Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

tirsdag, 25. marts 2008, 17:58

Jeg skal føre et kabel fra et rum til et andet da rummene ligger et stykke fra hinanden ville det være irreterende at have ledningen gennem huset, så jeg har besluttet at trække det udenfor... jeg skal bruge 25-30m. og det skal ligge under jorden...
hvilke kabler kan holde til det?, hvor meget går det ud over min hastighed? og så million spørgsmålet hvad skal man købe (Cat5 eller Cat6)

samtidig skal jeg også invistere i en router der både kan tilsuttes trådløs, kabling og printer. hvad er godt og billigt?

alle svar er velkomne og hvis der så kunne følge nogle links med ville det være super. :roller:

2

tirsdag, 25. marts 2008, 18:05

hvis du vil grave kablet ned, så træk det igennem en haveslange så kan det holde til mere og det er bedst hvis du tager cat5e eller cat6 de kan begge køre med gigabit netværk.

3

tirsdag, 25. marts 2008, 18:11

Man skal bruge et speciel kabel hvis den skal bruges udendørs. Den koster ikke noget særligt. jeg mener jeg giver 3-4kr/m når jeg køber 500m. Det eneste en haveslange vil gøre for kablet er at beskytte det mod en spade. Skal man have et kabel der har lidt sikring mod mus og rotter skal man have et vasselinekabel. her er der vasseline mellem lederne inde i kablet. det er aldeles ulækkert at rode med. TDC bruger meget disse kabeltyper.

Jeg ville helt klart vælge at trække det indendørs. enten i en kælder/krybekælder eller på loftet.

Pilfinger

4

tirsdag, 25. marts 2008, 18:52

Citeret

Oprindeligt indlæg af tikigods
Jeg skal føre et kabel fra et rum til et andet da rummene ligger et stykke fra hinanden ville det være irreterende at have ledningen gennem huset, så jeg har besluttet at trække det udenfor... jeg skal bruge 25-30m. og det skal ligge under jorden...
hvilke kabler kan holde til det?, hvor meget går det ud over min hastighed? og så million spørgsmålet hvad skal man købe (Cat5 eller Cat6)

samtidig skal jeg også invistere i en router der både kan tilsuttes trådløs, kabling og printer. hvad er godt og billigt?

alle svar er velkomne og hvis der så kunne følge nogle links med ville det være super. :roller:

Måske har jeg forstået det forkert, men hvorfor vil du træke et kabel, kan du ikke bare koble på trådløst?

Jeg kan anbefale denne router og man kan koble printeren til 8)

Apple <3

5

tirsdag, 25. marts 2008, 20:06

jeg trækker ikke kabler indendørs fordi at mit hus' akkitektur enten ville kræve en proffesionel instalation eller en umenesklig mængde kabel, hvis jeg vil undgå at kablet bare ligger og flyder(det vil jeg:P)
og det trådløse er der flere problemer med:

1.)med min nuværende hastighed(JA! jeg bor laangt ude på landet :D) ville det sluge for meget i forhold til mit forbrug(kan godt være at det er mig der gammeldags og bange for alt der er trådløst:P)

2.)jeg har 3 stationere computere, alle uden hardware til at modtage Trådløst nætværk, og derfor ville det være en meget større invistering.

6

tirsdag, 25. marts 2008, 20:12

Fair nok. Men prøv at undersøg hvor svært det vil være. de to timer og 50m kabel kan være givet godt ud. at trække kablet udendørs vil jeg mene er noget sjusk. og så er det nok ikke genialt at bore flere huller i ydermuren end højst nødvendigt.

Pilfinger

7

tirsdag, 25. marts 2008, 20:16

Som Raptorr. også foreslår, så få det indendørs. Ellers er det da heller ikke så svært at smække noget kanal op på væggen, med mindre self. at du kun har beton vægge eller du har et "flot arkitekt-tegnet" skævt hus :P

8

tirsdag, 25. marts 2008, 20:28

Citeret

Oprindeligt indlæg af Raptorrockwool
Fair nok. Men prøv at undersøg hvor svært det vil være. de to timer og 50m kabel kan være givet godt ud. at trække kablet udendørs vil jeg mene er noget sjusk. og så er det nok ikke genialt at bore flere huller i ydermuren end højst nødvendigt.

