Vista + CPU + Bundkort + ram HJÆLP

  • Hejsa, har brug for noget hjælp!


    Starter lige med min computer:
    Asus P5NSLI (Nforce4 SLI edition)
    Intel core 2 duo E6600
    4x1GB DDR2-533 (PC4300)
    BFG OC 8800GTX 768MB
    250MB HD (SATA(n) II)
    købt hos topdata for ca 14måneder siden.


    Har lige købt vista64 home premium igår (onsdag) og installerede det, men har så ikke haft andet end problemer siden.


    Vista kører usansynligt langsomt, og fryser hele tiden i 10-20sek,nogle gange længere. har brugt adskillelige timer på at nå ingenting fordi det er gået så langsomt.
    Burde kunne udelukke fejl i mit hardware, da det kører upåklageligt i XP.
    Efter at have snakket med windows support, som var flinke nok til at hjælpe selvom jeg har oem, er jeg nået frem til at det måske er bundkortet der bare ikke er kompatibelt med vista?
    Det andet store problem, er at jeg ikke kan komme på nettet. Sidder på FKO's kollegienet i odense, og normalt i XP skal jeg bare skrive adressen på deres loginside, logge ind, og så er jeg på nettet. Vista finder automatisk mit netkort, men det virker ikke. Det installerede også en driver til lydkortet som heller ikke virker.
    Der fulgte en driver-cd med til computeren da jeg købte den, men det er kunXP drivere. Jeg har derfor være på Asus's supportside og finde vista64 drivere, eller rettere sagt prøvet på det. Det lykkedes mig at finde en lydkort driver som faktisk virkede, men så stoppede legen også der. Chipsætdriveren siger at det ikke er det rigtigt OS når jeg prøver at installere. Og netværks driveren til vista64 findes slet ikke, findes kun til XP, så det kan jeg ikke bruge til meget.


    Så derfor har jeg leget med tanken om ny CPU, bundkort og sikkert også ram, da mine sikkert er for gamle/langsomme til nyere bundkort?


    CPU'en jeg tænker på er den nye E8500 da det helt klart er den bedste dualcore under 2000kr lige nu! så medmindre jeg tager helt fejl så er det den. Der er ingen grund til dual vs quad, jeg skal ikke have quadcore det er helt sikkert!


    Men jeg har til gengæld virkelig brug for hjælp til bundkort, da jeg ikke har ret meget forstand på det! skal det være P35 eller x38, X48? har hørt at gigabyte skulle lave nogle gode bundkort. Og hvad med PCI-E 2.0, er det noget man skal gå efter eller bliver det or dyrt eller...?
    Og så ville det være nice hvis der fulgte drivere med til vista fra starten så jeg ikke løber ind i de samme problemer igen.



    Mht til ram er jeg kun rimelig sikker på at det skal være min. DDR2-800 og der skal være 4 GB.


    Mit budget ligger på ca 800kr for 4GB ram, og bunkortet skal helst ikke over 1000kr, og CPU'en har jeg set til ca. 1750kr. Jeg ville helst holde det under 3500kr samlet medmindre der virkelig er noget at hente for det ekstra penge, og ikke over 4000kr samlet.


    Håber virkelig der er nogen der kan hjælpe mig, enten med at få det eksisterende til at virke eller med at finde noget der passer sammen så jeg kan få min computer til at køre vista ordentligt!


    PS, i behøver ikke skrive noget om OC-muligheder da jeg ikke har en sk.. forstand på det og derfor holder mig langt væk fra det

  • ja dit system fejler ikke noget.


    men du kunne evt tweake vista lidt.


    prøv du og smut ind på http://www.vistaguide.dk og følg de guides der er derinde.


    men ellers så følg den vistaguide der er heinde


    mvh eut@nsia tidligere gonlaa