Nye PC'ere til skole !

  • Hey !


    Vi står overfor og sku købe omkring 100 nye computere til et gymnasie i vejle. Men vi er lidt i tvivl om hvad det skal være. Vi er to it supportere på stedet og min makker siger vi skal tage nogle Lenovo pc'ere med noget AMD Athlon X2 4200+ cpuer.. Nu er det ikke så tit vi har råd til opgradering her på stedet så jeg har foreslået at vi skal tage nogle Intel Core 2 Quad Q6600 computere istedet. Det er dog ikke Lenovo, men nogen B.J. Trading kan levere..


    Fordelen ved at vi så vælger lenovo er at de tilbyder en god garanti, men mon ikke at B.J Trading også gør det?


    Det skal lige siges at begge pc'ere er med onboard grafik og 1 gb ram. AMD Maskinen er lidt billigere end Quad core maskinen. Der skal være Vista på maskinerne


    Det lyder måske af overkill og få en Quad core maskine til skole brug, men sidste gang der har været en opgradering er over 7 år siden så de maskiner der er her nu er VIRKELIG langsomme.. Her snakker vi XP og 700 mhz maskiner.. Derfor synes jeg at det vil være en god idé med nogle maskiner der ku holde et godt stykke endnu..


    Men hvad ville i gøre?


    ~D

    Core i7 920 @ 4.2 GHz
    Corsair XMS3 3x 2GB DDR3-1600 Ram
    2x GeForce GTX295
    EVGA X58 Classified 3x SLI
    2x VelociRaptor 150 GB @ RAID 0
    Corsair HX1000 PSU
    Corsair 800D Kabinet


  • Hvad bruger i maskinerne til?


    E8200/4Ghz - Passive TRUE 120
    Asus P5E
    XFX HD5850 BE
    4GB Corsair DHX PC6400
    Samsung 1TB F3
    Corsair TX650
    Antec Solo

  • Med en større maskin-park er det klart værd at overveje hvor i kan få en ordentlig support og hurtig rma!


    Jeg ved at lenovo har ret god support og gode RMA tider, jeg kan tvivle lidt på at BJ trading kan levere det samme (men jeg ved det da ikke). Ofte med større indkøb kan der være noget smart i at holde sig til store leverandører - og i kan sikkert også få en god pris+supportaftale med ved køb af 100 masiner.


    /ask

  • Hej


    Jeg gyser når jeg hører om Vista på maskiner med kun 1 Gbyte ram. Sæt 2 Gb idem. Mig bekendt er det en merudgift på kun knap 200 kr. pr. PC.
    Ellers vil det såmænd nok være lige meget, om det er Core2 dual eller X2 AMD, for eleverne skal vel ikke spille på dem (det er core2 bedre til). Faktisk vil jeg mene, at AMD X2 maskinerne med strømstyring sat ordentligt op, vil give et lavere strømforbrug.


    Jeg kan godt se, at I skal have Vista på, for eleverne kommer vel med bærbare med Vista på. Så vil det passe sammen.
    Men ellers ville jeg foretrække Windows XP, og først og fremmest linux.


    Der er SÅ mange historier om, hvorfor Vista ikke bidrager med noget bedre, - ud over at kræve mere toptunede PC'ere. Det ER altså ikke bedre, og linux har den bedste 3D desktop. Tag f.eks. og prøv med mandriva one live CD, der med ati og nvidia grafikkort med 64 Mbyte ram kan køre compiz fusion lige ud af æsken. På live-CD'en !

  • vista på maskiner med 1gb ram total >_-?
    sorry men det er vist lidt skamskudt når man tænker på at vista meget gerne bruger ca 700 mb uden at man har andet igang end vista. (specielt når man tænker på rampriserne nu , selv om det selvfølgelig ganges op når man skal have så mange).


    quad core = lækkert
    men til almindelig skolebrug ville jeg nok vælge amd maskinerne og så være sikker på ordentlig support og rma.

  • Maskinerne skal bruges til diverse skole programmer og skrivning.. ikke spil og nok meget begrænset 3D.. men vi ved det ikke helt da der nok kommer nogle nye programmer på dem.


    Ja vi har også lenovo lige pt og deres service er i orden.. Vi har sådan en aftale (kan ikke lige huske hvad den hedder) hvor vi ringer til dem også kommer de og laver det dagen efter. Men disse lenovo pc'ere har ikke samme aftale, dog noget der hedder carry in tror jeg nok. Der skal vi så bare sende maskinerne ind selv.


    Men vi har egentlig ikke haft nogle problemer med maskinerne vi har på nuværende tidspunkt. Faktisk har vi haft virkelig få maskiner der er brudt ned, hvilket er grunden til at vi nok ikke tænker så meget på disse aftaler, selvom de er gode at have.

