SATA harddiske vælge?

  • Hej alle,


    Jeg håber at kunne trække på erfaringer fra jer i et valg jeg skal tage nu her :)


    Min Maxtor HD er gået i udu, med "sjove" mekaniske lyde. Det er 3 gang en maxtor brænder af for mig, så vil prøve at gå over til et andet mærke.


    Jeg har et Asus A8V deluxe bundkort, og vil gerne køre sate og ikke IDE.


    Jeg har bl.a. kigget på følgende diske, alle 320 GB. 16 MB buffer og 7200 rpm:


    WD:
    http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=349244


    Seagate:
    http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=202521


    Samsung:
    http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=261690


    Stabilitet, holdbarhed er virkelig 1 prioritet :)


    Har i anbefalinger?


    Mvh Michael

  • sidstnævnte uden tvivl IMO

    Corsair Spec Alpha Red Custom, dual rad + single rad in front - Intel 7600k@4.9 1,24 vcore watercooled - 8GB Geil Forza DDR4 3000mhz - 450W Thermaltake SMART PSU - Kingston HyperX 240GB SSD - Asus GTX1060.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af The Incubus
    Hej m8's


    Det var dejligt at nogen er så hurtige til at svare ;)


    Er der da andre end de 3 nævnte, som er bedre?



    Ved ikke om den er bedre denne her WD3200YS . Men det var den jeg ville købe hvis jeg skulle havde i 320gb størrelse. Har samme harddisk, bare i 250gb. og er meget glad for den.
    Det er en serverharddisk, hvor samsung'en er til 8 timer om dagen. Og der er også 5 års garanti med til denne :9xo

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af The Incubus
    nvm...så den lige i din signatur ;)


    Hmm...hvad siger folk herinde...serverharddiske...er de bare bedre kvali eller? Er der nogle negative side...såsom støj?


    ¨Har selv en der er katagoriseret som server disk, vel det er de vist alle sammen... Men altså umiddelbart så tvivler jeg på at det er noget som vil have nogen stor indflydeslse, har en 250GB disk i min anden comp. som er 2 år gammel og den fejler intet...


    Er en ganske almindelig seagate 7200. et eller andet :D

  • jamen umiddelbart vil jeg da så gå efter WD serverdisken. Er ikke til at sige hvad SHG bygger deres home/server use på, men en som er beregnet til at køre 24/7, må jo på en eller anden måde være mere stabilt bygget. Måske er der ulemper i form af støj og måske varme (selvom varme dog reducerer levetiden af elektroniske komponenter). Men vil hellere have en anelse støj end en HD som laver mekaniske lyde som min kære Maxtor :)

  • Jeg skrev til WD igår, og har nu modtaget et svar fra dem:



    "Thank you for contacting Western Digital Customer Service and Support.


    The TLER feature should not effect the drive and using it on a desktop computer. "


    De har så et link til en forklaring på deres hjemmeside som forklaring:


    http://wdc.custhelp.com/cgi-bi…1397&p_created=1131638613


    Jeg synes de modsiger sig selv. Der står jo netop, at de ikke anbefaler raid diske i desktop computere, da man kan risikere at man får flere fejl.

  • hvis du vil væk fra maxtor skal du ihvertfald ikke tage seagaten da maxtor og seagate er samme firma nu :)


    men både samsung og western digital er kendt for god stabilitet på deres diske. personligt ville jeg nok vælge wd som første valg men tag den billigste af de to :)

  • Hejsa


    Ang Wd. Kan godt være de modsiger sig selv. Men jeg har også den harddisk, og køre ikke raid endnu, Og det virker sku bare.(Regner med at købe en til, så skal jeg udtale mig nærmere der)
    Klart den bedste harddisk jeg har haft til dato.
    Jeg ville gå efter WD3200YS eller WD2500Ys, Alt efter hvor meget plads du vil havde :9xo

    Hvis du venter på det næste hele tiden, Bliver du aldrig opgraderet. Hvis du køber nu, bliver du snart skuffet, men har en fed Tid ind til:-)

  • Fik dette svar:



    Thank you for your reply.


    I apologize for the confusion and yes you are correct in pointing out the sub-note. TLER - Time Limited Error Recovery, on a drive will not perform the extended ECC (error checking and correction) that normal desktop drives perform. This process may take 15 - 20 seconds on a normal desktop drive. This time window is far outside most RAID controllers parameters, for a response from a drive. The TLER limits the response to less than a couple of seconds.


    If as you say, you are looking for maximum stability, we would not recommend using any of our Enterprise hard drives, as they will not perform the extended error recovery procedure when it is unable to read a particular sector.


    I hope this addition clarification helps.

  • nu siger du flere fejl....men er du klar over hvor lille en risiko vi snakker her..og såvidt jeg kan se så er det noget de har gjort for at tækkes de fleste raid controllere.....hvilket betyder at alle andre også har gjort det...alt i alt ikke noget der betyder en skid imo.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.