Ny stationær - budget 20-25 kkr - råd søges

  • Hej alle nørder,
    Jeg skal have ny stationær pc. Mit budget er op til +-20-25 kkr incl moms. Jeg er ikke den store "tweaker" eller "byg-selv" mand. Det skal være en færdigbygget pc. Jeg vil sætte pris på jeres kommentarer og forslag til motherboard, kabinet, PSU, forhandler, etc.


    Mine behov:
    Fremtidsikring (3-4 år); God musik kvalitet (på bundkort); TV-kort; Gaming - Flight Simulator X, Unreal, Battlefield2, NFS, etc - high end settings, Programmering (Visual Basic.net). Jeg har pt to skærme, men overvejer at få flere. Skal helst have 6-8 eksterne USB porte (da jeg foreløbig har 4 eksterne HDDs).


    Mit udgangspunkt er: Socket 775; Intel Core 2 Quad QX6850 3GHz, med 2x2 Gb Corsair XMS2 Extreme RAM. Win Vista Ultimate 32bit. 2 x grafikkort (8800GTX); 2 x 750 Gb HDD (formentligt i Raid1). Jeg regner ned at købe indenfor de næste 7 dage.


    Hvad skal jeg vælge af:


    Motherboard: (skal være min. 1333 MHz; plads til 8 Gb ram, gerne af DDR-3 typen; skal kunne køre SLI (ikke fordi jeg ved synderligt meget om det, men det lyder som en god feature at have); god musik kvalitet; min 2 x PCI-E 32 plus 3 "almindelige" PCI). Må gerne koste 1500-2000 kr, hvis det er det der skal til. Overvejer Gigabyte (GA-N680SLI-DQ6, såfremt det da ikke allerede er "for gammelt"), eller et Asus kort. Bør det være Intels P35 chip? I givet fald, hvilket kort?


    Grafikkort: Har besluttet mig for 2 x GeForce 8800 GTX - er der nogen foretrukken manufacturer?


    PSU: (min. 1000 w (hellere for stor end for lille...(?); STØJSVAG; helst ikke vandkølet, da det nok bliver en tand for teknisk til mig). En forhandler har foreslået en "1000W Thermaltake PSU" - er den god?


    Kabinet: (STORT, med god plads og let adgang. Den anbefalede PSU/blæser, og de to grafikkort, skal kunne passe ind). En forhandler har foreslået et "Lian LI PC-V2100B PlusII Fullsizw kabinet"


    Harddiske: (skal være hurtige... 10,000 RPM, <=8 ms ?)


    Forhandler: (overvejer pc-netto og MX-Vision; skal helst være en fysisk butik, med godt renomme, hvor jeg kan afhente, og i givet fald, aflevere til reklamation). Bor i Storkøbenhavn.


    Det er mange penge at kaste efter en pc, så jeres gode råd er highly appreciated.
    På forhånd tak.

  • motherboard.
    1 p35 kan du ikke køre sli på, kun crossfire. du kan kun bruge nvideas egene chipsets så begrænser dig lidt til 680i eller det nyeste (mener det hedder 780i? ret mig hvis jeg tager fejl XD, med triple sli mulighed.)
    personligt ville jeg vælge et i den lidt dyrere ende. selv om det ikke er lige til at se før man bruger det, får man altså mere for ekstra penge :). men kender ikke lige så meget til bundkort med de chipsets, så kan ikke tilråde noget der.


    lækker processsor at hoppe på dog :>.
    ville dog med dit budget tage extra 2x2 gb ram.
    dertil skal du helt klart bruge vista 64 bit med det system du vil lave.
    alle 32 bit styresystemer, har et maks på 4gb ram det kan håndtere, og gælder også ram der ligger på lydkort og gfx. så med det du har planer om der vil du sluge 2x768mb på grafikkort og sandsynligvis 64mb på lydkort. hvilket ikke efterlader dig med omkring samme udbytte som hvis du smed 2x1gb ram bars i. hvilket tydeligvis ikke vil være nok :)..


    hvis du har så mange eksterne hdd's du muligvis skal sætte til, ville jeg nok tage et par ekstra hdds, og ligge indholdet over på dem. gør det hele lidt nemmere for dig :)



    grafikkort:
    med hensyn til grafikkort, ville jeg klart fortrække 2 (eventuelt 3(alt efter chipset du vælger(og som du vil få råd til ved ikke at vælge gtx) af de nye 512 mb gts'er. personligt ville jeg vælge asus eller msi. men er jo en smagssag hvad man vil vælge. de fleste vil nok sige de billigste der der ikke er en egentlig stor forskel der. alle går jo ud fra samme regler, kan man sige.


    psu:
    er nok ikk ehelt ved siden af at en thermaltake psu kan anbefales. har hørt godt om corsair og hiper too. og meget gerne en modulær psu. bare kig lidt på maks poweroutput, og at den er lydsvag :)


    kabinet:
    bare vælg det du bedst kan lide egentlig. dog kan man igen sige man får mere, hvis mnan betaler mere. hvis du har mulighed for at se dem fysiks, så prøv at få en ide om hvor robuste de er. men ellers generalt jo tungere jo bedre XD


    harddiske. du er rimelig begrænset til raptor diske hvis du vil have 10000 omdrejninger, og som maks går op på hvad, 150gb eller sådan noget?
    personligt mener jeg ikke det er nødvendigt med andet end nogle store 7200 hdd's i et ordentlig mærke :)


    forhandler mæssigt ville jeg også se på multimedia world (har ihvertfald ikke selv oplevet problemer med dem endnu, eller hørt noget dårligt). det vel og mærke hvis det er nogen som skal have en fysisks butik i hovedstads området.

