Okay, er mit mobo fucked eller hva?

  • Hey Tweakers.


    Jeg har et problem med min computer. Købte i starten af året dette system:


    Core 2duo E6550
    ASUS P5B SE
    Corsair xms2 2 x 1GB PC6400.


    Min computer kørte super ustabilt, og jeg fik at vide (mener at det var af den gode Fragman), at der var problemer med de ram og det bundkort. Okay tænkte jeg, og tjekkede om der evt. var en bios der skulle løse dette problem. De nye bios understøtter flere forskellige ram moduler, og jeg tænkte jackpot! Dette løste i midlertidigt ikke noget.


    Jeg valgte at satse på at der var problemer med rammene, lavede en RMA ved Midtdata, og fik dem ombyttet på stedet uden problemer.


    Kom hjem, satte dem i, hjalp nada.


    Ved ikke hvorfor jeg ikke bare købte et nyt bundkort, og købte derfor et nyt Kingston Value sæt.


    Nu kører min computer umiddelbart OK. Undtagen 2 problemer. CPU overclock failure og µTorrent problemer.


    Hver anden gang min computer tænder sker der ikke noget, og jeg skal slukke og tænde igen. Så skriver den CPU overclock failure, og spørger om jeg vil resette bios og fortsætte. Så virker computeren okay, selvom Windows XP skriver at cpu kører med for lav hastighed. Vista skriver den rigtige?.


    CPU-Z screenshot af CPU og ram - rated fsb burde vel ligge på 1333 og dram frequncy på 400mhz?
    [Blocked Image: http://peecee.dk/uploads/022008/cpu-z.jpg]


    Ved ikke om det kan bruges, men her er lidt info fra memtest86, der skriver den også at cpu kun kører 1867mhz:


    Satsede jeg virkelig på den forkerte hest, og skulle have købt nyt bundkort i første omgang?

  • virker underligt ihvertfald....hvad psu bruger du sammen med det ? og har du prøvet andre bios versioner..evt modded da det kan være en anden bug i den...men self kan det også være defekt bundkort, så virker det bare mærkeligt at det kun sker ved reboot+bestemte programmer, der faktisk ikke er hårde ved systemet...

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Zlinky
    500W....


    Kan ikke få lov at installere en ældre Bios... nogen der har en metode...?


    Psuén skulle være stor nok. MM? Det ser underligt ud. Jeg ved ikke lige hvordan du kan bios update med en ældre men det må kunne lade sig gøre på en måde. :boxed:

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Hey... Jeg ved ikke om det er relevant i dit tilfælde, men mit P5B Deluxe undervolter i hvert fald på rammene, hvilket har givet mig præcis de samme symptomer. Det har dog ikke altid gjort det, så det står efterhånden snart til udskiftning.
    Men tilbage til sagen... Jeg prøvede med flere sæt corsairstænger, et sæt Elixirstænger, og til sidst Cellshock, alle pc-6400/800 med de samme problemer, indtil jeg valgte at give rammene 2,25-2,3 volt, selvom de kørte stock hastighed, og havde specs 2,0-2,2 volt. Siden har det virket perfekt i månedsvis. Så prøv det lige.


    Det sjove er, at mine kingston pc5300/667 sagtens kunne køre på auto.

    Gigabyte GA-EP35-DS3R
    E8500
    NorthQ Siberian Tiger
    2 * 1 GB Corsair Dominator pc8500/1066
    8800 gt 512 mb
    Samsung F1 750 gb
    Antec P180 + 5 * 120 mm. blæsere
    Creative X-Fi
    Logitech G5

    Rettet en gang, sidst af mtum ().

  • Jeg går ud fra, din bios ligner min, men det kan jeg jo ikke vide. Du markerer AI-tuning og vælger "manual", ligesom hvis du skulle oc´e, og så hedder den memory voltage. Prøv at giv den 0,05-0,15v mere end det, der står specificeret på rammene.

    Gigabyte GA-EP35-DS3R
    E8500
    NorthQ Siberian Tiger
    2 * 1 GB Corsair Dominator pc8500/1066
    8800 gt 512 mb
    Samsung F1 750 gb
    Antec P180 + 5 * 120 mm. blæsere
    Creative X-Fi
    Logitech G5