Køb af projektor og lærred - nogen med forslag og erfaringer?

  • Hej Tweakere!


    Så blev det min tur til at spørge lidt om hjælp af folket..


    Jeg overvejer meget kraftigt at købe mig en projektor, om ikke andet så når jeg får et større værelse (bor jo stadig herhjemme :P )



    Jeg ved generelt ikke særlig meget om projektore og lærreder osv. Så jeg håber at der er nogen herude som har gjort sig nogle erfaringer på området, som har et par gode tips og evt nogle bud på, hvad der kunne være godt at købe!


    Jeg ved så meget, at kontrast forhold skal være så høje som muligt og at jeg har et par krav;


    HDMI indgang er et must, også gerne DVI eller VGA, men helst DVI (egentlig gør det ikke så meget, hvis der ikke er DVI eller VGA indgang i, da den primært skal sluttes til min PS3). HD-Ready, helst 1080p hvis det fås, hvis ikke er 1080i også ok. 720p er ikke nok :evil:



    Jeg kommer til at få en væg der er ca 4 meter, så et lærrede på 3 meter i bredden er absolut maksimum (har ingen anelse om hvor mange tommer dette er).


    Prisen er selvfølgelig ikke ligegyldig, men lad os sige at maks pris er 15k + lærred?


    Er der nogen der har nogle bud på nogle produkter, både til lærreder og projektor?


    Fik ved et hurtigt kig på HifiKlubben's hjemmeside, mine øjne på denne Optoma HD73.. Er den fed til pengene?


    Mvh, Andreas :cheers:


    *Kalder lystigt på søde Boris* :$

  • Vær lige vågen overfor hvad en ny pære koster, og hvor lang tid levetiden er på den.
    Det var i hvert fald det som skræmte mig mest da jeg overvejede sådan en fætter


    Har desværre ikke nogen bud på en god projektor, men det er vel til at finde et par anmeldelser rundt omkring


    EDIT: Bemærk lige at den fra HiFi-klubben du har valgt ikke er særlig god til det med computer. Den er i stand til det, men den er ikke beregnet til det. Den er "kun" til film.

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

    Rettet en gang, sidst af urbananen ().

  • Nu skal vi lige have nogle ting på det rene, hele billeder er altid bedre end halve billeder - lidt ligesom at forspil ikke er det samme hvis ikke der er sex bagefter ;)
    -med andre ord, gør aldrig noget halvt...


    Istedetfor at gå efter 1080i når du ikke har råd til 1080p, så gå istedet efter den bedste 720p oplevelse du kan finde (da 1080i jo kun er 540 linier reelt, så er 720 linier da bedre).


    Når det er på plads, så er kontrast ikke alt!


    Masser af kontrast kan lynhurtigt have relation til at ville "klippe" i sort og hvidt.
    -det er det du typisk ser på data projektore aka. LCDC projektore.
    De har i overflod af kontrast, men absolut ingen dybde og 3D likeness i billedet.


    Da dybde og 3Dimensionalitet ikke kan gøres op i målbare tal, så er der ingen vej udenom at komme ud og se nogle projektore i den virkelige verden.


    Jeg kan personligt give videre at en HD73 er et ret snacky køb, masser af dybde, gode farver og en ret billig pære - i omegnen af 2.000,-
    -jeg har selv kigget på den ved flere lejligheder.


    Mht. afstand og billede størrelse på lærreder, så vil jeg anbefale du udpeger nogle projektore du finder interessante og kigger lidt på sitet her:
    http://www.projectorcentral.co…ection-calculator-pro.cfm


    Det er en side der kan vise indenfor hvilket område en bestemt projektor på en given afstand kan give et godt billede, og i hvilken størrelse den kan gøre det.


    -go jagt! ;)

  • Projektoren skal primært bruges til levende billeder, så hvis en PC skal sluttes til den, bliver det i form af film og intet andet. :)


    Jeg går netop efter 1080p, da det jo er mest lækkert! :9xo


    Mange tak for tips og info til begge!


    Jeg vil tage og kigge lidt på den der ProjectorCentral!


    Kunne dog godt finde på at hive fat i Boris og tage ind og se den irl hos Hifi-Butikken, også for at få nogle tips til hvor stort lærred bør være etc. (og selvfølgelig købe den der til den tid).

  • Quote

    Originally posted by Spyro
    Jeg går netop efter 1080p, da det jo er mest lækkert! :9xo


    Helt enig, men for de 15K du har afsat til projektor kan du få en super 720p mens du samtidig kun kan få en meget slatten 1080p.
    Skal du op i den gode ende af 1080p så snakker vi 25K og op (Optoma HD80 f.eks.).

  • Quote

    Originally posted by dB1
    Helt enig, men for de 15K du har afsat til projektor kan du få en super 720p mens du samtidig kun kan få en meget slatten 1080p.
    Skal du op i den gode ende af 1080p så snakker vi 25K og op (Optoma HD80 f.eks.).


    Ja okay til 25k, får man sikkert billede til alle pengene.. Men så er det jo lige før mit surround ikke kan følge med..! Sidder på løn til 21k, så penge bliver ikke et problem, men der må jo være en grænse!


    Jeg tror at jeg vil se de to irl, inden jeg gør noget som helst. For når jeg får krystal klart 1080i billede på mit lavpris Mirai 32" TV, så tror jeg godt en projektor til 15k kan gøre det..



    Eller er et 40-42" Full HD TV, måske et bedre køb for samme budget?


  • Hmm tja jeg forstår nu altså stadig ikke hvordan du går efter god 1080i når 720p er klart bedre..
    Men det må du jo om..


    At se dem i virkeligheden er helt klart must do når vi snakker projektore!!


    Hvis du skal have et 40-42" FullHD i den gode ende, så ligger vi lynhurtigt i samme prisklasse som de gode 1080p projektore - 25K og op (f.eks. for en Samsung PS50P96HD plasma) og så ville jeg personligt hellere gå efter projektoren (hvis man har rummet til det så giver det meget bedre biograf oplevelsen end en skærm gør).
    Ved projektore der skal du dog indregne f.eks. lærrede som også hurtigt kan koste 4-5K oveni og op.


    :cheers:


  • Så har jeg lavet en taste-bøf, for jeg går efter 1080p. :)


    Synes at 25k er liiiige i overkanten alligevel..


    Tror at jeg må ud og kigge lidt på de forskellige, når jeg en gang får tid..