Problemer med setup

  • Hejsa


    Jeg har købt nyt setup for lidt tid siden og har problemer med at computeren ikke vil boote.


    forløbet


    når man trykker på start knappen lyder det som om den starter op, men der kommer aldrig billede på skærmen og bundkortet "bipper" IKKE, det skal siges at nogle gange starter den korrekt op efter 2-3 forsøg andre gange går der op mod 30-40 forsøg... jeg har overvejet om det kan være strømforsyningen, da det virker som om blæseren på grafikkortet ikke starter op med det samme når jeg trykker på start knappen?


    mit setup:
    CPU: Q6600
    Diske: 4xWD Caviar SE16 WD5000AAKS 500GB diske i Raid 5
    MB: ASUS P5K Deluxe/WiFi-AP AiLifestyle Series
    RAM: Corsair XMS2 Dominator Xtreme Performance TwinX Matched (2x2GB)
    GFX: Inno3D GeForce 8800GTS 512MB
    Strømforsyning: Corsair HX520W


    til info, så har jeg samlet den selv.


    vidste ikke helt hvor jeg skulle poste dette, men håber der er nogle venlige sjæle derude der måske kan komme med et bud på hvad der kan være galt? overvejer at købe en 650W strømforsyning for at se om det kunne afhjælpe fejlen, men det er jo alligevel lidt penge at smide ud af vinduet hvis det ikke er her problemet ligger.

  • De bip dit bundkort laver er en fejlkode som fortæller dig en del om hvad der er galt. Søg på google efter beep codes og find dem der passer til din bios. Post så her hvad du finde ud af (evt. bare bip-koden og bios type).


    Mvh
    Jacob Ask

  • Hej Jacob, min fejl... jeg havde glemt "IKKE" i teksten, det er rettet nu...problemet er jo netop at den ikke bipper... tak fordi du tager dig tid til at svare :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af budbil
    Hej Jacob, min fejl... jeg havde glemt "IKKE" i teksten, det er rettet nu...problemet er jo netop at den ikke bipper... tak fordi du tager dig tid til at svare :)


    Det skulle vel ikke være fordi du ikke har slået en "speaker" til...


    Har systemet fungeret?


    En klassisk fejl: Der er en løs forbindelse et eller andet sted. De kan være stort set umilige at se, så mit umidelbare (hurtige) forslag: Pil alle kabler ud og sæt dem så i igen. Hvis dette ikke virker så laver du samme nummer med alle indstikskort.
    Hvis dette ikke løser problemet så start lidt systematisk fejlfinding. Tag alt fra der ikke er 100% nødvendigt. Dvs det eneste tilbage skal være 1xram 1xcpu og 1xgrafik - hvis maskinen nu kan starte er det noget af det andet, hvis ikke skifter du din ram-blok (for at tjecke om det er den - du skal også prøve ram i en anden sokkel).
    Hvis du kan få maskinen til at starte i denne "minimale" setup begynder du at sætte alt det andet i én ting af gangen indtil det ikke virker mere - og du har sønderen.


    /ask

  • tak for svarene, jeg forsøger din systematisk fremgangsmåde :-)


    det skal lige siges at maskinen som sagt starter fint op nogle gange, men den crasher dog også når man feks. spiller krævende spil som Crisis... og den har også formået at crashe/fryse mens den har været stået i windows med pauseskærm...