Ny Intel E8400, men hvilket bundkort

  • jeg har besluttet mig for at købe en Intel Core 2 Duo (Wolfdale) Model E8400, men så er det jeg bliver i tvivl, hvilket bundkort skal jeg vælge.



    Jeg har kigget på følgende bundkort:


    Asus - P5K-E/WIFI-AP, Intel P35
    Asus - P5E3/DELUXE/WIFI-AP, Intel X38
    Asus - P5E-VM/HDMI, Intel G35
    Asus - P5K3/DELUXE/WIFI-AP
    GIGABYTE GA-P35-DS3L


    Hvilket MoBO, ville i vælge? Ville i vælge noget helt andet end det jeg har kigget på?




    Jeg vil bruge Corsair - Twin2X 2x1024MB DDR2, PC8500 ram og skal i første omgang, prøve at køre med et enkelt grafikkort, nemlig det jeg i forvejen har, Asus V9570 LE/TD (FX5700LE).


    Men køber gerne endnu et grafikkort, hvis det skulle vise sig at være nødvendigt.




    Jeg spiller ikke grafik-tunge spil, slet ikke.
    Jeg vil have en hurtig og så vidt muligt fremtidssikret pc, gerne trådløs.
    En pc med mulighed for at kører flere grafik-programmer, på samme tid/af gangen, uden problemer.

  • dem der hedder noget med "3" indenfor ASUS, det er fordi det er til DDR3.
    Desværre findes fremtidssikring ikke indenfor IT..


    P5K er udminbart et rigtigt godt bud synes jeg..


    i fjerde kvartal 2008, hvis ikke det bliver skubbet frem til tredje, der lanceres helt nyt socket...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af BP#1
    dem der hedder noget med "3" indenfor ASUS, det er fordi det er til DDR3.
    Desværre findes fremtidssikring ikke indenfor IT..


    P5K er udminbart et rigtigt godt bud synes jeg..


    i fjerde kvartal 2008, hvis ikke det bliver skubbet frem til tredje, der lanceres helt nyt socket...



    Tak.


    Jeg er udemærket klar over at fremtidssikring, reelt set ikke er muligt, dog kan man jo vælge at købe noget der allerede tilhører fortiden.
    Det er dette jeg så vidt muligt forsøger at undgå.

  • Hvis du kun kører grafikprogrammer og i det hele taget programmer, så ville jeg vælge en Core 2 Quad og ikke en Duo.


    Enten vente til Q9450 udkommer i marts/april eller købe en Q6600 brugt evt.


    De performer bedre end end E8400 hvis du ikke skal spille tunge spil.

    Gigabyte GA-P35-DS3
    Core 2 Quad Q6600 G0 Xigmatek @ 3,2 ghz
    G.Skill PC6400 CL 4-4-4-12
    Raptor 10k rpm 74 gb
    320 GB Western Digital
    8800 GTS @ 800/1800/2100
    Antec P182 m. 2x Yate Loon 2x Zalman ZF3
    Corsair 620w HX

  • Det var måske også på tide at købe et nyt grafikkort, da dit gamle AGP kort ikke virker til de kort du har på din liste.


    Desuden var det måske værd at kigge på andet end Asus bundkort?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af GridLock
    Det var måske også på tide at købe et nyt grafikkort, da dit gamle AGP kort ikke virker til de kort du har på din liste.


    Desuden var det måske værd at kigge på andet end Asus bundkort?



    Se nu var det jo ligesom det jeg forsøgte at ligge op til, forslag til andre kort end dem jeg selv har set på.



    Var ikke klar over at mit grafikkort ikke kunne bruges til de bundkort jeg havde set på.

  • Jeg ville foreslå et Gigabyte GA-EP35C-DS3R
    Har ich9r (raid), support for ddr2 og ddr3 (dog ikke samtidig).


    ps. mange professionelle programmer som adobe cs3 understøtter ikke mere end 2 kerner, så en e8400 er et ganske fint valg.


    ps. du kan købe 4x2gb geil pc2-6400c5 ram for under 1600kr - perfekt til grafik ting :)


    Edit: Kan se du har et meget gammelt grafikkort. Er strømforsyningen samme årgang? de nye bundkort kræver nemlig 24 bens strøm. Dvs. mindst 300kr ekstra til en atx 2.2 strømforsyning (chill er de billigste pt.)


