Windows Xp Sp2 Installation kan ikke se min nye hardisk

  • Håber i kan hjælpe:


    Hey
    I have bought a new Samsung 250 GB SATA-3 (HD250HJ) harddrive, for my MD8383XL because the original harddrive (Western Digital WD2500 250 Gb SATA) is dead.


    When I have install the Samsung Harddrive in my computer, I power on and check the bios. Here it look's fine, bios has detected the samsung drive.
    My problem begins, when i tried to install Windows XP Home SP2 (the windows disc there came with the MD8383XL). It's very slow when it boots/load from the installation cd (I have clean the media ), and when it's comes to than point in the installation, where you select where you'll install windows and make partitions, there is no harddrive to select.
    Hope someone can help.


    I have check the Harddrive, with a tool on a floppydisk from Samsung called "Hutil", and it says that the harddrive has no problem.


    thank you in advance.


    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


    Hey, seems like you're the 3rd forummember in a short time with this problem.
    I think you should have a look at these:


    http://www.medionsupport.com/phpbb2/viewtopic.php?t=7031
    http://www.medionsupport.com/phpbb2/viewtopic.php?t=7032


    A lot of reading for you, but probably worth your while.
    Report back?


    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Thanks for your advise, but I can't get it to work


    I think I found out what my problem is.
    On the old original western Digital harddrive, there was a jumper to disable SSC (Spread Spectrum Clocking)


    On the new Samsung there is no jumper for this. On Samsung's homepage i found some help, I have to do it in the BIOS: (http://www.samsung.com/global/…bbs_msg_id=125&orderNum=3)


    But in the BIOS I can't find anything about SSC, is there any one there now how to do this, in the BIOS on a Medion MD 8383 XL. I have the newest bios from medion's homepage (bio7091 version: 3.14 from 25-05-2005).


    thank in advance.

  • SSC har ikke noget med det at gøre.


    når du køber en ny hdd er den ikke parat til noget somhelst.
    du skal med et disc værktøj ind og gøre drevne brugbare.
    sådanne har det været med alle de sata drev jeg har (alle mine disce)
    så ind på samsungs hjemmeside og finde det.

  • Skal vi svare på engelsk eller dansk?


    Anyway engelsk here we go.


    You need to load the drive up in another PC and Fdisk it, then windows will be able to find it, my new PC would not even post to the windows installation until i did this.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Alex
    Skal vi svare på engelsk eller dansk?


    Anyway engelsk here we go.


    You need to load the drive up in another PC and Fdisk it, then windows will be able to find it, my new PC would not even post to the windows installation until i did this.


    Forkert, det er ikke nødvendigt at sætte den over i en anden maskine. :roller:



    Right click on My Computer on the Desktop or in the start menu.


    Then click on Manage. In the new window, click Disk Management in the Storage menu to your left.


    There you should be able to see your new harddrive. It might not be initialized, so what you do is right click on it, and click on "Initialize" (or something like that).


    Now you are able to format your drive, so it can be used.


    Right clock on the same drive, and then click Format. Just choose a Quick or Express Format.



    Let us know if you need anymore help.


    And by the way, welcome to Tweak.dk ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af janze
    erhm, ikk for noget men tror ikk i behøvet at skrive på engelsk.. han skriver trods alt i første tråd -> "håber i kan hjælpe"


    Ja og resten står på engelsk.. Men det måske bare for sjov så?



    Jeg er sgu ligeglad.. det ikke hver dag jeg får øvet mit engelsk..

  • hvis det er en original windows xp pro sp2 lyder faktisk lidt mærkeligt, for de plejer normalt at kunne se hele disken ved installation. men har du downloadet sp2 efterfølgende skal du bare følge den vejledning der er givet her, og oprette en partition mere efterfølgende....en anden gang kunne det måske være en god ide at bruge nlite til at få lagt sp2 ind i selve windows installationsdisken...evt sammen med en mængde sata drivere.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Du bliver jo nødt til at sætte den over i en anden PC hvis det er en helt ny du har købt, da man jo ikke kan gå ind i windows og formatere den nye disk for så at installere windows på den.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Alex
    Du bliver jo nødt til at sætte den over i en anden PC hvis det er en helt ny du har købt, da man jo ikke kan gå ind i windows og formatere den nye disk for så at installere windows på den.


    det gør man så ikke....



    det er nok at loade et partitioneringsprogram fra en diskette eller en cd. Heri skal disken så partitioneres og formateres.... så er den klar til windåse

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Har du før prøvet at installere Windows XP på en SATA-harddisk? Det er nemlig ikke alle bundkort der automatisk genkender SATA-harddiske i Windows XP installationen, hvorefter det er nødvendigt manuelt at installere en driver. (Tryk F6 lige i starten af installationen når den spørger om du vil installere en tredje-parts driver)


    Hvis det er et nyere bundkort burde det dog ikke være et problem.

  • Mange tak for alle Jeres gode ide'er. Har prøvet dem alle, desværre uden held.


    Men det har altså noget med SSC (Spread Spectrum Clocking) at gøre.
    Jeg rodet lidt med den gamle halv defekte harddisk, og når jeg fjerner jumperen som disabler SSC opføre den sig lige som den nye harddisk. Når jeg så sætter den på igen kan jeg godt installere windows. æv æv bare den nye harddisk havde haft en sådan jumper :-(