Mærkeligt skærmbillede

  • Hej alle.


    Alt grafik på min computer har været overlagt af mærkelige streger og farver i snart 24 timer nu.
    EDIT: postede billedet direkte i tråden
    [Blocked Image: http://frieze.dk/daily/Unavngivet.GIF]


    Jeg har valgt at tro at det er et hardware relateret problem (grafikkortet ?) fordi min computer er fri for alt der hedder spyware, virus, orme, etc.


    Nogen der kan hjælpe?


    Bjørn

  • Overclocker du grafikkortet? Og hvis ja, er det så med software som indlæser OC fra starten af? I såfald ville jeg prøve at fjerne OC og evt. afinstallerer evt. 3 parts OC software. Hvis du ikke OC dit grafikkort eller det evt. ikke hjælpe med før omtalte, ville jeg lukke siden op på maskinen og se om blæseren på dit grafikkort køre rundt og prøve at køre lidt med siden af. Køre blæseren og hjælper det ikke at tage siden af kabinettet, så prøv at afinstallerer driveren i windows og læse den ind igen, evt. se om der er en nyere udgave.


    Fortsætter problemet så prøv grafikkortet i en anden maskine, hvis du har mulighed for det - ville evt. tror at det kunne være et problem med over ophedning eller forkert/forhøjt setting af ram hastighed eller grafikprocessor hastighed på kortet,

    Chieftec DragonMidi 750W Silverstone Gold PSU E6400@3,3GHz 32GB GSKILL 3200MHz (capped 2933), 1TB Evo 960, 2x500GB EVO 850, NEC4551A, Sapphire RVII, Asus Pro Gaming Z170

  • Tak for rådene!


    Jeg overclocker ikke, og sidder på trods af det med en stor køler fra arctic cooling.
    Jeg prøvede først at afinstallere driveren, hvilket ikke hjalp. Det havde jeg dog heller ikke regnet med, da problemet opstår allerede i bios.
    Derefter åbnede jeg kabinettet, blæseren kører hurtigt og lydløst som altid, og grafikkortet var smålunkent og håndvarmt.


    Jeg har ingen ekstra stationær, men jeg havde et oldgammelt grafikkort liggende. Da jeg smed det i maskinen var der ingen problemer længere.
    Dog bemærkede jeg da jeg fik min blæser ud, at den var blevet lidt støvet, så jeg prøver lige at rense lidt, og se om der evt. er støv ved selve chippen.


    EDIT: Synes det skulle tilføjes, at grunden til at jeg har den store køler på, er fordi at den blæser den kom med fra fabrikken var gået i smadder. Jeg havde derfor en periode, hvor mit kort garanteret har været overophedet adskillige gange. Kan det være eventuelle skader fra dengang der viser sig nu ?


    Modtager gerne flere råd!


    Bjørn

  • Sikker på at køleren sidder rigtigt, den har virket i længere tid går jeg udfra? Prøv at tage den af, rens gpuen (processoren på grafikkortet) samt profilens sokkel og monter med frisk kølepasta. Det kan jo være, at den ikke sidder helt rigtigt af en eller anden grund. Løser det ikke problemet, så er det nok desværre en fejl i grafikkortet - du har ikke en kammerat med samme type maskine du kan teste kortet hos?

    Chieftec DragonMidi 750W Silverstone Gold PSU E6400@3,3GHz 32GB GSKILL 3200MHz (capped 2933), 1TB Evo 960, 2x500GB EVO 850, NEC4551A, Sapphire RVII, Asus Pro Gaming Z170

  • Ja, køleren har siddet der i trekvart år, og den og kortet har fungeret perfekt i den periode.


    Jeg har desværre ikke lige noget kølepasta, så en afmontering af køleren ville lige nu være lidt tosset...
    Desværre er det heller ikke noget jeg kan gå ud at købe, da jeg bor på bornholm (bedre kendt som øen uden en eneste ordentlig hardware butik). Så skal jeg have gang i at bestille noget... (nogen der kender en side hvor det kan købes? gerne med gratis porto hvis muligt)


    Bjørn

  • Har du prøvet et andet gfx kort?

    i7-7700K@5.1GHz (delidded - delid.dk )- Corsair H115i Pro AIO- ROG STRIX 2080 ti OC - Asus Prime-P Z270 - 16 GB DDR4 Corsair Vengeance 3200 MHz - Corsair 750TX - 500GB EVO 960 NVMe

  • RAC: Ja det har jeg, husk at læse tråden...

    Quote

    Jeg har ingen ekstra stationær, men jeg havde et oldgammelt grafikkort liggende. Da jeg smed det i maskinen var der ingen problemer længere.


    noxon: Det lyder som noget værre noget... Det undrer mig dog hvis de er blevet ristet, eftersom min blæser har virket upåklageligt i snart trekvart år, og stadig gør det.


    Er det et dødt grafikkort jeg har, eller kan det betale sig at undersøge det her nærmere?


    Bjørn

  • Syntes også det der ligner meget godt et tegn på dine ram er ristet på grafikkortet.

    |^|Dell Inspiron 6400
    |^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
    |^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
    |^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
    |^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm


  • Det er også sjældent der ryger en ram kreds/controler/strøm styring dertil. Men det sker, især hvis der har været nogle dårlige komponenter = kortere levetid.


    Jeg ville nok lige få testet kortet i en anden maskine, inden en evt. RMA sag, for at være sikker.


    Ser skærmbilledet sådan ud hele tiden ? Lige fra boot, eller er det kun i spil ? Hvis det kun er i spil, kan du prøve at clocke kortet lidt ned, hvis det er fra boot er der nok ikk det store at gøre.

  • Det er nok slut for mit kort nu - desværre.


    Jeg har også vold brugt det, dog ikke overclocket det, i snart 3 ½ år...
    Så det må også være på tide med en opgradering.


    Øv.


    Noxon: Tak for de gode svar. Med hht. til hvornår problemet starter, læs tråden:

    Quote

    Jeg prøvede først at afinstallere driveren, hvilket ikke hjalp. Det havde jeg dog heller ikke regnet med, da problemet opstår allerede i bios.


    Bjørn