Router - Router problem

  • Hejsa Tweaker


    Jeg har en ven som bor ved siden af sine forældre.


    Forældrene har en router hvor han så har trukket et kabel over til sig selv. Hos ham har han så sat en trådløs router på.


    Når man sætter min vens router på så kan den finde på at stjæle nettet fra forældre og så kan han komme på, eller omvendt at forældrene stadig er på nettet men kan ikke få ham på nettet. Det virker fint hvis du bare sætter kabelet direkte i hans bærbar. Er det fordi man skal indstille min vens router så den står på en speciel måde?


    På forhånd tak.

  • når man har 2 routere skal man slå dhcp fra i den router der ikke er direkte forbundet til nettet, da den ellers vil tildele iper også (den vil så bagefter faktisk fungere som et access point)...hvordan man kommer ind og retter i ens router opsætning er forskelligt fra router til router.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Fra router 1 til 2 skal kablet køre fra en LAN til en LAN port, og på Router 2 skal DHCP være "disabled" - derved vil det blive router 1 der sørger for DHCP på hele lokalnettet.


    /ask

  • Hmm jeg kan vælge imellem static, pppoe automatic dhcp og pptp


    Skal jeg ikke stadig vælge dhcp, og så disable dhcp server? Eller hvordan?


    EFter at have forsøgt en masse kan jeg slet ikke komme ind på routeren igen. Det er en linksys wrt54gc. Burde det ikke være nok at tage strømmen fra den og så går den tilbage til std indstillinger?

  • Du skal have givet routeren en ip (static) for at kunne få adgang til dens opsætning. Denne ip skal være uden for den range din anden router uddeler IP'er i (men i samme serie - og ikke den samme som den anden naturligvis). Derefter skal du slå DHCP server fra.


    /ask

  • Kunne jeg lokke dig til at skrive ca hvordan det kunne se ud? Ved ikke hvad jeg skal skrive i dns feltet som den vil have.


    Computeren som jeg sidder ved i øjeblikket som skal ind i routeren har ip'en 192.168.1.100 og gate 192.168.1.1

  • Router 1 (der hvor internettet kommer ind):


    [Blocked Image: http://img107.imageshack.us/img107/4913/router1zg3.jpg]


    Router 2 (som er forbundet til router 1 via en af LAN portene:


    [Blocked Image: http://img250.imageshack.us/img250/8890/router2tr4.jpg]


    bemærk, jeg bruger 192.168.15.xxx hvor du bruger 192.168.1.xxx -> det er ligemeget hvilken, du skal bare bruge IP'er fra samme serie.


    /ask

  • Tak fordi du er så tålmodig Jacob :)


    Jeg kan ikke forstå når jeg så ændrer feks router 2's ip til 192.168.1.70 feks, så kan jeg ikke få en ip med min bærbar når jeg sætter den til router 2. Den siger bare begrænset adgang som når routeren ikke kan give den en ip og så skal jeg hardresette den for at komme på routeren igen. Jeg kan heller ikke skrive 192.168.1.70 og komme ind på routeren når jeg har ændret ip.