1

tirsdag, 22. januar 2008, 16:26

Hej..

Jeg satser på at dette er det rette sted at placere denne tråd..

Men jeg er i gang med at planlægge en Lan-party for ca. 50-75 mennesker, men jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg lige skal gøre det hele..

Tænkte på om man burde sætte en server op? Eller bare nøjes med et pc med alm rettigheder, som man kan hente spillene fra osv? Og burde man ikke kunne nøjes med 1 router og så bare en masse switch bokse fra den? Og sådan en router, er det fint med en linksys, til de 400 kr ca?

Og kan man lave/få et program der hurtig kan køres så alle pc'ere hurtigt om nemt kan arbejde sammen?

Og kan det lade sig gøre at sætte en pc/server op hvor man kan spille spillene fra, eller kræver det at man henter spillene ud på ens egen hdd.?

Ellers andre ideer til hvordan man lige får en fedt lan-party op og stå?

På forhånd tak

Zeelot

2

tirsdag, 22. januar 2008, 16:37

Du er ved at arrangere et party for 50-75 mennesker og du har ingen idé om hvordan det fungerer?

Og nej, du kan ikke køre spillene fra en central server, og hvis du endeligt kunne så ville det vist langt fra være lovligt.

At få dem til at arbejde sammen er let nok, enten ved at stille en dhcp server op til automatisk tildeling af IP'er, eller i kan manuelt definere dem (dog noget mere besværligt).

Hvad router angår, så skal jeg ikke kunne svare dig på om en alm. Linksys er nok. De gange vi har siddet en 10-15 stykker sammen, har det været mere end rigeligt, andre gange hvor vi har været flere, har vi lånt de forskellige skolers udstyr til internet-delen (var en kommunalt støttet net-klub).

Og så tip of the day: strøm, hav for guds skyld strøm nok, vi fik en elektriker til at bikse en strøm-tavle sammen til os, så vi ikke alle kørte på samme sikring etc.

Q9450 | Asus P5Q3 Deluxe | 4GB Corsair DDR3 (1600MHz, CL7) | Sapphire 7870XT Boost
Dell UltraSharp U2410 | Windows 7 Home Premium 64 | 80GB x25-m

3

tirsdag, 22. januar 2008, 16:56

jeg var med til at sætte SHG OPEN op sidste år ikke nogen lille udfordring!!!! håber du kan holde styr på dine kabler! og diverse server pc'er du nu får brug får at sætte op.

( GODT RÅD OPSÆT IP-ADRESSER MANUELT SÅ DU VED HVEM DER ER HVEM! DER KAN VÆRE TRÆLSE PROBLEMER MED FOLK DER HACKER OSV! )

Xfx-680i sli
Xfx-8800 GT
2x80 gb wd
120 gb wd
2*1 gb shg ram. med passiv køl
C2D E6400 @ 2750 Mhz
580 Watts psu
kassen et ThermalTake Armor

4

tirsdag, 22. januar 2008, 18:37

1 Switch til hvert bord og 1 router som samler det hele.. Men når det er så mange maskiner og du vil have en server til at stå med spil på, som folk kan hente (hvilket i øvrigt er ulovligt med mindre folk selv har CD-nøgler og du bliver med garanti gjort opmærksom på det om meget kort tid af en moderator), må jeg så anbefale gigabit udstyr? Dvs. kabler der kan levere en gigabit forbindelse (Nej spader, ikke alle almindelige RJ-45 kabler kan levere 1 Gbit), Gigabit switches og en gigabit router.

Hvad angår din "lager-server", så skal du nok bare have hele skidtet på flere forskellige diske (af hensyn til diskens hastighed) og så bare dele dem på netværket.

Du kan f.eks. sætte det op, så der er 1 switch til 10 PC'ere og så have router med 6-8 porte.

Alt dette er ekspensivt, så jeg vil også anbefale at folk betaler indgangs gebyr, så du kan få det til at løbe rundt. Ellers må folk selv splejse om udstyr, f.eks. :)

Til sidst har jeg kun 1 ting at sige; Hamachi.

5

tirsdag, 22. januar 2008, 19:47

Citeret

Oprindeligt indlæg af GridLock
1 Switch til hvert bord og 1 router som samler det hele.. Men når det er så mange maskiner og du vil have en server til at stå med spil på, som folk kan hente (hvilket i øvrigt er ulovligt med mindre folk selv har CD-nøgler og du bliver med garanti gjort opmærksom på det om meget kort tid af en moderator), må jeg så anbefale gigabit udstyr? Dvs. kabler der kan levere en gigabit forbindelse (Nej spader, ikke alle almindelige RJ-45 kabler kan levere 1 Gbit), Gigabit switches og en gigabit router.

Hvad angår din "lager-server", så skal du nok bare have hele skidtet på flere forskellige diske (af hensyn til diskens hastighed) og så bare dele dem på netværket.

Du kan f.eks. sætte det op, så der er 1 switch til 10 PC'ere og så have router med 6-8 porte.

Alt dette er ekspensivt, så jeg vil også anbefale at folk betaler indgangs gebyr, så du kan få det til at løbe rundt. Ellers må folk selv splejse om udstyr, f.eks. :)

Til sidst har jeg kun 1 ting at sige; Hamachi.

Ingen grund til at flame, desuden hedder det CAT5E eller CAT6 hvis man vil være sikker på det kan holde til 1Gbit. Og så skal du tage højde for længden af kablet der siger max 90m + 5m patch i hver ende.

Med hensyn til at hoste spil på LAN så folk kan hente, så er gør det på ingen måde mere lovligt hvis folk har key til det. Eneste ting jeg kunne se kunne være lovligt er sådan noget som WoW, hvilket Blizzard selv tilbyder til download på deres side (for på den måde at spare en del på båndbredden når mange skal hente det, og evt. det samme med Steams filer).

Husk at opstille et krav om at folk har scannet deres pc hjemmefra med opdateret software, på den måde kan i undgå at lukke en masse slam ind på lokalnetværket.

Q9450 | Asus P5Q3 Deluxe | 4GB Corsair DDR3 (1600MHz, CL7) | Sapphire 7870XT Boost
Dell UltraSharp U2410 | Windows 7 Home Premium 64 | 80GB x25-m

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.