Problemer med 4 gb ram

  • Hvis jeg installerer mere end 2 gb ram på i mit nye system så vil PC'en ikke starte op.


    Jeg er klar over at XP 32 bit ikke kan adressere mere end 4 gb i alt men den burde vel stadig kunne starte op?


    Er der nogen der har forslag?


    Bundkort: Gigabyte P35C-DS3R rev 2
    Ram: QUAD2X4096-8500C5DF G
    Grafikkort
    Inno3d 8800 GT OC
    WinXP Sp2
    HD WD 500 Gb, Maxtor 250 gb.
    CPU: Core 2 Quad Q6600

  • Min kan registrere 3,25Gb..
    Og det er næsten med garanti dine timings som er for stramme.
    Hvis dine andre ram er sat til max, og du putter e sæt mere i, er det ikke sikkert de kan følge med, og så kommer problemet.
    -Men det jo noget der kan ordnes.

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af urbananen
    Min kan registrere 3,25Gb..
    Og det er næsten med garanti dine timings som er for stramme.
    Hvis dine andre ram er sat til max, og du putter e sæt mere i, er det ikke sikkert de kan følge med, og så kommer problemet.
    -Men det jo noget der kan ordnes.


    Det burde da kunne registrer op til 4096MB eller sådan noget, men du skal så lige trække GFX,Lydkort osv. fra, derfor den kun viser de 3.25GB

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af c-k


    Det burde da kunne registrer op til 4096MB eller sådan noget, men du skal så lige trække GFX,Lydkort osv. fra, derfor den kun viser de 3.25GB


    indeed. men tror nu ham tænker på de "egentlig" ram XD


    men ja 4gb alt ialt.


    og, kunne også virke til at være timings eller voltage på ramene som fejler. har dog hørt om problemer tidligere ved brug af 4 bars på et bundkort, kan dog ikke huske hvilke og hvorfor XD

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af c-k


    Det burde da kunne registrer op til 4096MB eller sådan noget, men du skal så lige trække GFX,Lydkort osv. fra, derfor den kun viser de 3.25GB


    Nej, den kan kun finde 3,25.. Det er XP 32bit jeg kører..
    Derfor den jo ikke kan finde de sidste, i windows vel og mærket.
    Hvis jeg trækker mit Gfx og lydkort fra de 4096mb, får vi jo noget der ligner 3,7Gb.. Så den ved jeg ikke lige hvor du har fra.

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af urbananen


    Nej, den kan kun finde 3,25.. Det er XP 32bit jeg kører..
    Derfor den jo ikke kan finde de sidste, i windows vel og mærket.
    Hvis jeg trækker mit Gfx og lydkort fra de 4096mb, får vi jo noget der ligner 3,7Gb.. Så den ved jeg ikke lige hvor du har fra.


    Fordi det er sådan det fungere, men da meget muligt XP ikke understøtter alle 4096MB som 32bit kan adressere.

  • og det er også muligt at den trækker cahce på hdd osv fra som værende ram....

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.