Subwoofer og højttaler indstillinger

  • Hey Tweak


    Jeg satte mit gamle X-FI XtremeGamer i min nye PC for at få noget bedre lyd.


    Problemet er at når jeg spiller musik med mine højttaler's input sat til 5.1 channel, så er der igen subwoofer lyd, jeg går ud fra det er fordi at den kun spiller de kanaler der er, og intet andet, der kommer nemlig heller ikken oget ud af rear højttalerne andet en en meget lav udgave af musikken


    Når jeg så slår højttalerne over på stereo mode, kommer der pludselig lyd i alle højttalerne, og subwooferen pumper pludselig.


    Jeg går ud fra at alt er som det skal ikke? da musik kun er stereo og højttalerne er sat til 5.1 så vil den bare kun spille de kanaler den får som input, hvilket vil sige front kanalerne.
    Og at når man sætter den til stereo så tror den kun at jeg kommer stereo lyd ind i den (hvilket jeg jo gør) og så fordeler højtaleren selv lyden til de andre højttalere, og generer selv en subwoofer kanal med lav freq lydene.


    Fx i crysis så kan jeg sætte mine højttalere til 5.1 og så kommer der nemlig lyd ud af subwooferen, det må vel betyde at der bare skal et program eller et stykke musik med en subwoofer kanal til at få den til at spille den. For når jeg så slåt højttalerne over på Stereo kan jeg ikke høre hvad der sker bag mig, der kommer simpelthen ikke noget lyd ud, hvis fx en granat eksploderer bag mig


    Ville bare høre om alt var normalt!

  • Ja selvfølgelig, det eneste jeg vil vide er om det er fint nok at mine højttalere kun spiller de kananer den får som input i 5.1 mode, men den i stereo mode enten får en subwoofer kanal, eller selv konverterer lav-freq lyde og sender dem til subwooferen.

  • Jeg fixede min 7.1 surround sæt til et 5.1 lydkort på mit mb ved at bytte om på orange og sort.... Ved ikke om det kan hjælpe dig...


    Fandt nemli ud af bassen kun kom i højre-rear højtaler og venstre-rear spillede i sub'en :-s


    Ellers kan du vidst i de fleste programmer til opsætning lave test-lyd til hver højtaler. Også er der ikke andet for end at prøve sig lidt frem til noget der virker ordenligt....


    Jeg vil dog sige at det stadig ikke lyder ordenligt - 7.1 sæt er bygget til 7.1 kort - og dermed basta....

    E8200 2.66@3.92 | GA-P35-DS3 F13 | G.Skill PC8000 @ 5-5-5-15 588MHz | 9800GTX+