Motherboard og RAM-type til Intel Core 2 Duo E6850

  • Hej!


    Jeg overvejer seriøst at skifte min efterhånden noget ældre PC ud med en ny med udgangspunkt i Intel Core 2 Duo E6850 CPU'en. Jeg har opdaget, at der findes et hav af bundkort til Intels Socket 775 og næsten lige så mange chipset. Her følger nogle spørgsmål, jeg håber I kan hjælpe med:


    1) Jeg ønsker et godt og stabilt chipset, som kan udnytte den høje FSB-hastighed på 1333 MHz. Hvilket chipset bør jeg vælge og som følge heraf hvilket motherboard? Jeg har gode erfaringer med Asus men er vilig til også at prøve andre mærker. Prisen bør ikke overstige 11-1200 kroner.


    2) Et andet vigtigt issue er RAM, og her er jeg noget på udebane. Jeg ønsker mindst 2 GB RAM (gerne 2 x 1012 KB Dual-channel) og selvfølgelig meget gerne med en teknologi, der udnytter motherboard og CPU fuldt ud. Visse moderne Intel 775 motherboards understøtter tilsyneladende DDR3 RAM, men kan det overhovedet betale sig (de ser dyre ud de RAM). Er DDR2 det rigtige/fornuftige valg? Jeg har gode erfaringer med såvel Corsair som Kingston. Prisen bør ligesom bundkort ikke ovestige 11-1200 kr.


    3) En god, stærk og ikke alt for støjende strømforsyning. Min kommende PC kommer i lange perioder til at køre på max. belastning, så det skal ikke være en strømforsyning, der ikke kører lige på kanten.


    4) Støjniveauet betyder en del for mig, og jeg har tænkt mig at købe bulk-udgaven af CPU'en og derfor selv købe en god seperat køler. Kan I anbefale en effektiv, stabil og fremfor alt støjsvag CPU-køler (helst ikke noget med blinkende lys og lignende)?


    5) Sidst men ikke mindst et billigt men okay grafikkort. Jeg kommer ikke til at bruge min PC til mange grafikkrævende opgaver men derimod et hav af meget beregningskrævende opgaver.


    Det var mange spørgsmål, men jeg håber, I kan hjælpe mig med et eller flere af dem. På forhånd Tak!


    Mvh
    Peter

  • Tak for tippet Hitman. Jeg har undersøgt tingene lidt nærmere og har i dag opdaget, at man faktisk kan få en Quadcore (Q6600) til samme pris som E6850 CPU'en! Det er da godt nok billigt synes jeg. Jeg kan se, at du også har en Quadcore (Q6700) og vil gerne spørge, om du er tilfreds med din CPU-køler? Jeg har læst, at standardkøleren til Q6600 støjer en del under full load, så den ønsker jeg ikke under nogen omstændigheder at benytte.

  • Jeg er lidt selv i samme position..


    Jeg overvejer et ASUS P5E3 AiLIFESTYLE. til 1500 kr.
    http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=404314


    Den har en FSB på 1600 mhz. og kan tage de hurtigeste DDR3 ram på markedet. Men som du selv skriver, DDR3 er vildt dyre pt. Så jeg vælger nok at købe 1 x Crucial 1 GB DDR3 / PC3-12800 / 1600 mhz. til 1.700 kr. og vendter til DDR3 ram bliver billigere. For så er jeg sikker på et motherbord der er lidt fremtids sikret.
    http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=399281



    Intel kommer snart ud med nogle nye processore som er værd at vendte på. Skulle komme til Marts.



    Intel Core 2 Extreme QX9775 3.2Ghz 12MB FSB 1600 9999,-


    Intel Core 2 Extreme QX9770 3.2Ghz 12MB FSB 1600 9359,-

    Intel Core 2 Quad Q9550 2.83Ghz 12MB FSB 1333 3659,-

    Intel Core 2 Quad Q9450 2.66Ghz 12MB FSB 1333 2219,-

    Intel Core 2 Quad Q9300 2.50Ghz 6MB FSB 1333 1879,-



    http://www.pc-lager.dk/varegru…e=all&gruppe_id=33&ID=675

  • Jeg synes virkelig, det ser interessant ud med disse nye Quad-core CPU'er (ihvertfald for de 2-3 billigste). Jeg tror, jeg udskyder mit PC-indkøb til disse er kommet på gaden. Er der nogen, der ved, om disse også kører socket 775 eller de måske skal køre på en helt ny platform?