  • Tak Silentk, for det lange og informative svar.


    Så blev jeg da klogere på SLI området... lyder som om jeg skal holde mig til et nVideachip bundkort.
    Mht 32 bit valget: Jeg kan sikkert ikke køre særligt mange af mine programmer på 64 bit Vista, men jeg kan altid opgradere senere til 64 bit, og så smide yderligere 2x 2 Gb RAM i.


    Jeg vil checke op på corsair og hiper PSU, som du anbefaler. Er du enig i at vandkøling nok ikke er for mig ("ikke-nørd").
    Hvad betyder "modulær" (PSU). Og hvor mange (læs:få) dB er "støjsvag" (gætter på at 16-17 stykker nok er det bedste man kan få, ikke-vandkølet..) Skal min PSU fan være 120 eller 140 mm ? Kabinetplads... andre overvejelser?
    Endnu engang: tak for hjælpen.

  • Nogen der har tænkt sig at skrive til manden at det han forlanger er umuligt?


    Fremtidssikring 3-4år min comp. er 1år og kostede mere end det du snakker om... Den er allerede så godt som færdig :))


    Derudover så drop DDR3 ram det er 1/4 af dit budget for 4GB og de er langsommere end DDR2 på en del punkter...


    Angående PSU glem Hiper mage til skrammel skal man lede længe efter, kig på Silverstone, Enermax eller lignende i stedet for.


    Motherboard, kan du kigge efter noget X38 eller vente på 780i som komplett.dk siger de får på lager den 8. jan.


    Angående grafikkort så ville jeg kigge på 8800GTS 512MB (G92) eller HD3870... Evt. Crossfire eller SLI som jo kommer an på hvilket bundkort du vælger.


    Du kan ikke få et bundkort med et tilfredstillende lydkort hvis du spørger mig, du skal købe et ved siden af.... Terratec Phase24FW bliver rost til skyerne, og det kører over firewire, ellers kan man kigge på Creative X-Fi....


    Angående PSU så er 1kw nu næppe nødvendigt...


    Angående CPU så drop for gudsskyld den QX6850, den er forældet, hvis du virkelig bare vil smide penge væk :D Så køb QX9650... Men helt ærligt så er ydelses forskellen på de helt store modeller og de lidt mindre ikke ret stor, men de koster 1/5... Dog så er den nye QX9650 meget mere oc venlig og mere strømbesparende end de forrige, dog kommer de nye Wolfdale og Yorkfield CPU'er først i marts mener jeg de er sat til... (De er magen til de QX9650, bare med mindre clockspeeds og låst multi etc.)

  • det kommer jo and på hvad man mener med fremtidssikring. men et system som vil kunne køre alt nyt med en høj grafik standart efter 4 år er jo klart en umulig bestræbelse.


    har nu aldrig selv haft problemer eller hørt om problemer med hiper XD.


    bortset fra det ville jeg personlig gå efter 4-8 ddr2 ram et x38 motherboard 8800gts (g92) og en c2d6850 eller c2q6600


    eventuelt hvis jeg havde pengene til det XD 780i med 3 8800 gts

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af fredek
    Er 20 til 25 kr ikke lidt lidt


    med ddr3 ram er det nok . ellers kan man få et evga 780i, 3 8800gts, 8 gb ddr2 ram, q9650, 4 750gb hdd's pg et x-fi fatality lydkort for lige under 25 k :) så mangler der dog noget kabit net eventuelt køling, but well :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af silentk


    med ddr3 ram er det nok . ellers kan man få et evga 780i, 3 8800gts, 8 gb ddr2 ram, q9650, 4 750gb hdd's pg et x-fi fatality lydkort for lige under 25 k :) så mangler der dog noget kabit net eventuelt køling, but well :)


    Det vil så ikke virke men hva fanden ;) Da du ikke kan kører 3-way SLI så menmindre du bare vil have det til for at se smart ud, eller for at kunne tilføje flere skærme :crazyeyes:


    Derudover vil den blive hurtigere forældet, end hvis du bruger lad os sige 12.000 kr. ca. nu også opgradere senere med CPU og grafikkort eller ligende ;)


    hvad skal du med 8GB ram :crazyeyes: ??? Fuldkommen spild af penge...


    Og jo jeg har haft Hiper Psu'er der har smadret mine sikringer og giver pisse ustabil strøm... skal aldrig have en Hiper PSU igen :))