Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

mandag, 10. marts 2008, 01:20

Min veninde har brug for en ny bærbar, og jeg har sgu ikke så meget forstand på bærbare, så er der en som kan anbefale en fornuftig maskine.

I forbindelse med hendes studie, skal hun bruge cad-programmer, 3ds, ps osv. så den skal være rimelig kraftig. Men da hun er studerende er det også vigtig at den ikke er for dyr. Og sidst men ikke mindst, så må den heller ikke larme for meget og være for tung.

Nogen forslag?

Edit: Fandt denne test på tweak. Clevo M570A Er der nogen som har en mening om den?

[IMG]http://www.tweak.dk/forum/attachment.php?attachmentid=12697&sid=[/IMG]

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Grumme Gris" (10.03.2008, 01:31)

2

mandag, 10. marts 2008, 10:19

Citeret

Oprindeligt indlæg af Grumme Gris
Min veninde har brug for en ny bærbar, og jeg har sgu ikke så meget forstand på bærbare, så er der en som kan anbefale en fornuftig maskine.

I forbindelse med hendes studie, skal hun bruge cad-programmer, 3ds, ps osv. så den skal være rimelig kraftig. Men da hun er studerende er det også vigtig at den ikke er for dyr. Og sidst men ikke mindst, så må den heller ikke larme for meget og være for tung.

Nogen forslag?

Edit: Fandt denne test på tweak. Clevo M570A Er der nogen som har en mening om den?

Når nøden er størst, så er Laptopworld.dk vigtig ;)
Slut med reklame..hehe

Når vi snakker om CAD programmer, så er der 2 ting vi skal have styr på. Snakker vi HARDCORE CAD eller bare generelt gennemgang af normal undervisning i CAD. Er det hardcore, så anbefaloer jeg et konkret CAD kort som Quadro FX, som man ser på f. eks Lenovo T61P. Disse kort koster en bondegård, men er godt givet ud, hvis man snakker om proff CAD folk!

Til alm arbejde i CAD, så kan man godt bruge en alm maskine fint bruges. Dog anbefale rjeg 2-4GB RAM, 7200RPM harddisk og en kraftig processor som f.eks Intels T8300 eller bedre.

Igen lidt reklame. Jeg sælger disse i linket tråd http://www.tweak.dk/forum/thread.php?threadid=96713&sid=

Husk på kraftig og billig ikke hænger sammen ;)

Spørg endelig.

3

mandag, 10. marts 2008, 11:15

Jeg fandt selv en bærbar til en veninde her forleden: og fandt frem til denne side, http://www.notebookcheck.net/Intel-Graph…100.2176.0.html , som jeg selv kunne drage masser af nytte af. Så har man i hvert fald noget at sammenligne med.

Jeg snakkede også med en stud. polyt. BYG fra DTU, og han var helt tilfreds med sin T7250, 2GB RAM og X3100 chipsettet. Og han bruger dagligt Autodesk Autocad, photoshop og alle de andre firnulige programmer. Han sagde dog at hvis det kom til tunge opgaver, hvor den skal rendere 3D-huse som fx skal vendes og drejes, at den så begyndte at svede lige rigeligt.

For at nævne det helt ringe tilfælde, så har jeg set en Pentium M 1.8, 512MB RAM, X600 klare opgaven. Den har det varmt, den sveder, lugter brændt, men den klarer det. Og det har den gjort nu i over et halvt år. Så hvis det bare skal være en skolepc, som har et lavt strømforbrugm og gerne må være lille, så behøver man altså ikke det helt store arcenal af grafik for at kunne lave autocad og photoshop mm.

E8200 2.66@3.92 | GA-P35-DS3 F13 | G.Skill PC8000 @ 5-5-5-15 588MHz | 9800GTX+

4

mandag, 10. marts 2008, 11:24

det er ikke et alm grafikkort der hjælper ret meget nej...men det lyder ikke somom det er hardcore 3d trods alt...en c2d cpu og en masse ram er sådan set essensen..og ja en hurtig hdd hjælper også gevaldigt...og så er det bare at finde en der passer til dit budget.

Asrock FM2A88X Extreme6X, Noctua NH-U14S@AMD A10 7800 3,9ghz maz, 2*8Gb DDR3,
700W PSU, Sapphire R9 270X 4GB OC.

5

mandag, 10. marts 2008, 14:50

Jeg har snakket lidt mere med min veninde. Hendes budget er omkring 15k hvis der er nogen som har et konkret bud på en bærbar

6

mandag, 10. marts 2008, 14:50

Hvis du skal arbejde med 3D CAD (ikke bare autocad lort) så skal du klart gå efter noget med at quadro kort. Det er et must.

