Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

søndag, 16. marts 2008, 23:33

Hej

Jeg skal have koblet en forstærker og computer sammen, i min. 5.1 kanals lyd.
Min forstærker har digital COAX og Lysleder.
Der er surround lyd på bundkortet (Asrock P4i65PE), men kan ikke se nogle steder at det har digital udgang.

Mit spørgsmål er så, hvordan får jeg på den bedste/billigste måde tilsluttet min computer til min forstærker?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen nOrphf

2

mandag, 17. marts 2008, 01:20

Dit bundkort har ikke digital udgang, så du kan ikke direkte overføre lyden digitalt til dit anlæg.
Men hvis dit anlæg har et sæt 5.1 analoge indgange kan du bruge disse til at få surround-lyd fra din PC over anlægget.

Hvis du vil overføre lyden digitalt, skal du være opmærksom på at en S/P-DIF-forbindelse (coax eller optisk) kun kan overføre 2 kanaler (stereo) ukomprimeret. Hvis der skal overføres surround-lyd skal lyden være indkodet til Dolby Digital eller DTS for at kunne blive overført.
Hvis du kun påtænker at overføre lyd fra DVD-film er det ikke noget problem, da lyden på disse allerede ligger som DD og/eller DTS.
Hvis du derimod vil overføre surround-lyden fra spil via den digitale forbindelse, skal du have fat i et lydkort, der kan indkode lyden til DD eller DTS før den sendes ud.
Funktionerne hedder hhv. Dolby Digital Live! og DTS Connect, og findes ikke på de billige lydkort.

3

mandag, 17. marts 2008, 01:21

et audiotrack hda mystique kan det.....og er ikke så dyrt igen.,

Asrock FM2A88X Extreme6X, Noctua NH-U14S@AMD A10 7800 3,9ghz maz, 2*8Gb DDR3,
700W PSU, WD 500GB backup, 2*250 GB Kingston SSD + Kingston 56 GB SSD, Sapphire R9 270X 4GB OC.

4

mandag, 17. marts 2008, 05:13

Citeret

Oprindeligt indlæg af Fragman
et audiotrack hda mystique kan det.....og er ikke så dyrt igen.,

Det kommer an på hvad budgettet er. 800,- er også en slags penge...

5

mandag, 17. marts 2008, 09:07

Hej

Tak for svarene.

Det skal bruges til en Mediacenter computer.
Så det er primært DVD.
Det kan være jeg skal se video klip, men de er jo altid i stereo alligevel.
Jeg har også et Asrock P4S61 men kan heller ikke lige se at der skulle være digital udgang på det.

Så er det bare noget i den her stil jeg skal købe:
1: http://proconsult.dk/katalog/m_fvl/s_fvl…lydsbxfi09.html
2: http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=375525
3: http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=153542

Hvilken er bedst? - Eller ville i anbefale en anden?
1 kan jeg afhente, så kan jeg også få det i dag :)
Vil sige mit buget er 400, så den eksterne kan kun lige gå.

800,- Er over det buget, jeg havde håbet på at skulle bruge.

Med venlig hilsen nOrphf

Dette indlæg er blevet redigeret 2 gange, senest redigeret af "nOrphf" (17.03.2008, 09:33)

6

mandag, 17. marts 2008, 11:26

ok, hvis det bare er til lidt klip er det jo ligegyldigt, men mystique har som et af de meget få ægte dolby dts 5.1 chip på...til et ægte mediecenter....men af de 3 ville jeg bare tage det billigste...

Asrock FM2A88X Extreme6X, Noctua NH-U14S@AMD A10 7800 3,9ghz maz, 2*8Gb DDR3,
700W PSU, WD 500GB backup, 2*250 GB Kingston SSD + Kingston 56 GB SSD, Sapphire R9 270X 4GB OC.

7

mandag, 17. marts 2008, 12:09

Citeret

Oprindeligt indlæg af Fragman
ok, hvis det bare er til lidt klip er det jo ligegyldigt, men mystique har som et af de meget få ægte dolby dts 5.1 chip på...til et ægte mediecenter....men af de 3 ville jeg bare tage det billigste...

Hvad mener du med "dolby dts 5.1" og "til et ægte mediecenter"?

Jeg ville vælge Aureon 5.1 PCI til 170,- som et godt alternativ som med sikkerhed kan sende DD og DTS lyd ubehandlet videre til en receiver: http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=309332

Der er en gut her som har lavet en optimeret driver til lydkort med C-Media 8738 / 8768 lydchips (bl.a. Aureon 5.1). Den skulle være nemmere at sætte S/P-DIF passthrough op med.
http://code.google.com/p/cmediadrivers/

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Zulu" (17.03.2008, 12:10)

8

mandag, 17. marts 2008, 12:32

Hey

Kan se at det Aureon du foreslår kun er 16 bit.
Er det noget af betydning, eller hvor ligger forskellen mellem 16 og 24 bit?

/nOrphf

Med venlig hilsen nOrphf

9

mandag, 17. marts 2008, 13:49

Citeret

Oprindeligt indlæg af nOrphf
Hey

Kan se at det Aureon du foreslår kun er 16 bit.
Er det noget af betydning, eller hvor ligger forskellen mellem 16 og 24 bit?

/nOrphf

Det er primært markedsførings-halløj, og har ingen betydning for dig, når du skal sende det rå og ubehandlede lydspor fra DVD'er til en en ekstern dekoder/ receiver.

Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.