    Edit mere: Hvis du vælger de ram du selv skrev, husk, at hvis du sætter dem til højere hastighed i bios end ddr2-6400 vil bundkortet overclocke chipsettet for at nå den hastighed. Dvs lad være med at overclocke uden at sætte ram til 533, 667 eller 800

    MSI Z170A Krait Gaming ¦ i5-6600K Skylake ¦ 2x4 TB + 1x2TB WD Green HDD + 960GB Crucial M500 SSD (Steam) & Sandisk X100 128GB SSD (System) ¦ Pny Geforce 770GTX ¦ 16GB HyperX Fury ddr4-2666 ¦ 1000W CM SilentPro (bæh enhed) ¦ Nzxt Kraken X31 ¦ Custom desktop chassis med 3 Arctic Cooling pwm blæsere og tilsluttet 2 skærme.

    Rettet 2 gange, sidst af neiro ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Louise775
    Se nu var det jo ligesom det jeg forsøgte at ligge op til, forslag til andre kort end dem jeg selv har set på.



    Var ikke klar over at mit grafikkort ikke kunne bruges til de bundkort jeg havde set på.


    True. Men du havde selv kun fundet Asus boards.


    Nok om det.



    Fortæl hvor meget dit budget er på og og hvor gammel din PSU er og hvor stor, som neiro efterspørger. Så kan vi meget bedre hjælpe. :)

  • Mit Asus P5K Pro virker fint... Det kan jeg godt anbefale indtil videre.. Har dog ikk testet så meget endnu, men indtil videre er der ingen probs...

    Intel Core i5 3570K - CM Hyper 212 Evo - MSI Z77 Mpower - 2x4GB Kingston HyperX T1 1600 Mhz -
    2x MSI NVidia GTX 660 Twin Frozr OC 2GB SLI - Corsair Force GT 120GB SSD SATA3


    HTPC:
    Intel Core i3 2100 - Intel DH67GD - 2x4GB Kingston HyperX Genesis 1600 Mhz - OCZ Vertex 2 60GB SSD SATA2

  • Gridlock : Personen skrev : En pc med mulighed for at kører flere grafik-programmer, på samme tid/af gangen, uden problemer.
    Derved læser jeg at der skal være mulighed for flere 32bit programmer der kører samtidig, alle med op til 2gb hukommelse hver. Så tænk før du taler, tak.
    Jeg har ikke noget at bruge så meget til, da jeg kun spiller spil, men hvis personen skal bruge hukommelsesintensive programmer såsom cad, photo, 3d redigering eller lignende, er 2-3gb ikke nok.

    MSI Z170A Krait Gaming ¦ i5-6600K Skylake ¦ 2x4 TB + 1x2TB WD Green HDD + 960GB Crucial M500 SSD (Steam) & Sandisk X100 128GB SSD (System) ¦ Pny Geforce 770GTX ¦ 16GB HyperX Fury ddr4-2666 ¦ 1000W CM SilentPro (bæh enhed) ¦ Nzxt Kraken X31 ¦ Custom desktop chassis med 3 Arctic Cooling pwm blæsere og tilsluttet 2 skærme.

  • af dem du linker til er det billigste sådan set fint til formålet..vælg ddr2 ram, da de både er billigst og giver klart bedste ydelse endnu.


    hvilke programmer er her tale om og hvor meget...for er der tale om en masse autocad osv så vil 4gb nok være minimum med et 64 bit styresystem...fx vista eller xp pro eller måske noget linux...alt efter hvilke miljøer du arbejder i....er der ikke tale om noget rigtigt vildt så er 2 gb nok (eller hvis du kun har alm win xp 32 bit)


    selvom det er overkill ville jeg nok vælge et 8800Gt ...de er nede i 1300 kr, og så har du rent faktisk en pc der kan afvikle de nyeste spil i lang tid også....men et 8600Gt/9600GT eller et ati1950 pro er også en mulighed..sålænge det er pci-e.


    derudover skal du nok bruge en ny strømforsyning antec/corsair 500W eller mere. og en core quadro...

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Sorry jeg ikke har svaret endnu.




