Netværksnøgle - Hvor kan jeg finde den?

  • Hej,


    Jeg sidder ved en bærbar, som ligesom andre computere her i huset, er tilsluttet vores trådløse netværk. Jeg har en ny computer, som også skal på - Men mangler netværksnøglen.


    Den netværksansvarlige er desværre på ferie, men har bl.a. skrevet følgende til mig: "...spørg helpdesk, evt. kan du se koden (netværksnøglen) vha. 192.168.1.1...".


    Hvad betyder disse ting og hvordan kan jeg evt. finde den nødvendige kode?


    På forhånd tak.


    Mvh Schindler

  • Ring til din udbyders support, så skal du bare have dit modems MAC adresse (sådan er det ihvertfald hos Telia hvor jeg arb.)

    Asus P6T Deluxe V2 - Antec Nine Hundred
    Core i7 920 - Scyhte Mugen 2
    ASUS GTX 580 - NorthQ 1000W
    3x2GB OCZ PC12800 cl8 - X-Fi Xtreme Gamer
    Intel 320 128Gb SSD
    2x250 GB Samsung SP2504C RAID 0
    My flickr

  • Altså jeres netværk er åbenbart krypteret, som det bør være, og netværksnøglen er altså hemmelig.


    Det der 192.168.1.1 er adgangen til Jeres router, hvor krypteringen er sat op. Men der er forhåbentlig password på den adgang. Normalt er der adgang med user: (udfyldes ikke) og password: admin.
    Det kan du jo prøve.


    Password i Jeres netværk kan du ikke læse direkte, da det står med prikker, men der er nedenfor normalt nogle krypterede nøgler. Der kan du godt bruge een af dem. De er skrevet med hexadecimalt normalt (så det er noget besværligt og skal skrives ned).


    Men hvis du ikke kan med det trådløse, så brug et fast netkabel. Hvor svært kan det være ? livet var meget nemmere, før det trådløse blev opfundet.

  • Ved ikke, om jeg er helt enig - Til en stationær PC, jo, der kunne jeg ikke (pt.) finde på at bruge andet end et kabel til at være online. Men for en bærbar, som (for mit vedkommende) ikke har en fast plads, er det bøvlet at skulle finde et kabel til den. Idéen med en bærbar forsvinder jo, hvis den alligevel er bundet af at skulle stå ét bestemt sted for at være online.


    Det med at skrive IP- og gateway-koder virkede ikke - Prøvede rigtig meget forskelligt.


    Løsningen blev at hente denne lille applikation:


    http://www.gtopala.com/


    Derefter åbnede jeg den og gik i:


    Software > Secrets > Wireless SSID/Key


    Hvoraf netværksnøglen fremgik - Og så virker det :D


    Mvh Schindler