Lidt snak om lydkort

  • Mit lydkort: Creative Audigy2 NX
    Mine højtalere: Creative GIGAWORKS S750


    Jeg har tænkt på at udskifte mit lydkort.


    Jeg hører utrolig meget musik af mange, mange genrer.
    Jeg ser mange film og jeg spiller WoW for tiden.
    Så dét er hvad det skal bruges til.


    Jeg har spurgt mig omkring, og er blevet rådet til at kigge ind på http://www.xs-sound.dk hvor jeg især har lagt mærke til et kort fra Audiotrak.


    Dette:
    Audiotrak PRODIGY 7.1 HIFI ( http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=213899 )


    Men har også kigget på dette:
    HDA Digital X-PLOSION 7.1 DTS CONNECT ( http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=182627 )


    +Mine overvejelser går så på, hvorvidt jeg rent lydmæssigt vil opleve en stor forandring eller forbedring, hvis jeg skulle følge mine drømme og skifte mit nuværende Audigy2 NX ud.


    Det skal siges, at de to ovennævnte kort virkelig skulle være kvali.


    Jeg er ikke meget inde i det tekniske. Jeg lytter jo bare til musikken.
    +Hvis der er en derude, med forstand på det, der kunne kigge på kortene og vurdere dem hver især, ud fra deres specifikationer, i forhold til mit nuværende, så ville jeg være meget taknemmelig. Creative kan også indgå i snakken, hvis det enten giver mig et større udvalg eller det er til ren sammenligning.


    Det kan til slut siges, at mine højtalere tilsluttes via de analoge indgange direkte i lydkortet.

    AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

  • Har selv haft kig på HDA'et når det nuværende skal udskiftes.. Ser nemlig rigtig lækkert ud ift. X-FI der er smådyre.


    Er selv tilfreds med mit lille Audigy SE. Det er ihvertfald bedre end mit onboard!


    E8200/4Ghz - Passive TRUE 120
    Asus P5E
    XFX HD5850 BE
    4GB Corsair DHX PC6400
    Samsung 1TB F3
    Corsair TX650
    Antec Solo

  • Ja, det ser jo skide godt ud på papiret. Jeg er bare lidt bekymret, om jeg vil opleve nogen forskel hvis jeg satte det i.
    For ellers ville det da være penge ud ad vinduet. Det er jo ikke fordi jeg har nogen problemer overhovedet med mit nuværende.


    Dog virker det [Audigy2 NX] lidt uddateret hvad angår nyere EAX formater og de andre nyere effekter.

    AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

    Rettet en gang, sidst af Berleburg ().

  • Jeg vil ikke kunne leve med 96khz (HDA'et) - har dog haft x-mystique'et, men jeg var heller ikke tilfreds, når anlægget afløste hørebøfferne..


    Men HDA har udemærket og problemfrie drivere, hvad jeg ved af og har læst.. hvor prodigy har haft lidt konflikter, dog i små formater..


    Hvis dit musik "bare" er 128 kbps og 'whatever' i spil, så vil jeg forslå HDA'et.


    Ellers ville jeg hælde til Audiotrak's.

  • Overvej at kikke på det her: LINK


    XS-sound har lovet at de får det hjem, (det sidste jeg hørte var sidst i september) ;)


    Fuld EAX understøttelse + DD Live når den opdateret driver kommer :dance:

    Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak.


    Rettet en gang, sidst af Ciric ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Ciric
    Overvej at kikke på det her: LINK


    XS-sound har lovet at de får det hjem, (det sidste jeg hørte var sidst i september) ;)


    Fuld EAX understøttelse + DD Live når den opdateret driver kommer :dance:


    Ser voldsomt lækkert ud.


    Nogen forlydender om, hvilken prisklasse dette kort vil befinde sig i?

    AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Zulu
    Ikke for noget, men jeg tvivler altså på at du vil opleve den store forskel ved at skifte lydkort med de højtalere...