    Core i7 920 @ 4.2 GHz
    Corsair XMS3 3x 2GB DDR3-1600 Ram
    2x GeForce GTX295
    EVGA X58 Classified 3x SLI
    2x VelociRaptor 150 GB @ RAID 0
    Corsair HX1000 PSU
    Corsair 800D Kabinet

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af FonZi
    Men vi har egentlig ikke haft nogle problemer med maskinerne vi har på nuværende tidspunkt. Faktisk har vi haft virkelig få maskiner der er brudt ned, hvilket er grunden til at vi nok ikke tænker så meget på disse aftaler, selvom de er gode at have.


    Det er somregel også en af fordelene ved "mærke" PC'er - der bliver som regel lavet en del test-arbejde for at finde komponenter som passer optimalt sammen, for at undgå nedbrud eller andre HW konflikter.


    /ask

  • Tja jeg synes også 1 gb er for lidt til vista.. Men at det kræver 700 mb alene er altså ikke rigtigt.. Min bærbare har selv kun 1 gb og vista og det kører nu okay.. Med alt mit skrammel installeret og vista kørende bruger jeg ikke over 500 mb.. Og nuu siger i 200 kr for 1 gb ekstra i ram.. Det er altså også 20.000 kr mere for pc'erne og vi har et ret stramt budget..


    Men ja det at Vista sku være bedre kan jeg ikke se.. Min makker mener at vi skal have det fordi det er fremtiden, hvilket det jo nok også er, men vil Windows XP ikke også understøtte software i lang tid endnu ?

    Core i7 920 @ 4.2 GHz
    Corsair XMS3 3x 2GB DDR3-1600 Ram
    2x GeForce GTX295
    EVGA X58 Classified 3x SLI
    2x VelociRaptor 150 GB @ RAID 0
    Corsair HX1000 PSU
    Corsair 800D Kabinet



  • ikke engang 200 per pc :)
    med antagelse af at det ikke er super perfermance ram der skal bruges, så står et sæt (med 2x1gb) Kingston ValueRAM pc6400 til 283 det billgste sted
    og Corsair XMS2 pc6400 til 352.
    så kommer det selvfølgelig and på hvad de glade folk tager for at samle dem i maskinen. men well så længe der er plads til flere bars ville det heller ikke tage længe at montere en ekstra rambar i hver maskine

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jacobask


    Det er somregel også en af fordelene ved "mærke" PC'er - der bliver som regel lavet en del test-arbejde for at finde komponenter som passer optimalt sammen, for at undgå nedbrud eller andre HW konflikter.


    /ask


    Ja det tjekker sådan nogen som B.J. Trading nok aligevel ikke ligeså meget som Lenovo..

    Core i7 920 @ 4.2 GHz
    Corsair XMS3 3x 2GB DDR3-1600 Ram
    2x GeForce GTX295
    EVGA X58 Classified 3x SLI
    2x VelociRaptor 150 GB @ RAID 0
    Corsair HX1000 PSU
    Corsair 800D Kabinet

  • Ja man ku selvf. også selv montere de ekstra ram når de kom.. Så vil der jo være sparet lidt..


    En af de største grunde til at jeg også skriver er fordi jeg er meget skeptisk over for AMD cpuer.. Jeg har for lang tid siden haft en AMD maskine som jeg ikke havde mere end 14 dage da jeg synes den var for ustabil. Tror det var en AMD Athlon XP 1900+, men hvor stabile er de egentlig i forhold til Intels cpuer idag?

    Core i7 920 @ 4.2 GHz
    Corsair XMS3 3x 2GB DDR3-1600 Ram
    2x GeForce GTX295
    EVGA X58 Classified 3x SLI
    2x VelociRaptor 150 GB @ RAID 0
    Corsair HX1000 PSU
    Corsair 800D Kabinet

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af FonZi
    Tja jeg synes også 1 gb er for lidt til vista.. Men at det kræver 700 mb alene er altså ikke rigtigt.. Min bærbare har selv kun 1 gb og vista og det kører nu okay.. Med alt mit skrammel installeret og vista kørende bruger jeg ikke over 500 mb.. Og nuu siger i 200 kr for 1 gb ekstra i ram.. Det er altså også 20.000 kr mere for pc'erne og vi har et ret stramt budget..


