Spørgsmål omkring internet hjemme

  • Halløj folkens


    Jeg sidder lige og har følgende "problem" jeg skal have løst.


    Lige nu er det sådan, at kun én computer herhjemme har adgang til internettet. Jeg har bredbåndstelefoni, og selskabet vi har købt produktet af, har tilsendt speciel modem (der er 4 stik: 3 til telefon og 1 til internet).
    Nu vil jeg gerne have, at også en anden computer hjemme får adgang til internet. Så jeg har planer om løse det problem på følgende måde:


    Fra firmaets tilsendte modem skal der gå en ledning til et udstyr (en fordeler?) og fra det udstyr er der så f.eks. 3 stik, der allesammen kan tilsluttes til den anden computer, og dermed give den anden computer adgang til internet.


    Det er lige præcis her mit spørgsmål/problem kommer. Jeg kludrer selv rundt i den ovenstående løsning, fordi jeg ikke aner hvad ledningen (den, der går fra modem til computer/udstyr til computer) og udstyret (fordeler? arh...) hedder. Pinligt :O :$


    Så hvis der var en, der kunne fortælle mig hvad de to ting hedder, ville det være super. :D
    Her er en hurtig tegning af min løsning, så det er mindre forvirrende... forhåbentligt:


    [Blocked Image: http://img176.imageshack.us/img176/9109/arhinternettetgivermigspi8.png]


    På tegningen er det navnene på hhv. "tyk ledning" og "fordeler" jeg gerne vil have afklaret. Og måske også "tynd ledning". :D


    På forhånd tak og fortsat go' dag :T


    Poco

  • "Fordeler" er det en I selv har købt eller ? For så er det temmelig sikkert en switch. De "tykke ledninger" er vel bare standard Cat5e eller Cat6 ethernet kabler, de har RJ45 stik på. :) øhm håber det hjalp. Hvis du skal have flere computere på skal du være opmærksom på hvor mange dynamiske / statiske ip-adresser der følger med i jeres abonnement. Det du kalder "modem", det er ikke en router vel, hvor du kan gå ind og ændre alle mulig ting via din webbrowser ?

  • Øhm, "fordeler" har vi endnu ikke købt, men jeg skal ud og finde det i morgen. Så det kunne være meget praktisk at vide hvad det egentlig hedder :D (medmindre det rent faktisk hedder "fordeler"). Mht. de "tykke ledningen": når jeg går i butikken, skal jeg så bare spørge efter "Cat5e/Cat6 ethernet" kabler?
    Mht. modem: jeg er rimelig sikker på, at det er en modem og ikke en router :D
    Undskyld min uvidenhed, er ikke lige den skarpeste kniv i skuffen når det kommer til hadware :oops:

  • Det du kalder en "fordeler" hedder en router. Den sørger for at PC'erne hjemme hos dig allesammen kan være på nettet samtidigt, selvom I kun har én ekstern IP-adresse.
    Der findes rigtigt mange forskellige routere på markedet. Jeg vil anbefale Linksys WRT54GL. Den koster ca. 450,- + fragt på nettet. Hvad den koster i butikkerne ved jeg ikke, men hvis du går i en butik for at købe den, så sørg for at få WRT54GL og IKKE WRT54G.
    De har begge to indbygget trådløst netværk (som du i første omgang bare kan slå fra hvis du ikke skal bruge det). Forskellen på de to er at det på WRT54GL er nemmere at lægge et andet styresystem på (fx DD-WRT), som giver mange flere muligheder en standard-styresystemet. Det kan også gøres på WRT54G, men er lidt besværligt og med visse begrænsninger: http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Linksys_WRT54G/GL/GS/GX

  • Bare spørg efter almindeligt netværkskabel, der er stort set kun 1 type.
    Jeg ville vælge en router til at fordele dit internetsignal. De koster ikke stort mere end en switch, og så er du sikker på at få det til at køre.

    E6600 @ 3.5 / 8800 GTS 640 / Asus P5K Premium / Antec 900
    Superpi 14.234 / 3D'06 11796

  • Men er routere ikke kun til trådløs internet? Jeg vil nemlig ikke have trådløs internet, da jeg ikke har de bedste erfaringer med trådløs net :)
    Men hvad er forskellen mellem en switch og router? Og hvilken en skal jeg vælge, hvis jeg ikke skal have trådløs internet?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Poco
    Men er routere ikke kun til trådløs internet? Jeg vil nemlig ikke have trådløs internet, da jeg ikke har de bedste erfaringer med trådløs net :)
    Men hvad er forskellen mellem en switch og router? Og hvilken en skal jeg vælge, hvis jeg ikke skal have trådløs internet?


    En router har som sådant ikke noget med trådløst netværk at gøre. De fleste routere har dog indbygget trådløst netværk fordi så slipper forbrugeren for at have to enheder stående (router + access point).


    Som jeg skrev, så uanset om du skal bruge det trådløse netværk eller ej, så synes jeg at du skal købe Linksys WRT54GL. Til prisen finder du næppe noget bedre. WRT54GL har indbygget 4-ports-switch, så bare fordi der er trådløst netværk ikke behøver du ikke at bruge det.

  • Nej langt de fleste routers har mindst 4 stik til kabel netværk også.
    Forskellen på en router og en switch er ikke voldsomt stor, men en switch er ikke nok hvis du kun får tildelt en enkelt IP addresse fra din udbyder.

    E6600 @ 3.5 / 8800 GTS 640 / Asus P5K Premium / Antec 900
    Superpi 14.234 / 3D'06 11796

  • Ok, så tror jeg det er blevet lidt mere klart. Bare for at være helt sikker: jeg skal bruge en router (skal nok prøve at finde den du nævner Zulu ;)) og fra den går der en netværkskabel til den anden computer. Eller er der flere detaljer der skal tages med?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Poco
    Ok, så tror jeg det er blevet lidt mere klart. Bare for at være helt sikker: jeg skal bruge en router (skal nok prøve at finde den du nævner Zulu ;)) og fra den går der en netværkskabel til den anden computer. Eller er der flere detaljer der skal tages med?


    Det skal sættes op som du selv har tegnet. En router med 4-ports-switch har, udover de 4 porte, også et WAN/Internet-stik (som også er et RJ-45-stik),. Heri sætter du kablet fra modemmet.