7

mandag, 10. marts 2008, 15:09

Hun skal bruge den til seriøst CAD, avanseret 3d modellering osv.

Hun har lige fortalt at hun ligger i forhandling med hendes forældres om at låne imellem 12-20k og så skal hun sælge sin gamle bærbar. Kan man få et quadro i det prisleje?

Edit: Så inde på edbpriser at der findes forskellige quadro kort. Hvad er bedst?

FX 1600M
FX 570M
NVS 110
NVS 140
MVS 320

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Grumme Gris" (10.03.2008, 15:16)

8

mandag, 10. marts 2008, 15:28

14,1" T61p (non-widescreen, 1400x1050)
http://www.laptops.dk/product_info.php?p…f9686c50e4352b3

15,4" T61p (Widescreen, 1900x1200)
http://www.laptops.dk/product_info.php?products_id=1783

Begge har Quadro kort og begge er længe tilstrækkelige. 15,4" maskinen har en meget høj opløsning (især for en 15") og giver dermed meget arbejdsplads - meget rart når man arbejder i CAD eller photoshop, excel-ark eller lignende. Man skal lige vænne så til at arbejde med den høje opløsning på sådan en lille skærm, men det kommer hurtigt.

14,1" maskinen er lidt mindre og mere handy. Skærmens opløsning er også høj, taget skærmens størrelse i betragtning - men dog ikke i så voldsom grad som med 15,4" maskinen. Har selv en Thinkpad i den størrelse og finder den lige tilpas.

Hvad angår CAD programmer og ydelse, så kan man meget med de små kort. Jeg kører selv forholdsvis store modeller og samlinger på min egen laptop, som har et grafikkort med 64MB ram. Problemet er at mange CAD programmer er ret snobbede mht. hvilke kort der skal kunne køre, og derfor kun tillader visse cerrtificerede kort at fungere. De fleste kort kan køre CAD programmerne, men skal man primært bruge sin maskine til CAD, så er et Quadro eller FireGL at foretrække, helt klart.
Et godt eksempel er ArchiCAD, som jeg heldigvis ikke bruger i dagligdagen. Hvis driveren ikke er certificeret til programmet, så nægter den simpelthen at køre OpenGL - og eftersom kun Quadro/fireGL kortene er certificerede hvad det angår, så er det sur røv hvis man ikke ligger inde med sådan et.

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Carlsen" (10.03.2008, 15:33)

9

mandag, 10. marts 2008, 15:37

Hun bruger primært AutoCAD 2008, jeg ved ikke lige hvilken 3ds max hun bruger, men jeg kan forestille mig at det også er en af de nyere versioner og så bruger hun også Adobe cs 3

10

mandag, 10. marts 2008, 15:49

Jeg sidder selv med T61P og det er klart det bedste produkt jeg til dato har ejet. Som laptop nørd, og ejer af laptopworld har jeg pt ejet omkring 100 maskiner plus/minus og ingen når den til sokkerne! Den koster kassen, men det er topklasse!

Det er KUN top proff CAD folk som arbejder dybt med Quadro kort, og et alm gfx kan fint afvikle CAD programmer.
Her kan du se de basale forskelle

http://www.gratisupload.dk/index.php?success=1

hent 1205160659_xReAohyg.pdf

Dette indlæg er blevet redigeret 2 gange, senest redigeret af "bublegum" (10.03.2008, 15:52)

11

mandag, 10. marts 2008, 16:30

Quadro er absolut ikke et must. Jeg arbejder prof. med Cad og 3d til dagligt og har en dual quad core xeon med 8gb ram, Quadro 4600. Sammenlignet mellem den og den jeg har har her hjemme (se sign.) så er de ekstra penge ikke givet godt ud. Der er så mange problemer med Maxtreme driver til X64 og max 2008 at vi kører med directx driver på vores quadro kort.

Viewport perfomance på fx 8800xx er rigtig god i shaded view, hvor den mangler lidt i wireframe (med directx) men jeg arbejder med store byggesager, og viewport perfomance er altså ikke et problem.