2 timer ... 50 meter kabel ... og ikke sjusk ? ... Heh, du tager pis på mig :))

At trække synlige kabel indenfor er noget sjusk hvis det kan undgås. Det gøres kun hvis man ikke har andre valg eller der er en økonomisk grund til det.

Vi kan vel nok blive enige om at det pæneste er når man ikke kan se ét eneste kabel noget sted ? - At skjule kabler indendørs kræver meget arbejde og tager lang tid.

Det nemmeste (& pæneste) ville helt klart være at smide kablet ned i jorden. I et halv-stift flexrør. Jeg ville bruge et skærmet Cat.6 kabel. Dog ikke en yderst nødvendighed.

Citeret

Oprindeligt indlæg af Marquis
Som Raptorr. også foreslår, så få det indendørs. Ellers er det da heller ikke så svært at smække noget kanal op på væggen, med mindre self. at du kun har beton vægge eller du har et "flot arkitekt-tegnet" skævt hus :P

Svært nej, grimt ja ... :))

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "GrillRotten" (25.03.2008, 20:28)

9

tirsdag, 25. marts 2008, 20:36

Har et fint lille hus(bestemt ikke akkitekt tegnet:P) med fine solide beton vægge hvor alle de andre ledninger freset in i væggen.
så alternativet for ikke at trække det udenfor er at trække det udenfor er at trække det rundt langs væggen og synes næsten at det er mere sjusket når det er så langt som det er.... men det kan godt være at det bare er mig.. men hvis det er detbedste så må det jo næsten blive det:P

10

tirsdag, 25. marts 2008, 20:39

Citeret

Oprindeligt indlæg af GrillRotten

Citeret

Oprindeligt indlæg af Raptorrockwool

2 timer ... 50 meter kabel ... og ikke sjusk ? ... Heh, du tager pis på mig :))

At trække synlige kabel indenfor er noget sjusk hvis det kan undgås. Det gøres kun hvis man ikke har andre valg eller der er en økonomisk grund til det.

Vi kan vel nok blive enige om at det pæneste er når man ikke kan se ét eneste kabel noget sted ? - At skjule kabler indendørs kræver meget arbejde og tager lang tid.

Det nemmeste (& pæneste) ville helt klart være at smide kablet ned i jorden. I et halv-stift flexrør. Jeg ville bruge et skærmet Cat.6 kabel. Dog ikke en yderst nødvendighed.

Citeret

Oprindeligt indlæg af Marquis

Svært nej, grimt ja ... :))

mange tak:P har du nogle link til kabler osv.?

11

tirsdag, 25. marts 2008, 21:02

Citeret

Oprindeligt indlæg af tikigods
Har et fint lille hus(bestemt ikke akkitekt tegnet:P) med fine solide beton vægge hvor alle de andre ledninger freset in i væggen.
så alternativet for ikke at trække det udenfor er at trække det udenfor er at trække det rundt langs væggen og synes næsten at det er mere sjusket når det er så langt som det er.... men det kan godt være at det bare er mig.. men hvis det er detbedste så må det jo næsten blive det:P

Har du så undersøgt om der tilfældigtvist skulle være plads i en af de rør der løber ?
Ja det er ikke helt ok for stærkstrømsbekendelsen. Men det er en acceptabel løsning hvis ellen ellers er lavet ordentligt.

Pilfinger

12

tirsdag, 25. marts 2008, 21:22

det er nemlig problemet.... de to rum er slet ikk forbundet rent lednings messigt så jeg ville først skulle trække ledning fra det første rum og op til sikringsboksen og så videre til det næste rum.....og så ville vi først tale om meget ledning:P

Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.