Køb af ny PC

  • Efter en del research har jeg langt om længe (nogenlunde) besluttet hvilke dele der skal i den nye com. (Delene købes alle hos SHG.DK)


    XFX 780i ISH9 MoBo
    Intel Core 2 Duo E8500 (Wolfdale)
    WD Raptor X 150 GB HDD
    BFG GeForce 8800GTS (G92)
    ThermalTake Armor+ VH6000SWA
    Corsair Dominator 4 GB Kit m/ Heat Enchange Fan
    Antec 850W TruePower Quattro


    Grunden til at jeg vælger et Nvidia MoBo er fordi at jeg regner med at køre SLi senere hen, også derfor at jeg har valgt den store PSU. Så til det endelige spørgsmål:


    Jeg skal køre Windows Vista, men er i tvivl om jeg skal vælge 32-bit eller 64-bit versionen. Nogen der har erfaringer med 64-bit, har nemlig hørt at de er sværere at køre med pga. manglende Driver-support. Er det stadig rigtigt?

  • Den store forskel er antal af ram, som OS kan arbejde med.


    Hvis du har en 32 bit OS, kan din pc kun anvende 4 gb ram ialt, INKL. grafikkort.


    64 kan anvende.... meget mere, mener det er 128GB eller noget i den stil

    Main rig:

    • Asus P8P67-Mpro
    • i5-2500K - Scythe
    • Asus 560TI
    • Intel 510 - 128 GB
    • Kingston HyperX + G.skill - 8 gb
    • Powered by Corsair
    • Contained by Silverstone SG02
  • Quote

    Oprindeligt indlæg af garfish
    32-bit kan da kun bruge 3gb ram?!


    nej og ja.....32 bit systemer kan se 4 gb totalt set, men ram på andre enheder som fx gfx kort tæller også med...og visse operativsystemer kan måske kun udnytte 3 gb pga andre ting.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • min pc kan se 3,5Gb


    Når du skriver du regner med at køre SLI hvornår er det så ? 1-2 måneder ?


    Intel X48 understøtter også SLI så det er bare nvida der skal levere nye opdaterede drivere. Jeg kan ikke huske hvor jeg læste det men de mente ikke at nvida ville opdatere driverne så X48 blev almindeligt tilgængelig til SLI da det performede en smule bedre en nvidas eget chipset. Men det må tiden vise.


    Jeg ville om ikke andet gå efter en intel chipset og så eventuelt bare opgradere grafikkort når 9800GTX kommer. Prisen og ydelsen må være ca den samme tror jeg.

  • Den primære grund til at jeg vælge et Nvidia MoBo er ESA. Har set det i aktion hos en ven, og det er virkelig effektivt til OC. Jeg er ikke selv så god til OC endnu, så tænkte at det ville hjælpe en del. Og jeg regner nok med at købe nr. 2 kort om 1-2 måneder. Satser ikke på 3-Way, da jeg synes at det er lidt langt ude med 3 x GFX (3 x pris :). Skal bruge PCen til Crysis, Supreme Commander, og andre krævende spil, samt at jeg skal bruge den til 3ds Max, og noget Rendering sjov.