Død stationær..

  • Hej Folkens.


    I dag da jeg ville tænde min comp, var der intet liv overhovedet. Den grønne lampe på mobo lyser, men intet reagerer ved tænd.


    Jeg er nået frem til følgende:


    -PSU (en dejlig Enermax 500W) er 99% konstateret død, da den ikke virkede i en anden computer.


    - Bundkortet virker tilsyneladende også helt dødt, da jeg sluttede en anden PSU til.
    Med kun bundkortet tilsluttet PSU starter de blæsere der er tilsluttet selve bundkortet. Intet andet. Kobler jeg resten af systemet på i form af HDD'er og optiske drev, er der ABSOLUT INGEN REAKTION ved tryk på "tænd." Dog lyser den grønne lampe stadig.



    Har PSU'en mit bundkort med sig i døden?? Eller er der nogle der har nogle forslag til hvad der kan være galt.?



    Håber meget på hjælp..


    EDIT: Systemet kan ses i signatur.

  • er bange for det..selv en enermax kan faile......

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Hvis den grønne lampe på boardet lyser?! så er det ikke helt dødt :clap:


    Siger den ikke bare et enkelt 'pip' eller bare en anelse 'piv' ved opstart? Har du prøvet at gå udenom tænd- og slukknappen og selv sætte en skruetrækker på de 2 powerpins?


    Tjekket og krydstjekket alle kabler? Clearet CMOS? Haft taget rammene ud? taget gfx ud? taget cpu ud?


    Hvis den ikke melder fejl ved nogle af disse ting eller starter - så kan du vidst godt konstatere det board for at være dødt....

    E8200 2.66@3.92 | GA-P35-DS3 F13 | G.Skill PC8000 @ 5-5-5-15 588MHz | 9800GTX+


  • Med en anden strømforsyning koblet til, sker der absolut intet. Systemet får kortvarigt strøm, dvs blæsere og lamper tænder lige kort. Men intet bib eller noget. Og ja, den grønne lampe lyser..


    Jeg har
    - clearet cmos
    - tjekket kabler


    Dog har jeg ikke haft ram, cpu, gfx ude endnu, da jeg er af den overbevisning af den bør starte alligevel selvom der er fejl på nogle af de ting.


    Dog har jeg lige fået gang i PSU igen, ved at "kortslutte" den grønne "PS_ON" til ground. Virker bare ekstremt mærkeligt at den så ikke ville starte i en anden comp..

  • Nu har jeg foretaget nogle målinger på PSU'en uden den er sluttet til noget som helst.


    - Molex-stikkende levere 5,6V og 12,7V, som efter papirene skulle ligge på 5V og 12V
    - ATX stikket (det lille med 4 pins) levere ligeså 12,7V som ligeså burde levere 12V
    - Det store ATX-stik levere 13,6 V, 5,6V og 3.6V, der hvor den burde levere hhv 12V,5V og 3,3V


    Synes den levere temmeligt meget for meget..? Måske det der har ristet mit bræt?

  • Jeg mener at man siger +-5% før hardwaren kan tager skade! Jeg ville dog ALDRIG smide en psu i der giver 12.7volt på linien.


    Tror du skal start med at finde dig en anden psu :-)


    Men at den starter kort er jo kun et godt tegn! men ved ikke lige hvor fejlen kan ligge? der kan evt stå noget i din manual om hvad bundkortet gør ved fejl....

    E8200 2.66@3.92 | GA-P35-DS3 F13 | G.Skill PC8000 @ 5-5-5-15 588MHz | 9800GTX+

  • uanset hvad den aflæser skal du bruge et multimeter hvis du vil aflæse noget...for de der sensorer kan du ikke stole på...

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Fragman
    uanset hvad den aflæser skal du bruge et multimeter hvis du vil aflæse noget...for de der sensorer kan du ikke stole på...


    Spændingerne er aflæst med multimeter.. Mærkeligt nok lykkedes det mig jo at få gang i den ved at kortslutte 2 ben på ATX-stikket..


    Men det viser jo nok at PSU er ved at stå og er blevet ustabil.. Har prøvet det før hvor PSU stod af, men virkede nogenlunde efterfølgende. Dog var spændingerne helt hen i vejret.


    Så det bliver nok en RMA på PSU'en..

  • en anden mulighed er at nogle af linierne er røget på psuen.....men den virker afgjort til at være defekt under alle omstændigheder.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Har lige brug for en sidste hjælpende hånd, hvis der er nogen der gider kigge med..


    - PSU er røget til RMA!
    - Dog vil jeg "dobbelttjekke" bundkortet.


    Jeg har gjort følgende:


    - Anvendt en Corsair PSU til test
    - Taget alt unødvendigt ud af computeren
    - Sikret mig af GFX er fundt funktionelt! (dog ikke CPU)
    - PRøvet både med og uden ram!


    Og der sker følgende:


    - Inden jeg tænder er der lys i den grønne lampe på bundkortet
    - Ved tænd starter HDD'erne selvfølgelig op som det første og;
    - Der er lys i alle blæsere (både dem forbundet direkte til bundkortet, samt dem der ikke er)
    - Men intet vises på skærmen overhovedet, og ingen "bip" eller lign.



    Er det så sikkert at det er bundkortet der er brændt af?? Eller måske CPU da den har været OC'et?

  • den kan være gået i en slags "safe" tilstand..prøv at resette bios....men det kan også være rammene der har taget skade...prøv med 1 stang ad gangen.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Fragman
    den kan være gået i en slags "safe" tilstand..prøv at resette bios....men det kan også være rammene der har taget skade...prøv med 1 stang ad gangen.


    Ja en af hver i alle sockets, for kan være det evt. kun er et socket den er gal med så den måske kan starte ved at du har én stang i 4 socket.


    Mvh Mads :T

  • Kan også være at dine ram ikke får spænding nok. Også er du på skideren, da du så skal have fat i nogle ram der er villig til at køre ved lavere volt, før du kan komme i bios og skifte spændingen.

    E8200 2.66@3.92 | GA-P35-DS3 F13 | G.Skill PC8000 @ 5-5-5-15 588MHz | 9800GTX+

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Sensation


    Ja en af hver i alle sockets, for kan være det evt. kun er et socket den er gal med så den måske kan starte ved at du har én stang i 4 socket.


    Mvh Mads :T


    Okay.. vil jeg prøve når jeg kommer hjem..!



    Quote

    Kan også være at dine ram ikke får spænding nok. Også er du på skideren, da du så skal have fat i nogle ram der er villig til at køre ved lavere volt, før du kan komme i bios og skifte spændingen.



    Bundkortet havde i sin tid ikke problemer med at starte op på default voltage på rammene, så det burde ikke blive noget problem her..

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Jupiter Downs
    Kan også være at dine ram ikke får spænding nok. Også er du på skideren, da du så skal have fat i nogle ram der er villig til at køre ved lavere volt, før du kan komme i bios og skifte spændingen.


    Ja det kan der være problemer med, men har ALDRIG haft problemer med én enkelt blok, kun hvis jeg har sat begge klodser i, så har den ikke kunnet boote når de sku ha f.eks. 2.2 volt, men har altid funket med én blok.


    Mvh Mads :T