780i vs X48

  • Hejsa.


    Skal om ca. 3-4 uger have nyt setup, og vil gerne ha noget at "lege" med.
    Jeg køber nok både en E8400 og en Q9450 og så noget CellShock DDR2 ram.
    Dertil har jeg et 8800GT kort og en Corsair 620W PSU.


    Eneste usikkerhed for mig er om jeg skal ha et X48 eller 780i chipset.


    Jeg vil gerne høre folkets mening - gerne konstruktivt !
    Endnu bedre ville det være at høre folks EGNE erfaring !!!


    Post it !!

  • x48 er vist kun til cf, så hvis du vil sli har du vel ikke andre valg? (er ik sikker, men mener kun intel har skulltrail og santarose, bærbar, som kan køre sli)

    MSI Z170A Krait Gaming ¦ i5-6600K Skylake ¦ 2x4 TB + 1x2TB WD Green HDD + 960GB Crucial M500 SSD (Steam) & Sandisk X100 128GB SSD (System) ¦ Pny Geforce 770GTX ¦ 16GB HyperX Fury ddr4-2666 ¦ 1000W CM SilentPro (bæh enhed) ¦ Nzxt Kraken X31 ¦ Custom desktop chassis med 3 Arctic Cooling pwm blæsere og tilsluttet 2 skærme.

  • X48 er et bedre chipset, men er beregnet til DDR3, så medmindre du vil købe dem, så snup X38 ;) Medmindre du altså skal køre SLI.. Ellers så vent på 790i, det skulle være mere end et let pyntet 680i ;) Dog bruger det efter alt at dømme også DDR3..

    Lian Li V2000B - HX1000W
    DFI DK X58 - 920 - ATI 5870
    6GB OCZ PC12800 CL7 - 2*Samsung 2443BW - Samsung 240HD
    Seagate ES.2 32mb 250GB - 2*WD160GB RE SATA2 - 1 TB USB - 1TB Lan
    måske en MD20 til salg

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af teko
    X48 er et bedre chipset, men er beregnet til DDR3, så medmindre du vil købe dem, så snup X38 ;) Medmindre du altså skal køre SLI.. Ellers så vent på 790i, det skulle være mere end et let pyntet 680i ;) Dog bruger det efter alt at dømme også DDR3..


    780i er let pyntet 680i. 790i er en helt ny chip med DDR3 RAM understøttelse.



    Men vil da sige, at hvis du vil OC din CPU uafhængigt af RAM eller omvendt, eller bare gerne vil have det nemt, skal du vælge 780i.


    Vil du have ufattelig uoverskueligt mange indstillinger skal du klart vælge X38 eller X48. mit Maximus Extreme var i hvert fald et helvede at OC på, så det kan jeg på ingen måde anbefale (desuden virkede det kun halvdelen af tiden). Men det er jo smag og behag.


    De indstillinger du har brug for + lidt: 780i
    De indstillinger du har brug for + en masse andre som man kradser sig i hovedbunden af: X38/X48.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Raptorrockwool
    X48 kan sli. Men Nvida har ikke åbnet for det (endnu hvis de altså gør)


    Åbnet? Tror du har misforstået noget.


    I følge denne artikel fra Fudzilla (som alle heromkring lader til at tage seriøst), kan du læse hvad det egentlig kræver.


    X38/X48 based boards can get SLI


    Desuden kommer NVIDIA nok aldrig til at certificere Intel MCP's til SLi. Det vil jo betyde at NVIDIA taber markedsandele og formentlig slet ikke kommer til at sælge nogen bundkort overhovedet.


    Det ville jo svare til at du savede din egen fod af og så tapede din tomme sko på dit afstumpede ben med tape bagefter. Det er svært at nøjes med ét ben, hvis man gerne ville løbe lige så hurtigt som de store drenge.. :rolleyes:


  • Jeg kan ikke huske om det er X38 eller X48 som intel har feremvist køre SLI med to Nvida kort. men det er sket. også uden nvida chip på MB.
    du har sikkert ret i det med at Nvida ikke vil certificere X38 eller x48 til SLI da det er et forretnings strategisk træk.
    spørgsmålet er hvor lang tid der går før at hjemmeskrevne drivere gør det muligt.

