Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

torsdag, 21. februar 2008, 08:42

Hej alle,
Jeg har brug for lidt hjælp til en BSOD fejl.
Fejlen opstår fuldstændigt umotiveret, og uden sammenhæng med enkelte programmer eller funktioner i vista.

Jeg har for nyligt samlet en pc, med nyt bundkort, ram og cpu.
Efter opgraderingen, begyndte så problemerne, computeren går ned med BSOD uden noget bestemt mønster.

Jeg har efterfølgdende opgraderet strømforsyningen, fordi den larmede, og jeg havde en formodning om at den måske var for lille. Det hjalp ikke.

Jeg har haft 2 forskellige HDD sat til, en SATA og en ide, det løste ikke problemet. Har også prøvet at køre med et andet grafikkort, da Nvidia ikke har været så gode til at få drivere optimeret- det hjalp heller ikke.

Nu er der kun ram og cpu tilbage at rode med. I nat har computeren kørt 8-9 timer Memtest86 uden at finde nogen fejl!
Til morgen har jeg kørt SIS sandra, og efter 5 min "allround test", gik computeren ned, med blå skærm.

Nu er mit spørgsmål så - kan jeg stole på memtest86? For selv om den ikke finder fejl, så hælder jeg mest til Ram-fejl, frem for Cpu-fejl. Har endnu ikke haft en intel cpu med fejl.

Rammene er Corsair XMS2 twin 2x1Gb
Cpu er intel Core2 Duo 6550.

Hvad er næste skridt, og hvad kan jeg stole på?

/ole

2

torsdag, 21. februar 2008, 08:46

måske skal rammene have lidt mere mht volt, eller måske er timings sat for stramt.....

men sker det random og ikke under belastning så er det ret sikkert rammene der er et problem med.

Asrock FM2A88X Extreme6X, Noctua NH-U14S@AMD A10 7800 3,9ghz maz, 2*8Gb DDR3,
700W PSU, WD 500GB backup, 2*250 GB Kingston SSD + Kingston 56 GB SSD, Sapphire R9 270X 4GB OC.

3

torsdag, 21. februar 2008, 09:03

>Fragman,

Rammene er sat, som bundkortet har bestemt det (Asrock 4core1600P35-WIFI+)
Jeg har ikke stillet på timingen eller lign. og burde man det?
Fejlen sker fuldstændigt ramdom, og kan ske, når man sidder og skriver en mail-uden at have andet end outlook åbent, men også når man spiller. Desuden kan det ske 5 min efter boot, men ligesåvel 5 timer efter boot.
Syntes bare at Memtest burde finde nogle fejl hvis det var rammene?

Har do oplevet at, når jeg presser computeren med benchmark programmer, at den så med stor sandsynlighed går ned. Har i øvrigt prøvet at tage henholdsvis den ene og den anden Ramblok ud. Men fejlen er der stadig. Så der må være fejl på begge blokke....?

4

torsdag, 21. februar 2008, 09:05

selve bundkortet kan undervolte...derfor kan du justere det ved at sætte volt lidt op til ram og evt chipset, og måske endda til cpu...gør det 1 ad gangen og se om det hjælper.

700W PSU, WD 500GB backup, 2*250 GB Kingston SSD + Kingston 56 GB SSD, Sapphire R9 270X 4GB OC.

5

torsdag, 21. februar 2008, 09:22

OK, hvad hedder det jeg skal justere på i BIOS, bare ram-voltage??

6

torsdag, 21. februar 2008, 10:28

vdimm hedder det i nogle bios versioner men det er lidt forskelligt..andre hedder det ganske enkelt ram voltage.

7

torsdag, 21. februar 2008, 13:31

OK - takker, det må jeg lige prøve.

8

torsdag, 21. februar 2008, 13:38

Btw.
Chipsettet kan forårsage samme fejl som ram kan.

9

torsdag, 21. februar 2008, 15:32

> noxon

ok, men jeg har skiftet bundkort for at se om fejlen forsvandt, og det gjorde den ikke.....
Ram og cpu er det eneste jeg ikke har udskiftet endnu.

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.