke normalt render rundt med en backup. får en hdd nogle tæsk kommer der hurtigt en bad sector eller ti.


    Jeg kan ikke strikke :crazyeyes:


    WD sælger beskyttelseshylstre til deres harddiske bare kun i USA. Heldigvis tager han derover senere på året, så jeg kan forhåbentlig få min søster - der er bosat i Californien, til at bestille en hjem, så han kan få sådan en.


    Det er også begrænset hvor meget den skal fragtes rundt, og jeg tror heldigvis, at han forstod vigtigheden af at være forsigtig da han fik et 5 minutters foredrag inden han fik lov til at transportere min :D Og så er han heldigvis ret fornuftig selvom han ikke er nogen IT guru.