Thinkpad x61s Vs. macbook

  • jeg står en den situation at jeg skal bestemme mig for en ny studiebærbare, skal studere medialogi så den skal kunne holde til at tages med hverdag, og samtidig kunne yde noget


    valget står mellem:



    macbook(sort) kr.11.000,- 2.16 ghz core 2, 1gig ram, GMA950


    http://www.uncrate.com/men/images/2006/05/macbook-black.jpg


    _____________________________________________________________________________


    Lenovo thinkpad X-61s kr. 10.400,- 1.4 ghz core 2(L7300 4mb) 1gig ram, GMA 3100 santa rosa


    http://www.laptopworld.dk/asse…s/Lenovo_X60/Tykkelse.gif




    begge modeller har fordele og ulæmper. men kan simpelthen ik bestemme mig :crazyeyes:

  • oki, ja men så ryger prisen nok os op som tilfældet er med 1.4 og 1.66 udgave 2000kr forskæl. + batterilevetiden ryger ned. men 1.4 lyder ik af meget men ifølge tests sparter den røv

  • Beslutningen bør mere gå på om du vil bruge MacOS eller Windows. Jeg ved godt at du med bootcamp kan bruge windows, men hvad er så pointen med en mac?


    Skal du på studiet bruge nogle programmer derer windows specifikke - i givet fald klart IBM. Hvis ikke så er afgørelsen noget mere åben. Jeg ville selv gå efter en IBM - de er af helt suveræn kvalitet, specielt hvis den skal transporteres meget ( = mange stød).


    /ask

  • er sikker på jeg godt vil kunne overleve med osX, med word for mac osv. men er os mest kvaliteten af en mac jeg er bekymret for. En thinkpad skal man ik gå og nusse om som man skal med en mac. har set 3 år gamle thinkpads unden synlige ridser eller slid punkter. men X61 magler os nogle små lækre detaljer som webcam, bedre opløsning og widescreen.

  • Den kan godt være at det bare er mig, men widescreen på 12" - bliver det ikke superirreterende med så lav en højde. Større opløsning er også lettere overkill på 12"


    Mht til de "gamle" thinkpads så har jeg da selv 2. En 3-4 år gammel t23 som virker upåklageligt, samt en 2 år gammel t42 som lige har overlevet 2 fald fra ca 1 m og ned på et hårdt trægulv uden nogen synlige skader (min søn kom til at rage den ned, blev lettere nervøs og ville sætte den op igen, for bare at tabe den en gang til)!!


    Begge maskiner har været med i tasken frem og tilbage hver dag og der er ikke gjort noget specielt for at passe på dem (bortset fra et neopren cover).


    /ask

  • tjaa tror os der er lidt for mange i de der reviews af x61s der whiner over opløsningen, for 12 tommer er 1024x768 jo fint. og når man sidder med office og lignende så er jeg mest til 4:3 format, medmindre det er en stor skærm. det er et svært valg, men tror faktisk jeg i sidste ende vil være mere fremtidsikret med en x61s

  • Jeg er er enig med jacobask i at det er et valg mellem OSX og Windows..


    Jeg ville vælge ThinkPad'en, men MacBook'en har godt nok også en del programmer som du ikke får med i Windows + en fed remote (god sammen med Front Row).


    Mht. opløsning sidder jeg selv på en 1024x768 på 14 tommer, og det har jeg det fint med (det er også en thinkpad). Jeg er overbevist om at det er alt rigeligt til normalt brug på en 12 tommer skærm.

  • KLART den IBM.. Har testet den, og det er nok den fedeste laptop, jeg har testet :)


    EDIT: Billedet er fra min test :D

    [ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]


    [ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

    Rettet 2 gange, sidst af Dare_Devil ().

  • alle test af både x60 og x61 serien er positive. god test på laptopworld hvis det er den jeg har billedet fra :)


    rigtig nok det med programmerne. men mulighederne er os større med windows, og hvis man nu lige skulle sidde der med vennerne og lige have lyst til en gang cs eller sådan så er det os rart man kan det. x3100 skulle kunne trække css i følge tests, men er selv ik til gaming den her, men man er ik helt udelukket.

  • Jeg har selv en X60s og er utroligt glad for den. Den blev købt efter nøje overvejelser, bla. en Macbook. Jeg læste selv anmeldelsen på laptopworld før jeg købte. Den har været med mig på DTU massere af gange, og der er ingen problemer. Desuden er de medfølgende tools virkelig nice. Hele det generelle feel ved bærbaren kan jeg bare godt li', det føles som kvalitet.


    En af mine venner har siden fået Macbook, og det har min søster også... Windows kan IKKE anbefales, da man, efter min mening hele tiden mangler et højreklik, og det føles bare forkert, når man nu har det meget lækre Mac OS X.
    Jeg kunne selv finde på at købe en Macbook, men det skulle være som nr. 2 maskine og altså kun som underholdnings maskine. Til daglig brug, vil jeg klart anbefale en Thinkpad. Macbook har sådan set god nok kvalitets følelse, den er bare anderledes. Der er helt sikkert et par gennemtænkte detaljer som er smarte, men generelt synes jeg bare bedre om X60s'eren. Min søsters er vel snart en måned eller 2 gammel, den er allerede meget ridset, bla. fordi hun ikke har noget sleeve. Så hvis du køber en Macbook, så husk et sleeve fra dag et.


    Med hensyn til grafikkortet og skærmen... Jeg bruger selv en ekstern skærm når jeg er hjemme, da den er bedre at arbejde ved i længere tid, og der er mere skærm areal. Men på farten elsker jeg den lille skærm, og bærbaren er så lille at den kan stå på de små borde i et regional tog (de gamle røde). Grafikkortet kan sagtens trække en gang WarCraft 3 tower defence, så mon ikke også CS er muligt ?


    Håber det svarer på at par spørgsmål.


    P.S. Jeg er lige blevet ansat som teknisk assistent hos Lenovo, men det farver ikke min holdning til produktet.


  • Helt enig med ThinkPadden, alt det software og service er generelt super godt! Det er kram 100%!

  • tak for god respon. er blevet endnu mere hooked på x-serien nu, ved godt macbook har lækre features men er bekymret for at skulle passe den som et lille barn(sleeve osv). og til skolebrug og rapportskrivning tror jeg at en x-61 vil passe meget bedre. kan også de at de gamle i x-serien stadig bliver forhandlet til relativt høje priser og så må man da kunne snakke om et ordenligt produkt.

  • Quote

    Originally posted by EA-86
    alle test af både x60 og x61 serien er positive. god test på laptopworld hvis det er den jeg har billedet fra :)


    rigtig nok det med programmerne. men mulighederne er os større med windows, og hvis man nu lige skulle sidde der med vennerne og lige have lyst til en gang cs eller sådan så er det os rart man kan det. x3100 skulle kunne trække css i følge tests, men er selv ik til gaming den her, men man er ik helt udelukket.


    Tak for det :)..


    .. men ja, det er en SUPER lækker maskine.. X3100 burde godt kunne trække CS, det er i nyere applikationer omtrent dobbelt så hurtigt som Intel GMA 950, og allerede det kunne trække CS..

    [ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]


    [ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]