    Hvorfor? Hvordan er de da utilstrækkelige?

    AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Berleburg


    Hvorfor? Hvordan er de da utilstrækkelige?


    Ikke for at lyde snobbet, men det er altså kun et par PC-højtalere.
    Jeg ved godt at der findes nogle ganske fornuftige PC-højtaler-sæt, men jeg tvivler på at at en lydkorts-opgradering kan gøre den store forskel på et højtalersæt til 3000,-


    Jeg kan selvfølgelig tage fejl.


    Hvilket format ligger din musik i? MP3 192 kbit/s?
    Kan du høre forskel på om du afspiller MP3'er eller CD gennem dine højtalere?

  • Mine mp3'er går fra 128 til 320.
    Nej, jeg kan normalt ikke høre den store forskel på en CD og en mp3.


    Men det ændrer jo ikke på, at et NYT lydkort meget vel ville kunne yde bedre for begge formater på det samme højtalersystem.


    Ærlig talt, så tror jeg altså ikke, at mine højtalere udgør den store flaskehals. Men skal ikke kunne sige det med sikkerhed.


    Men det er vel noget man ud fra de tekniske specifikationer kan bedømme.
    Min situation er nu engang, at jeg ikke bare kan smide nogle store hi-fi højtalere til mit system.


    Det bliver ikke bedre end de højtalere jeg har nu, og derfor vil jeg vide, om mit nuværende lydkort er flaskehalsen eller ej. Hvis det er muligt for mig, at få mere ud af mine højtalere, så vil jeg det gerne.

    AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

    Rettet en gang, sidst af Berleburg ().


  • Du kan ikke læse ud fra specs hvor gode et lydkort eller et sæt højtalere lyder.
    Du bliver nødt til at bruge dine egne ører til at bedømme det med.

  • Man kan læse ud fra de tekniske specifikationer, hvad det kan yde. Fx frekvensområder osv.


    Jeg kan jo heller ikke sætte mig ned med alle de forskellige lydkort jeg vil have og afprøve dem inden jeg beslutter mig for én.


    Så det bedste er vel, at forholde sig til de ting man kan læse, og ellers spørge sig frem til, fra andre der har erfaringer med netop de produkter.

    AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

    Rettet en gang, sidst af Berleburg ().

  • Kiggede også lidt på Creative til at starte med, men fik at vide, at Audiotrak og HDA Digital ville være bedre valg.


    Med andre ord, alt hvad de havde hos http://www.xs-sound.dk

    AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Berleburg
    Man kan læse ud fra de tekniske specifikationer, hvad det kan yde. Fx frekvensområder osv.


    Det var ikke noget jeg ville have særlig stor tiltro til.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Berleburg
    Jeg kan jo heller ikke sætte mig ned med alle de forskellige lydkort jeg vil have og afprøve dem inden jeg beslutter mig for én.


    Så det bedste er vel, at forholde sig til de ting man læse, og ellers spørge sig frem til, fra andre der har erfaringer med netop de produkter.


    Helt sikkert. Jeg ville gå efter andres erfaringer og tests fremfor specs.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Flindt_DK
    http://edbpriser.dk/Products/L….asp?Bedom=true&ID=250079 Rigtig mange som siger at det er det bedste til prisen!


    Det kommer an på hvilket segment man befinder sig i. Hvis det gælder spil, kommer man ikke uden om X-Fi-kortene, men til seriøs lyd (musik) ser du sjældent X-Fi-kort blive anbefalet.

  • Da jeg som sagt mest spiller WoW mens jeg hører musik, så er det primært dét lydkortet skal egne sig til.


    Derudover er der bagateller som voice chat, hvilket nok er underordnet.


    Jeg hælder pt. mest over til det PRODIGY jeg nævnte foroven.


    Auzen som Ciric nævner ser også lækkert nok ud, men jeg tror det er mest til gaming. Og med X-FI tvivler jeg på at den er lige så "billig" som de "to andre".

    AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless