Valg af stumper. -Propertioner?

  • Hej.


    Jeg er ved at sammensætte en HELT lydløs computer.


    "Helt lydløs findes ikke" hører jeg dig sige.


    Jo!


    Nej, for harddisken larmer altid


    Ikke min 8) Jeg har nemlig allerede været ude og investeret i en 32GB SSD Harddisk.


    Nå, men det er også det eneste hardware, som ligger helt fast.


    Harddisken er 2.5" ATA, men jeg har et mellemstykke, så den kan køre med 3.5" stik.


    Så langt så godt.


    Jeg har søgt lidt baglæns derfra, og fundet:


    Bundkort: ASUS P5WDG2 WS Professional Main Station Series


    CPU: Celeron 440 2 GHz (Valgt fordi den har lav Thermal Design Power (hvilket er proportionalt med strømforbrug og delvist varmeudvikling, som jeg forstår det?)


    PSU: NorthQ 4300GP-FL


    CPU Køler: Thermalright Ultima-90I (plus "Coollaboratory Liquid Metal Pad - CPU". Dur det?)


    Ram: 2 stk Kingston ValueRAM 1 x 1 GB


    Endeligt har jeg tænkt mig at sætte et Asus EN7100GS512 grafikkort i også (det har jeg også købt)


    I første omgang genbruger jeg min DVD-brænder, men sådan en skal jeg selvfølgelig have igen senere.


    Computeren skal ikke i noget kabinet, da det skal "embeddes" i en skuffe i stuen.


    Computeren skal anvendes som HTPC UDEN TV-delen (der er alligevel ikke kapacitet til at optage.) Dvs afspining af film, Internet, Internet-radio m.m.



    Mine spørgsmål er:


    Er det ude af proportioner at købe så dyrt et bundkort til så billig en processor?


    Passer det overhovedet sammen?


    Er Liquid Metal Pad ligeså godt som kølepasta? -jeg har før brugt kølepasta, så jeg er ikke skræmt fra tanken om at skulle "fedte med det", men jeg vil hellere være fri, hvis der findes en nem løsning, som er ligeså god...


    Hvad har jeg glemt?



    ...Ole

  • det er en god ide at bruge kølepasta, da det der liquid metal sidder indeni. i heatpipesne vistnok.


    Jeg tror ikke selv på at det er en god ide at investere i et dyrt bundkort og en billig CPU, da slet ikke i en HTPC der ikke skal overclockes eller noget. På den anden side er der plads til at opgradere CPUen til en bedre hvis du skulle ombestemme dig, eller bruge den til noget andet fx. spil eller encoding.


    og desuden... dit lille projekt har stadig en lille hage... DVD drevet larmer også :D


    til sidst har jeg et lille forslag: hav computeren i skuffen og få fat på et USB DVD drev til at have på bordet, så skal du ikke til at åbne skuffen eller andet for at putte en skive i

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Tak for dit input.


    Det lyder som om vi er rimeligt enige.


    Mit problem er, at jeg ikke kan finde andre bundkort, som har både PCI-express og ATA. -Og jeg synes ikke, at jeg kan finde kraftigere processorer, som har samme (eller lavere) Thermal Design Power.


    -Det virker som om jeg er låst til den konfiguration, hvis jeg ikke filer på kravene :(



    Mht DVD-drevet, så har du - delvist - ret. Drevet larmer jo kun, når der er en DVD i :)


    I øvrigt har jeg tænkt mig, at det skal være et slot-in drev, så kan det nemlig godt blive i skuffen :)

  • lidt off-topic, men synes det er et fedt projekt, og jeg vil utrolig herne se billeder af det færdige resultat.


    Har selv overvejet at bygge en 100% lydløs computer, men harddiskens støj, fik mig fra ideen.


    Hvordan holder man cpu kold med passiv køling uden nogen form for airflow?

    / OS: Win7 x64 \
    / GFX: PNY GTX570 \
    / PSU: Corsair TX750w \
    / RAM: 2x2 Gb G.Skill Trident \
    / CPU: Intel I7-920 Box-køler \
    / HDD: 240Gb Corsair Force 3 SSD \
    / Lager: 500Gb Western Digital Lagerdisk \
    / Mobo: Asus Rampage II-Extreme Bios v.2101 \