Pentium 4 + 8800 GTS 320MB = Flaskehals?

  • Hejsa!


    Jeg overvejer lidt at udskifte nogle komponenter i min PC. Lige nu er jeg i stand til at spille stort set alle spil uden problemer, men det irriterer mig at det ikke kører så godt som jeg har set det gøre på andre systemet (og i tests). Tag fx World in Conflict eller Supreme Commander, to nyere og ret så krævende spil. Rent teknisk set burde mit grafikkort sagtens kunne magte det, men jeg bliver alligevel nødt til at skrue ned for diverse effekter før det kører stabilt. Så er det jeg tænker: Er det fordi jeg har en Pentium 4 processor, skabes der en flaskehals fordi processoren ikke kan følge med grafikkortet? Jeg har overclocket til 3.80ghz, men på trods af det kan jeg ikke køre alt som jeg gerne vil.


    Hvis jeg nu investerer i et nyt MoBo og en Core 2 Duo processor, ville det så ændre sig? eller skal jeg simpelthen have et hurtigere grafikkort? Jeg kører aldrig opløsninger over 1280x1024, så derfor valgte jeg GTS versionen med 320MB, fordi den skulle være perfekt til den slags opløsninger. Hvis man kommer over 1280x1024, så skal man helst have GTX versionen med min. 512MB (har jeg læst).


    Vil jeg eliminere den flaskehals, som der måske eksisterer i mit hardware, ved at købe et nyt motherboard (er jeg nødt til, da det nuværende ikke understøtter to kernede processorer) og en ny processor?


    Er det måske RAM'ene?


    Håber nogen kan hjælpe. Skåret ud i pap: Vil mine spil kører bedre og mere stabilt hvis jeg køber en dobbelt kernet processor? Er der en flaskehals?


    Motherboard: ASUS P5N32-SLI Deluxe
    Processor:Intel Pentium 4 3.20 GHz Hyper-Threading Technology (Model nummer 640, Prescott)
    Ram: Corsair XMS2 Xtreme Performance 4x512 MB (2 gigabyte, DDR2, PC2-5300, 333 mhz)
    Grafik: Inno3d GeForce 8800 GTS, 320 MB (SLI READY, PCI Express x16)
    Skærm: 17" HP 1740 TFT LCD Flat Panel (1280x1024)

  • Flaskehalsen i din PC er din CPU. Hvis du vil have dig en dual core, ja som du selv siger så skal dit bundkort også udskiftes.


    Når du ikke kører opløsninger højere end 1280 x 1024, er et større grafikkort overhovedet ikke nødvendigt.


    Så CPU og bundkort er det eneste der er nødvendigt for dig at udskifte. Dine RAM kan du jo overclocke lidt, hvis du er til den slags.


    Hvis ikke, så kan du jo vælge at købe nogle bedre RAM - DDR2 RAM er meget billige for tiden.

  • For pokker! Jeg vidste det bare... Troede simpelthen min P4 var rigeligt hurtig. Så skal jeg ud og købe nyt. Jeg kunne eventuelt købe nye RAM som du siger, 333 mhz er bestemt ikke særlig hurtigt. Kan du eller andre eventuelt anbefale en guide i at overclocke RAM, eller et godt program?


    Og tusind tak for hjælpen, det var en rar afklaring!


    UPDATE: Er en 400W strømforsyning nok, eller bør denne også blive opgraderet?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Screamer
    For pokker! Jeg vidste det bare... Troede simpelthen min P4 var rigeligt hurtig. Så skal jeg ud og købe nyt. Jeg kunne eventuelt købe nye RAM som du siger, 333 mhz er bestemt ikke særlig hurtigt. Kan du eller andre eventuelt anbefale en guide i at overclocke RAM, eller et godt program?


    Og tusind tak for hjælpen, det var en rar afklaring!


    Din CPU kan slet ikke hamle op med noget til en tilsvarende pris, det er noget gammelt lort for at sige det lige ud (har selv haft Model 630).


    Ang. OC af RAM, så afhænger det af dit bundkort, så du skal først finde ud af hvilket du vil have.


    NVIDIA's er rimelig nemme, da du kan OC RAM uafhængigt af CPU (Unlinked).


    Intel's er lidt anderledes. Der OC du også CPU, hvis du ikke sætter din Multiplier ned, når du sætter din FSB op.

  • Ok


    Ja det er det med overclock, er ikke helt så meget inde i det. Jeg har overclocket min P4 til 3,80 ghz ved hjælp af en standard overclock profil i BIOS. Mit chipsæt er Nvidia nForce 4, skal der overclockes via BIOS med RAM også?


    Hvis jeg vælger at opgradere, vil min 400W strømforsyning så være nok? Eller vil det være fornuftigt at købe en ny, fx 500 eller 650?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Screamer
    Ok


    Ja det er det med overclock, er ikke helt så meget inde i det. Jeg har overclocket min P4 til 3,80 ghz ved hjælp af en standard overclock profil i BIOS. Mit chipsæt er Nvidia nForce 4, skal der overclockes via BIOS med RAM også?


    Hvis jeg vælger at opgradere, vil min 400W strømforsyning så være nok? Eller vil det være fornuftigt at købe en ny, fx 500 eller 650?


    Ja, RAM skal også du også OC i BIOS.


    en Core 2 Duo bruger mindre strøm, så umiddelbart vil det ikke være nødvendigt. Men uanset hvad er det aldrig en dum idé at opgradere strømforsyning. Dit grafikkort er jo også en værre strømsluger.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af noxon
    Min p4@3.8ghz kunne ikke engang fodre mit x800xtpe halvt, så ja, kæmpe flaskehals!
    400W er nok til oc også(se min sig). Med mindre den er af dårlig kvali..


    My point..

  • Okay, så kan jeg nøjes med at købe et nyt motherboard og en ny processor. Det eneste jeg er en smule i tvivl om er MoBO.


    Overvejer Asus P5K eller Asus P5KC (DDR3 ready). De understøtter dog ikke SLI, og det må de gerne. Synes det er svært at finde ud af hvad der egner sig bedst. Kortet må maks koste 900 kroner.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Screamer
    Okay, så kan jeg nøjes med at købe et nyt motherboard og en ny processor. Det eneste jeg er en smule i tvivl om er MoBO.


    Overvejer Asus P5K eller Asus P5KC (DDR3 ready). De understøtter dog ikke SLI, og det må de gerne. Synes det er svært at finde ud af hvad der egner sig bedst. Kortet må maks koste 900 kroner.


    Så skal du have fat i et NVIDIA nForce 650i baseret bundkort. Det understøtter SLI og Core 2 Duo.

  • Jeg vil sige glem SLI, gør jeg i hvert fald snart...


    Men noxon at en P4 3,8GHz ikke kunne fodre dit x800 halvt er altså at overdrive lige lovlig meget det X800 er en virkelig gammel sag lige så gammel som P4 CPU'erne...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Svan
    Jeg vil sige glem SLI, gør jeg i hvert fald snart...


    Men noxon at en P4 3,8GHz ikke kunne fodre dit x800 halvt er altså at overdrive lige lovlig meget det X800 er en virkelig gammel sag lige så gammel som P4 CPU'erne...



    øhhh - 2xGainward 8800GTX siger din signatur?

    "There are 10 kinds of people in this world, those who understand binary, and those who don’t"

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Spyro


    Hehehe.. Good point.


    Overkill grafikkort til den CPU.


    Hvad silvan mener du med det?


    Btw så er det ikke overkill til CPU'en gammel myte...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af betaboy



    øhhh - 2xGainward 8800GTX siger din signatur?


    Han mener sikkert at han har prøvet det og ikke selv synes det er det værd.

    i7-7700K@5.1GHz (delidded - delid.dk )- Corsair H115i Pro AIO- ROG STRIX 2080 ti OC - Asus Prime-P Z270 - 16 GB DDR4 Corsair Vengeance 3200 MHz - Corsair 750TX - 500GB EVO 960 NVMe

  • Anyways... :-)


    Jeg regner med at købe et Asus P5K MoBo, og en Core 2 Duo E6750 (2,66ghz). Lyder det ikke meget fornuftigt? Jeg ved godt jeg ikke vil kunne køre SLI, men har alligevel ikke en monitor som kan køre højere end 1280x1024.


    Spørgsmålet er om man burde fremtidssikre sig. Altså købe et MoBo som understøtter DDR3 og SLI? Vil hellere købe et hurtigere grafikkort end linke to halv langsomme sammen.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Screamer
    Anyways... :-)


    Jeg regner med at købe et Asus P5K MoBo, og en Core 2 Duo E6750 (2,66ghz). Lyder det ikke meget fornuftigt? Jeg ved godt jeg ikke vil kunne køre SLI, men har alligevel ikke en monitor som kan køre højere end 1280x1024.


    Spørgsmålet er om man burde fremtidssikre sig. Altså købe et MoBo som understøtter DDR3 og SLI? Vil hellere købe et hurtigere grafikkort end linke to halv langsomme sammen.


    Valg af bundkort og CPU er meget fornuftigt. Jeg vil dog alligevel gerne anbefale MSI P35 Platinum, pga. egne erfaringer.


    Der er ingen bundkort på markedet, der kan både SLi og DDR3, så indtil videre er det enten eller.