    Jeg har selv fundet frem til og samlet den stationære pc, jeg har i øjeblikket, det er desværre for mig, ikke gået så vældig godt:


    CPU: AMD Athlon 64, 2200 mhz (AMD Athlon 3500+)
    Bundkort: Asus A8N sli se
    Grafikkort: Asus V9570 LE/TD (FX5700)
    RAM: Kingston 2 x 1024 (pc3200)
    Harddiske: 160 GB – SATAII-300 (Fluid) – 7200 RPM / 8MB cache
    Stømforsyning: CHIEFTEC GPS-400AA-101A, 400 W




    Med kun et prg. i gang af gangen eller bare på nettet, går det hurtigt nok og jeg oplever ikke problemer, men når flere prg. kører samtidig er den langsom og fryser ofte i flere sekunder.
    Alt i alt er det bare p…. træl at den i sådanne situationer er langsom og ofte fryser, derfor vil jeg ændre på indholdet.


    Intel Core 2 Duo (Wolfdale) Model E8400 er mit udgangspunkt, herefter slipper min viden reelt set op og jeg søger derfor hjælp.



    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


    Niero….



    Jeg kan få:
    Intel Core 2 Duo (Wolfdale) Model E8400
    Gigabyte GA-P35C-DS3R
    Corsair 2 x Twin2X 2x2048MB DDR2, PC6400 DDR800 (ialt 8Gb)


    For lidt under 3400.-



    Men hvilket grafikkort vil du så foreslå, evt. 2 kort? Gerne til under 1000,-
    Er der for lidt strøm i den PSU jeg har?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af neiro
    Gridlock : Personen skrev : En pc med mulighed for at kører flere grafik-programmer, på samme tid/af gangen, uden problemer.
    Derved læser jeg at der skal være mulighed for flere 32bit programmer der kører samtidig, alle med op til 2gb hukommelse hver. Så tænk før du taler, tak.
    Jeg har ikke noget at bruge så meget til, da jeg kun spiller spil, men hvis personen skal bruge hukommelsesintensive programmer såsom cad, photo, 3d redigering eller lignende, er 2-3gb ikke nok.


    Bare fordi at 3Ds Max og lignende fylder ca 6-8 GB, betyder det jo ikke at det bruger 8 GB RAM, vel?


    Og desuden er det nok de færreste, endda i professionelle studier der bruger 2 GB til hvert program. Noget helt andet er så, at det er meget svært at finde nogen som helst programmer som benytter så mange resourcer!


    Noget 3. er at der ikke er nogen der kører CAD, animerings software OG billed redigering på samme tid. Det er 3 vidt forskellige programmer som har 3 forskellige formål, og der er ingen idé i at køre de 3 ting på samme tid.

  • @ Louise : Din strømforsyning har kun atx 2.0 support. Dvs. din strømforsyning har ikke et 24 benet stik til bundkortet, som kræves af alle nyere bundkort. Man kan dog få en chill innovation 500w strømforsyning for næsten ingen penge. Ville dog personligt købe en corsair hx520 istedet. Den har alle nødvendige stik inklusiv 2 til grafikkort (6 benet, ikke 8), sata strøm og det hele. Og så er den modulær - ie. du kan pille de stik ud du ikke skal bruge for at forbedre ventilationen i kassen.
    Og dit LE grafikkort er agp, så du skal nok have et nyt. Et 8800gt er et godt bud.
    ps. kingstons valueram koster mindre end corsairs xms og er lige så gode, hvis ikke du vil overclocke din pc.
    En billig løsning på dit 'hakken' kunne i øvrigt være at smide en brugt athlon x2 (eller opteron 1x0) processor i maskinen samt 2gb ram mere. x2 cpu'erne er dualcore, så et program bliver ikke direkte 'pauset' fordi et andet skal have noget regnet ud. Pauser på flere sekunder plejer dog at stamme fra drivere eller andet softwarerelateret problem.



    @ Gridlock : Hvor tager du dine antagelser fra? Jeg arbejder et sted hvor vi bl.a. har folk siddende med inventor pro 2008 (koster ~1,5gb ram), photoshop cs1 og diverse andre programmer åbne samtidig. Der kan ikke umiddelbart bruges mere end 2gb ram per program, men et program kan sagtens bruge så meget. Specielt hvis der så lige startes et spil i baggrunden - husk at et hukommelsesområde svarede til mindst 1x frambuffer reserveres i 3dprogrammer/spil af directx. Dvs. et 512mb 8800gt kort spiser 512mb ram i inventor så snart man smider overflader på, og det samme gør sig gældende i alle andre directx programmer.
    ps. man bruger overflader fra photoshop i 3dstudio eller inventor - hvilke i øvrigt begge baserer sig på cad men bruges til animering og konstruktion.