  • til oc..klart x38 ...evt importer et foxconn x38-a de kan oces virkeligt godt.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Raptorrockwool
    Jeg kan ikke huske om det er X38 eller X48 som intel har feremvist køre SLI med to Nvida kort. men det er sket. også uden nvida chip på MB.
    du har sikkert ret i det med at Nvida ikke vil certificere X38 eller x48 til SLI da det er et forretnings strategisk træk.
    spørgsmålet er hvor lang tid der går før at hjemmeskrevne drivere gør det muligt.


    Det har jeg ikke lige set. Jeg har kun læst at Foxconn ville lave deres egne drivers til formålet, til deres X38 bundkort, hvilket så ikke lige er sket.


    Der er drivers at få til SLi på Intel MCP's, men ingen til X38 sidst jeg tjekkede. Desuden er der jo store "risici" hvad angår fejl af forskellige slags, sammenlignet med den ægte vare.

  • For lige at følge op på min egen tråd, så er SLi IKKE noget jeg absolut VIL køre. Det er mere hvis jeg alligevel ender med et setup der understøtter SLi - hvorfor så ikke afprøve det.....


    Nu skal tråden ikke handle om at være "fanboy", men jeg har primært hældt til Intel chipset, siden mit sidste Nvidia4 Ultra. Jeg synes der er mere stabilitet over et Intel chipset end et Nvidia chipset - dette er taget ud fra egne erfaringer, og ikke taget fra noget faktuelt.


    Mit højeste ønske er jo nok et eller andet sted et Asus X48 Rampage DDR2 MB (Når det kommer), men er stadig åben for et MB med 780i chipset (XFX, eVGA eller Asus ?). Jeg synes det er fint at prøve noget nyt, og der er jo stadig noget der hedder 14 dages retur ret hvis jeg nu ender med at blive utilfreds.


    Fakta er at et nyt MB skal kunne OC en Q9450 til ca. 3600mhz og en E8400 til 4Ghz - og samtidigt være stabilt. BIOS behøver ikke være for pattebørn, men skal være til at finde ud af (Er glad for min G33/P35 BIOS). Desuden vil jeg MEGET gerne ha et MB til DDR2 ram, da jeg har CellShock DDR2 liggende....


    Er der flere der vil byde ind med egne erfaringer eller bare gode ideer eller reviews, så kom glad - det kan jo være der er flere der læser med, og at det ikke kun er mig der får glæde af det....

  • ja eneste grund til at intel chipsets ikke kan køre sli er pga driverne ikke tillader det...rent politisk ged fra nvidias side.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jst


    Jeg synes selv et er træls, men kan objektivt set godt forstå Nvidia. Det handler jo om $$$ i den store Chipset krig, hvor der vel kun er Intel og Nvidia som seriøse spillere.....


    ja men på den anden side så hvis ati og nvidia begge laver ca lige gode kort til samme priser engang, og ens bundkort kun understøtter atis Cf...hvilken producent tror du så man vælger....det er sq at skyde sig i foden på sigt.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • nej ikke flere eu dikatitoner! de laver alt for meget rod i lortet i forvejen! Hellere køre på intel chips med ati kort på sigt.


    ps. det kan jo være via eller sis pludselig finder på at lave highend chips også, og ikke kun low/midrange chips .... selve kvaliteten har de jo styr på...

    MSI Z170A Krait Gaming ¦ i5-6600K Skylake ¦ 2x4 TB + 1x2TB WD Green HDD + 960GB Crucial M500 SSD (Steam) & Sandisk X100 128GB SSD (System) ¦ Pny Geforce 770GTX ¦ 16GB HyperX Fury ddr4-2666 ¦ 1000W CM SilentPro (bæh enhed) ¦ Nzxt Kraken X31 ¦ Custom desktop chassis med 3 Arctic Cooling pwm blæsere og tilsluttet 2 skærme.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af neiro
    ps. det kan jo være via eller sis pludselig finder på at lave highend chips også, og ikke kun low/midrange chips .... selve kvaliteten har de jo styr på...


    JA DA, og det kan være M$ laver et OS der ALDRIG skal patches for fejl, og at vi får skatten sat ned, og at min chef giver mig mere i løn, og at Pia Kjærsgaard holder Achmed Akari i hånden...
    Chancerne er vel rimelig even..... :crazyeyes: