hjæp bærbar kan ikke starte

  • hej tweak. mine foreldre har en bærbar der ikke vil starte når jeg tænder den kommer den ind i det der start windows normalt osv. hvis jeg trykker start windows normalt så er der bare sort skærm hvis jeg trykker på start windows i fejlsikret tilstand så når den loader stopper den ved crcdisk.sys
    hvad skal jeg gøre?


    På forhånd tak :D

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af gamlejesper
    hej tweak. mine foreldre har en bærbar der ikke vil starte når jeg tænder den kommer den ind i det der start windows normalt osv. hvis jeg trykker start windows normalt så er der bare sort skærm hvis jeg trykker på start windows i fejlsikret tilstand så når den loader stopper den ved crcdisk.sys
    hvad skal jeg gøre?


    På forhånd tak :D


    hvilken bærbar er der tale om?


    men uanset hvilken bærbar der er tale om.


    skal du bare pille harddisken ud og sætte den til din stationære comp eller anden pc og gemme de ting derer på den... derefter formaterer du så deres harddisk piller den fra og sætter i deres bærbar og installerer windows på den

  • Lyder som en syg harddisk, måske en formatering kan rede den.
    Men først skal du jo have gemt billederne, den nemmeste måde er at skaffe en extern 2,5" box som du kan smide disken i, og derfra gemme hvad der skal gemmes, men jeg ville skynde mig når den har de symptomer du nævner.


    Hvis ikke formateringen lykkes, må du så overveje om du vil ofre penge på en ny disk, men de koster ikke så meget mere.


  • Det er en medion

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af gamlejesper


    Det er en medion


    du skal ihvertfald ha den skildt ad for at pille harddisken ud. når du så har pillet din harddisk ud. gør du flg


    1. sæt harddisken til en anden comp. "nu ved jeg ikke om det er sata eller pata" men er det sata.
    så smækker du den bare til som en en anden sata harddisk.


    2. bed dine forældre gemme det de skal ha gemt...
    3. får de har gemt det de skal ha gemt formaterer du deres harddisk
    4. når du har formateret deres harddisk sætter du den i deres bærbar igen.
    5. installer så windows på deres comp igen...


    så skulle den komme op at køre igen


  • vi har ringet til hotlinen, de siger vi skal sende den til repration og skrive at de ikke skal slette noget på harddisken så det tror jeg vi gør eller er det dumt?

  • Hvis de siger de kan det, så er det første gang jeg har hørt om det. (få det lige på skrift inden du sender den)
    Alle andre formaterer bare skidtet, og så er alt tabt, men nu har jeg heller ikke erfaring med medions support.


    De sætter garanteret en ny disk i, men du skal ikke regne med at få dine data tilbage.
    Du bor desværre lidt for langt væk, for jeg er fristet til at prøve at smide en anden disk i, og genistalere på den, men da jeg kommer fra Næstved er det udelukket.

  • Hvis du har en eller anden form for ekstern disk (eller mulighed for at kopiere data over via lokal-net, eller internet), så hent en Live-linux og start komputeren op fra denne. De fleste nyere kan sagtens mounte NTFS diske, og så kan du ret let få kopieret de data ud du skal bruge.


    /ask

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jacobask
    Hvis du har en eller anden form for ekstern disk (eller mulighed for at kopiere data over via lokal-net, eller internet), så hent en Live-linux og start komputeren op fra denne. De fleste nyere kan sagtens mounte NTFS diske, og så kan du ret let få kopieret de data ud du skal bruge.


    /ask


    kan en usb pind bruges?.
    sletter det der Live-linux noget på computeren?.

  • Ja, en usb-stick kan sagtens bruges.


    Nej, hvis du finder en linux med en live-CD slettes der ikke noget (og der installeres heller ikke noget). pointen er at du booter hele systemet fra en CD, uden at røre harddisken.


    Knoppix plejer at virke ret godt, ellers kan du prøve en af de nyeste Ubuntu'er - begge dele mounter auotomatisk NTFS partititioner og du kan uden videre læse data fra din disk og kopiere ud på en usb-stick eller lign, eller du kan uploade dine data til et eller andet sted på nettet som du nu lyster.


    /ask


  • så jeg skal instalerer et andet styresystem?


    ps. jeg tror vi sender den ind til repration også skriver vi at vi bliver meget kede af det hvis der er noget der forsvinder

  • Nej, der skal ikke installeres noget som helst!! Det hele kører direkte fra CD'en og er lige til at gå til.


    /ask


    PS.: Jeg ville under ingen omstændighed stole på "ham i telefonen" som sagde at de ikke vil formatere, medmindre du kan få det på skrift skal du sikre dig backup inden du sender maskinen ind!

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jacobask
    Nej, der skal ikke installeres noget som helst!! Det hele kører direkte fra CD'en og er lige til at gå til.


    /ask


    PS.: Jeg ville under ingen omstændighed stole på "ham i telefonen" som sagde at de ikke vil formatere, medmindre du kan få det på skrift skal du sikre dig backup inden du sender maskinen ind!


    jeg forstår det ikke, bæbaren kører vista ikke ubunto????!?????
    ps. hvad er knoppix

  • Ja, jeg prøver at forklare lidt mere i detaljer.


    Du skal IKKE installere noget.


    En live-CD fungerer sådan at hele styresystemet (f.eks ubuntu) kører direkte fra CD'en (uden at installere noget). De er lavet som en slags "prøve-skiver" som giver mulighed for at prøve systemet uden at skulle risikere noget, eller at skulle rode med at installere noget. Du smider bare CD'en i drevet og booter fra CD'en, derefter starter computeren op med det system der nu ligger på live-CD'en (f.eks ubuntu).


    Som jeg skrev er disse cd'er ment som prøve-cd'er, men de kan også være yderst effektive som "rednings"-cd'er, idet du kan starte et styresystem på din computer den at røre harddisken, og derved få adgang til data selvom det styresystem der er installeret på computeren ikke fungerer som det skal.


    Knoppix er bare en anden "udgave" af linux end ubuntu. Fordelen ved knoppix til "redning" er at det er en af de distributioner (de forskellige udgaver af linux kaldes distributioner) der er rigtigt god til at få alt muligt hardware til at fungere uden at man skal rode med noget selv.


    knoppix kan findes her:
    http://www.knoppix.org/


    og et direkte link til iso'en med live-cd'en:
    http://ftp.uni-kl.de/pub/linux…5.1.0CD-2006-12-30-EN.iso


    /ask


  • okay tak tror jeg har forstået det :)). det er alså et prøve styresystem man ligger ud på den der Live-linux disk/usb pind også brænder man billederne ud og formatere computeren er det rigtig forstået?


    er måske lidt noob :T

  • Ja det er rigtigt forstået. Det letteste er dog at brænde det ned på en CD.


    Det er designet til at køre fra en CD, men nogle kan køres fra en usb-disk (kan dog være noget mere bøvlet at få til at virke).


    /ask