    MSI Z170A Krait Gaming ¦ i5-6600K Skylake ¦ 2x4 TB + 1x2TB WD Green HDD + 960GB Crucial M500 SSD (Steam) & Sandisk X100 128GB SSD (System) ¦ Pny Geforce 770GTX ¦ 16GB HyperX Fury ddr4-2666 ¦ 1000W CM SilentPro (bæh enhed) ¦ Nzxt Kraken X31 ¦ Custom desktop chassis med 3 Arctic Cooling pwm blæsere og tilsluttet 2 skærme.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af neiro
    @ Gridlock : Hvor tager du dine antagelser fra? Jeg arbejder et sted hvor vi bl.a. har folk siddende med inventor pro 2008 (koster ~1,5gb ram), photoshop cs1 og diverse andre programmer åbne samtidig. Der kan ikke umiddelbart bruges mere end 2gb ram per program, men et program kan sagtens bruge så meget. Specielt hvis der så lige startes et spil i baggrunden - husk at et hukommelsesområde svarede til mindst 1x frambuffer reserveres i 3dprogrammer/spil af directx. Dvs. et 512mb 8800gt kort spiser 512mb ram i inventor så snart man smider overflader på, og det samme gør sig gældende i alle andre directx programmer.
    ps. man bruger overflader fra photoshop i 3dstudio eller inventor - hvilke i øvrigt begge baserer sig på cad men bruges til animering og konstruktion.


    1,5 GB er heller ikke 2 GB, det kan vi vidst godt blive enige om. PS bruger heller ikke 2 GB. Og selvfølgelig bliver ydelsen lige til at knække sig over, når man starter et spil samtidig med at man har software som Inventor kørende i forvejen. Men hvorfor i alverden skulle man dog det? Kan du ikke godt se, at det virker lidt dumt?

  • Jo min PSU har et 24 benet stik, dog er der kun ledninger i de 23, så vidt jeg kan se.
    Der skal nemlig et 24 benet stik til min nuværende bundkort..



    Nå men det er dog det mindste problem, kan altid returner en evt ny PSU hvis jeg ikke skulle få brug for den.




    Mere vigtigt er, hvilke grafikkort jeg kan/skal/bør vælge mellem.

  • Louise : okay, der stod bare atx 2.0 med 20 pins et sted hvor jeg googlede mig til det. Måske det er en fra overgangsdagene mellem 20 og 24 så - hvor man havde et ekstra 4 pins der sad på :)
    Køb et 8800gt 512 som fragman foreslog. Der får man mest for pengene.



    @ gridlock : Nu skal vi ikke myrekneppe min beskrivelse vel? De 1,5gb er ved de relativt små tegninger som vi laver, og med et 256mb grafikkort. Hvis man f.eks. skulle have en lidt større ting igang, eller har et lidt bedre grafikkort, ville man godt kunne nå 2gb grænsen for et 32bit program. Og hvorfor man skulle have et spil åben samtidig, ja det kommer vel an på ens forbrug? Kender du louises forbrug? Jeg gør ikke, men hvis forbruget inkluderer flere tunge ting på een gang, er 2gb ikke nok. Jeg har pt 3gb i min dc7800, og løber oftere ind i en situation hvor jeg har for lidt ram, og jeg er sikker på andre også kan det.

    MSI Z170A Krait Gaming ¦ i5-6600K Skylake ¦ 2x4 TB + 1x2TB WD Green HDD + 960GB Crucial M500 SSD (Steam) & Sandisk X100 128GB SSD (System) ¦ Pny Geforce 770GTX ¦ 16GB HyperX Fury ddr4-2666 ¦ 1000W CM SilentPro (bæh enhed) ¦ Nzxt Kraken X31 ¦ Custom desktop chassis med 3 Arctic Cooling pwm blæsere og tilsluttet 2 skærme.

  • corsair er også udemærket.


    ps. det er en fejl på edbpriser. du har ret. 667mhz er de hurtigste 4gb kits fra kingston i den prisklasse.

    MSI Z170A Krait Gaming ¦ i5-6600K Skylake ¦ 2x4 TB + 1x2TB WD Green HDD + 960GB Crucial M500 SSD (Steam) & Sandisk X100 128GB SSD (System) ¦ Pny Geforce 770GTX ¦ 16GB HyperX Fury ddr4-2666 ¦ 1000W CM SilentPro (bæh enhed) ¦ Nzxt Kraken X31 ¦ Custom desktop chassis med 3 Arctic Cooling pwm blæsere og tilsluttet 2 skærme.