Windows XP / SATA disk

  • Jeg har et problem, som jeg bare ikke kan knække. Jeg har et Asus A8V Deluxe + en SATA disk. Nu vil jeg gerne installere Windows XP - men jeg kan simpelthen ikke få det til at virke.


    Jeg starter install. - smider floppy med sata drivere i - og får så fejl meddelelse om at der ingen HD er.


    SATA disk er den eneste jeg skal have i, og den er sat til VIA (SATA1) kontrolleren. I BIOS er promise controller disabled - og SATA selvfølgelig enabled.


    Jeg HAR før haft disken til at virke - men der sad den på promise controlleren.


    Men nu skal det gøres rigtigt (tror jeg da). Nogen med guldkorn.....???



    HD er delt i to - så jeg vil helst ikke ud i noget der kan risikere at jeg får slettet samtlige mine filer på D drev. MEN er det noget med at jeg skal lave en FDISK...???

  • nogle af de nye har lavet det så smart at du først skal boote op på asusdriver disk (i det her tilfælde) hvorefter den installerer driverne der, og så bliver man bedt om at bruge windows cden.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Fragman
    nogle af de nye har lavet det så smart at du først skal boote op på asusdriver disk (i det her tilfælde) hvorefter den installerer driverne der, og så bliver man bedt om at bruge windows cden.


    Hmm - vil det så sige at jeg skal bruge min medfølgende CD eller skal jeg boote fra floppy drev..??

  • Har lige prøvet at boote fra floppy - og fra asus Cd'en. Ingen af delene virker. Ifølge min XP CD har windows drivere til min SATA. Så langt så godt.


    MEN når jeg så kommer lidt ind i installationen får jeg denne besked: "installationsprogrammet fandt ingen harddiske på din computer".


    Jeg kan heller ike se HD under boot, eller i BIOS.


    Skal jeg have kørt noget fdisk eller hur. Hjæææææææææææælp..... ;(