    Men ja det at Vista sku være bedre kan jeg ikke se.. Min makker mener at vi skal have det fordi det er fremtiden, hvilket det jo nok også er, men vil Windows XP ikke også understøtte software i lang tid endnu ?


    jeg bruger lige pt 900mb med messenger og 3x firefox åben som det eneste. og ligger normalt på 700 uden noget åbent. men er da meget muligt at den skære ned når den har mindre plads at rykke rundt med :)


    og billigste løsning med 1gb er Kingston ValueRAM 1 x 1 GB pc5300 til 103 kr
    men well vil ihvertfald ligge over 10000 som garanteret også kan mærkes i budgettet på en skole om det så kan mærkes nok i forhold til hvad resten af maskinparken der vil stå i forhold til forskellen det vil give er så spørgsmålet, som er super svært at svare på :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af FonZi
    Ja man ku selvf. også selv montere de ekstra ram når de kom.. Så vil der jo være sparet lidt..


    En af de største grunde til at jeg også skriver er fordi jeg er meget skeptisk over for AMD cpuer.. Jeg har for lang tid siden haft en AMD maskine som jeg ikke havde mere end 14 dage da jeg synes den var for ustabil. Tror det var en AMD Athlon XP 1900+, men hvor stabile er de egentlig i forhold til Intels cpuer idag?


    jeg måtte skruge hastigheden ned på min gamle 2000+ amd cpu for at køre stabilt. eller fik jeg ramdom reboots engang imellem. hjalp så lidt at tage siden af på maskinen så har nok mest af alt været et køle problem, og det faktum at det var et skod bundkort de havde brugt dem jeg købte maskinen af (viste det sig XD)


    men amd har jo været gamernes favorit choise længe, som normalt går efter stabilitet og oc muligheder. at de så er faldet helt af hastighedsmæssigt nu er en anden ting

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af silentk


    jeg måtte skruge hastigheden ned på min gamle 2000+ amd cpu for at køre stabilt. eller fik jeg ramdom reboots engang imellem. hjalp så lidt at tage siden af på maskinen så har nok mest af alt været et køle problem, og det faktum at det var et skod bundkort de havde brugt dem jeg købte maskinen af (viste det sig XD)


    men amd har jo været gamernes favorit choise længe, som normalt går efter stabilitet og oc muligheder. at de så er faldet helt af hastighedsmæssigt nu er en anden ting


    Ja det er jo det.. De kan jo ikke rigtigt følge med Intel lige pt, men det gør heller ikke så meget da det jo ikke er sindsyge maskiner vi skal have. Men det er så lige det med stabiliteten.. Må jo håbe at det er blevet bedre, for stabil var dem jeg har prøvet dengang ihvertfald ikke..

    Core i7 920 @ 4.2 GHz
    Corsair XMS3 3x 2GB DDR3-1600 Ram
    2x GeForce GTX295
    EVGA X58 Classified 3x SLI
    2x VelociRaptor 150 GB @ RAID 0
    Corsair HX1000 PSU
    Corsair 800D Kabinet

    Rettet en gang, sidst af FonZi ().

  • Mvh til hele RAM snakken - så ville jeg nok prioritere ekstra ram over cpu-hastighed (og i dag MIN 1GB - gerne 2).


    Kan i ikke handle jer lidt til lidt ekstra ram når i skal købe så mange maskiner. Her har det ofte været således at "institutionen" har sagt god for en hvis pris inden forhandlinger starter (så man selv har noget at arbejde med) - og så gælder det jo bare om at få leverendøren til at levere så meget som muligt for de penge....


    /ask

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af FonZi


    Ja det er jo det.. De kan jo ikke rigtigt følge med Intel lige pt, men det gør heller ikke så meget da det jo ikke er sindsyge maskiner vi skal have. Men det er så lige det med stabiliteten.. Må jo håbe at det er blevet bedre, for stabil var dem jeg har prøvet dengang ihvertfald ikke..



    yeah. det er jo lige det.
    nu har jeg desværre ikke prøvet nogle af de nyere, så kan ikke rigtigt selv sige så meget om det.
    men vil nu gå ud fra, at når de store producenter vælger at smide amd processore i deres buisness maskiner, kan de ikke være helt ringe ihvertfald. de ved om nogen hvor vigtigt det er med stabilitet ved virksomhedsbrug

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Astral
    Der skal helt sikkert 2gb ram i, så hellere spare et andet sted.


    Noget i den her retning:
    http://www5.pc.ibm.com/dk/products.nsf/$wwwPartNumLookup/_PQU64DK?open&OpenDocument&epi=web_express


    kunne godt tiltænkes at den er lidt for dyr^^ men nu kender jeg selvfølgelig ikke deres budget. men om rammene er monteret fra start eller de bliver monteret efterfølgende er lidt ligemeget egentlig.


    når alt kommer til alt. kan man nok snakke om det ikke er bedst at få en god "bund" som start, så kan man altid med "mindre" indvesteringer vidrebygge senesre, alt efter hvordan pengene slår til. hvis de eksisterende maskiner er så gamle. vil næsten alt jo være en mærkbar opgradering så :)