Trådløst netværk, forslag

  • Hej


    Jeg vil have mig en god gang trådløst netværk. Jeg ved ikke helt hvad jeg skal se på der, dog. Sagen er at jeg har en linksys WRT-54G i danmark, som jeg er glad for, men den bruger de gamle pt.
    Derudover vil jeg gerne have 802.11N når nu computeren understøtter det. Er der en model der er lige så fleksibel som Linksys'en med N? Flash af firmware er klart en fordel, men ikke tvingende nødvendigt.
    Faktisk vil jeg gerne have en som kan alt. Router er ikke tvingende nødvendigt, men det kan det jo blive. Et usb-stik til en disk ville være nice.
    Jeg har en nogenlunde rabat på Apple airport extreme, det kunne jo være et valg.
    Er der nogen der kender til billigere / bedre alternativer?

  • Jeg overvejer faktisk selv at smække en ny og hurtig "N" router op i stedet for den "gamle" WRT54G, da jeg gerne vil ha' lidt mere smæk på de trådløse overførsler... De 2mb/sek som WRT54G'eren kan præstere er efterhånden ikke så meget... Så jeg er lige med på en lytter ;)

    i7 2600k, Asus P8Z77-V, 16GB Corsair Vengeance, 120GB OCZ Agility4, GTX560+Antec 620 kühler, AX750.
    iPhone 5, iPad 4.

  • Hmm den her kan godt nok det hele: http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=386305



    Den understøtter "N", den 4 gigabit ethernet porte og en enkelt USB-port til tilslutning af USBkeys, eksterne harddiske osv... Den ser fandme go' ud på papiret... Meeen den koster da også lidt...


    Og så er det jo noget med at N-standarden ikke er helt færdig endnu?? Så det er ikke sikkert at det fremtidige "N" udstyr kan bruges med det nuværende, mener jeg at have læst... Det er jo noget hø!

    i7 2600k, Asus P8Z77-V, 16GB Corsair Vengeance, 120GB OCZ Agility4, GTX560+Antec 620 kühler, AX750.
    iPhone 5, iPad 4.

    Rettet en gang, sidst af xdream ().


  • for søren den ser vild ud. Det ligner jo en hel raketbase.
    Airport extreme understøtter ikke NTFS, så lige pt ser den der da bedre ud. Hvis den altså gør. Og prisen er vel ca den samme anyways.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Rolis
    Den der Linksys eller


    Dlink DIR-635 er superfed og supernem og smart at sætte op. Dog "kun" 100 mbit lan porte
    Dlink DIR-655 Det samme, bare gbit lanporte


    Tak. Har de også usbporte? Det er en meget nice feature synes jeg, da jeg egentlig har det meste på min eksterne harddisk og nogle gange bare gerne ville ligge på sengen og lytte musik og surfe eller noget. Ikke så fedt at være fri for netkablet og alligevel bundet af et usbkabel :))
    Jeg har fundet ud af at Linksys-raketbasen understøtter ntfs. Måske kan jeg endda bruge NTFS i macos så. Det ville være helt perfekt.
    Og den ser du til at være linux-baseret - hvilket åbner for custom firmwares.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Slacker


    Tak. Har de også usbporte? Det er en meget nice feature synes jeg, da jeg egentlig har det meste på min eksterne harddisk og nogle gange bare gerne ville ligge på sengen og lytte musik og surfe eller noget. Ikke så fedt at være fri for netkablet og alligevel bundet af et usbkabel :))
    Jeg har fundet ud af at Linksys-raketbasen understøtter ntfs. Måske kan jeg endda bruge NTFS i macos så. Det ville være helt perfekt.
    Og den ser du til at være linux-baseret - hvilket åbner for custom firmwares.


    :))


    Ser ud til du har fundet hvad du søgte og endda mere til? ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Bllets


    :))


    Ser ud til du har fundet hvad du søgte og endda mere til? ;)


    Jah.. Så er det bare det om de firmwares jeg så noget om er noget der nogensinde er kommet ud, og om de virker på begge versioner af routeren. linksys har igen lavet et trick med at lancere en god router der er nem at kode til og så senere lancere en v2 der ikke er. Og selvfølgelig uden at ændre dens navn. Så man ved ikke hvad man får.