Så spar de penge evt. til mere ram eller større skærm, så enkelt er det. (eller til programmerne, som ikke er specielt billige)

Edit: OpenGL bruges ikke så meget mere til 3ds, det er stabilt, men der har nærmest ikke været udvikling på dette område i mange år og directx er altså bare mange gange hurtigere. Maxtreme driver bygger på directx, så man kan vel ikke kalde dem prof. openGL kort. (som det var før i tiden)

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "pekr" (10.03.2008, 16:34)

12

mandag, 10. marts 2008, 18:39

Citeret

Oprindeligt indlæg af pekr
Quadro er absolut ikke et must. Jeg arbejder prof. med Cad og 3d til dagligt og har en dual quad core xeon med 8gb ram, Quadro 4600. Sammenlignet mellem den og den jeg har har her hjemme (se sign.) så er de ekstra penge ikke givet godt ud. Der er så mange problemer med Maxtreme driver til X64 og max 2008 at vi kører med directx driver på vores quadro kort.

Viewport perfomance på fx 8800xx er rigtig god i shaded view, hvor den mangler lidt i wireframe (med directx) men jeg arbejder med store byggesager, og viewport perfomance er altså ikke et problem.

Så spar de penge evt. til mere ram eller større skærm, så enkelt er det. (eller til programmerne, som ikke er specielt billige)

Edit: OpenGL bruges ikke så meget mere til 3ds, det er stabilt, men der har nærmest ikke været udvikling på dette område i mange år og directx er altså bare mange gange hurtigere. Maxtreme driver bygger på directx, så man kan vel ikke kalde dem prof. openGL kort. (som det var før i tiden)

CAD kort er altid en klar fordel i disse appliaktioner du omtaler, men ikke nødvendige for at afvikles.
Der er jo en grund til man udvikle CAD kort til CAD applikationer.
Men jeg er enig, dog med et gran salt.

13

mandag, 10. marts 2008, 19:00

Citeret

Jeg er total uenig. Der skal bruges en bærbar så jeg syntes ikke rigtig din sammenligning kan bruges til noget.
Jeg arbejder også selv med 3D CAD (på en bærbar) og jeg ville ALDRIG undvære mit quadro kort.
Men endnu engang, sørg nu for at købe hvad der passer til opgaven. Hvis hun bare skal tegne plantegninger i autocad er det pisse ligemeget, men når du sidder med dobbeltkrumme overflader og store samlingstegninger, så er det sgu rart at have et kort der er lavet til at håndtere det.

14

mandag, 10. marts 2008, 19:09

Citeret

Oprindeligt indlæg af fhqwhgad

Citeret

Jeg er total uenig. Der skal bruges en bærbar så jeg syntes ikke rigtig din sammenligning kan bruges til noget.
Jeg arbejder også selv med 3D CAD (på en bærbar) og jeg ville ALDRIG undvære mit quadro kort.
Men endnu engang, sørg nu for at købe hvad der passer til opgaven. Hvis hun bare skal tegne plantegninger i autocad er det pisse ligemeget, men når du sidder med dobbeltkrumme overflader og store samlingstegninger, så er det sgu rart at have et kort der er lavet til at håndtere det.

Helt enig.

15

mandag, 10. marts 2008, 19:24

Nu har vi lavet et utal af sammenligninger, det kan godt være det er på stationære computer, men den ekstra pris er ikke den lille ydelse og stabilitet (eller mangel på samme) værd.

De penge du spare ved at købe en bærbat med et 8600 gfx, brug dem på en skærm. Man kan seriøst ikke sidde og modellere osv. på en 15.4" skærm, ligemeget opløsning.

Jeg arbejder i danmark førende visualiserings firma, så det ikke noget jeg bare slynger ud, vi er mange der er af samme opfattelse.

16

mandag, 10. marts 2008, 22:02

Citeret

Citeret

Hun sidder tit og arbejder med store bygningerne med dobbeltkrumme flader. Hendes uddannelse er meget arkitektpræget, som ofte får nogle sjove former. Til fremlæggelser og hendes ambisioner er det også vigtigt at hun kan renderer dem i høj kvalitet.

T61p'en som Carlsen forslog så meget spændende ud, men den havde kun 2 gb ram og 3 gb, så er der nogen som har fundet en lignede puter, med flere ram?

17

tirsdag, 11. marts 2008, 08:20

Citeret

Oprindeligt indlæg af Grumme Gris

Citeret

Citeret

Hun sidder tit og arbejder med store bygningerne med dobbeltkrumme flader. Hendes uddannelse er meget arkitektpræget, som ofte får nogle sjove former. Til fremlæggelser og hendes ambisioner er det også vigtigt at hun kan renderer dem i høj kvalitet.

T61p'en som Carlsen forslog så meget spændende ud, men den havde kun 2 gb ram og 3 gb, så er der nogen som har fundet en lignede puter, med flere ram?

3GB er max på den model. Jeg sidder selv med den. Den kan SAGTENS klare alle de opgaver hun smider i den og den er med Quadro 570

Nyeste Videoer og Trailers

Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.