  • Hmm så må du jo skrive til shg og spørge hvilken version det er vel..?!
    Overvejer sgu selv at købe den router der, den er vild nok... Hehe men ja, en raketbase er nok ikke helt ved siden af... :P Men den kan jo gemmes af vejen... ;)

    i7 2600k, Asus P8Z77-V, 16GB Corsair Vengeance, 120GB OCZ Agility4, GTX560+Antec 620 kühler, AX750.
    iPhone 5, iPad 4.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af xdream
    Hmm så må du jo skrive til shg og spørge hvilken version det er vel..?!
    Overvejer sgu selv at købe den router der, den er vild nok... Hehe men ja, en raketbase er nok ikke helt ved siden af... :P Men den kan jo gemmes af vejen... ;)


    Mit indtryk er at der ikke er nogen V1 i europa. Men jeg har set en del der havde problemer med den, så jeg er liiidt afholdende pt :rolleyes:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Slacker
    Nogen der kender til Asus WL-500W?
    http://www.xbitlabs.com/articl…ay/asus-wl500w.html#sect0
    Den tilbyder også god muligheder noget billigere (ca 600), men dog uden gigabit lan.


    Jeg har faktisk haft sådan en, og skilte mig kun af med den, da jeg fik (skod) router med fra cybercity. Den Asus brugte jeg sammen med en Canon printer uden problemer. WLAN delen virkede upåklageligt..
    BTW: Husk nu at NTFS er read-only med OSX :(

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Maverick


    Jeg har faktisk haft sådan en, og skilte mig kun af med den, da jeg fik (skod) router med fra cybercity. Den Asus brugte jeg sammen med en Canon printer uden problemer. WLAN delen virkede upåklageligt..
    BTW: Husk nu at NTFS er read-only med OSX :(


    Det er der workarounds for. Både en lidt langhåret løsning og en "relativt" billig løsning fra et firma der vist hedder Paragon. Jeg har bedre erfaringer med at bruge ntfs under osx end hfs+ under xp.
    Men jeg tror det må blive ext3 hvis jeg smider den asus i kurven. Det giver de muligheder jeg skal bruge, automounter i osx og kan installeres til xp.
    Dog er det apple-produkt stadig lidt i mine tanker. Det irriterer mig af h. til at det er så svært at gennemskue hvad den kan mht filsystemer. Men den har dualband, og roses ofte for at have sindssygt god rækkvidde og trådløs hastighed. Plus at den har gigabit. Men ingen custom firmware som til Asus.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Slacker


    Det er der workarounds for. Både en lidt langhåret løsning og en "relativt" billig løsning fra et firma der vist hedder Paragon. Jeg har bedre erfaringer med at bruge ntfs under osx end hfs+ under xp.
    Men jeg tror det må blive ext3 hvis jeg smider den asus i kurven. Det giver de muligheder jeg skal bruge, automounter i osx og kan installeres til xp.
    Dog er det apple-produkt stadig lidt i mine tanker. Det irriterer mig af h. til at det er så svært at gennemskue hvad den kan mht filsystemer. Men den har dualband, og roses ofte for at have sindssygt god rækkvidde og trådløs hastighed. Plus at den har gigabit. Men ingen custom firmware som til Asus.


    Kan det Betale sig for mig at formatere min nye LaCie NAS til ext3? Den skal kun bruges som NAS....

  • Jeg har købt mig en D-Link DIR-615.


    Den har godt nok ingen USB port, men den har N-teknologi hvilket jeg nyder godt af til hverdag :) Så koster den heller ikke en arm, og hvad angår harddiske osv, så er alt koblet på min stationær og derigennem koblet til min laptop via netværket.
    Det fungerer ganske fint :)

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Maverick


    Kan det Betale sig for mig at formatere min nye LaCie NAS til ext3? Den skal kun bruges som NAS....


    Hvis disken kan læse NTFS eller HFS+ er der ingen fordele. Hvis det er mellem FAT32 og EXT3 er ext3 klart bedre, det understøtter filer op til mange gb og fragmenterer ikke ret nemt.
    Hvis jeg u bare havde en stationær var det ingen problem at sætte det op på den måde som Grus har det. Det har jeg bare ikke her :)