Hjemmeside server?

  • Hej...


    jeg går med tankerne om at få mig en lille server her hjemme... den skal ca køre 5 hjemmesider, min egen, lidt for sjov side - min onkels firma hjemmeisde, ikke rigtig med noget stort på, menst kun info - min anden onkels hjemmeside også som den anden, info, ikke ngoet stort - og så vores Loge hjemmeside med flere billeder på og såda noget...


    Men spørgsmålet er så, hvad for noget hardware skal man ha?
    og er min 8Mbit/768 linje stor nok til at trække det? sammentid med at jeg kan spille på nettet og surfe rundt uden at det kan mærkes?
    min linje bliver snart, inden så længe siger struer.net opgradert til 1Mbit upload, måske også 2Mbit



    Jeg har snakket lidt med en ven, han siger at en mindre P3 maskine skulle kunne trække det...
    Men kan en lille bærbar ikke også trække det? tænker mere på strøm her, en bærbar burte vel bruge mindre strøm ? eller

  • Ja der skal ikke ret meget til,mit og en ven havde en kørende med alm, sider på, ikke den vilde trafik men der var lidt, den kørte på en Pentium 2, med 128mb ram og 10GB HDD.
    Det kørte fint.

    E8400 @ 4.05GHz 1.2V Lapped/Lapped TRUE Black 2xP12
    HD4850 512 @ 730/1075 HR03 GT B9

  • Jeg er lidt i tvivl om den der forbindelse kan klare det. Hvis du også er på og der bare er nogle stykker ude på hjemmesiderne vil det nok gå lidt langsomt.. Men altså du kan vel se til den tid? Men hvorfor ikke købe det? Det koster jo ikke meget mere.

    Apple Macbook Pro 13" | Intel Core 2 Duo 2.4Ghz | Nvidia GeForce 320M | 4GB RAM | 250GB SATA @ 5400 rpm | AVI ADM 9,1 | 1 TB Ekstern | Logitech MX518 | Steelpad S&S

  • Quote

    Originally posted by KreaTive
    Jeg er lidt i tvivl om den der forbindelse kan klare det. Hvis du også er på og der bare er nogle stykker ude på hjemmesiderne vil det nok gå lidt langsomt.. Men altså du kan vel se til den tid? Men hvorfor ikke købe det? Det koster jo ikke meget mere.


    tjaa... kan få en 16Gbit linke og 100Gb nede i tyskland for en 50 i måneden, måske jeg bare gør det

  • Quote

    Originally posted by Angelus


    tjaa... kan få en 16Gbit linke og 100Gb nede i tyskland for en 50 i måneden, måske jeg bare gør det


    Husk og læs igennem hvad du får for de penge. Når de skriver 16Gbit link skal du sikkert dele den med 100000 andre (overdrivelse fremmer.. ) og der sidder altså folk som virkelig misbruger de linier der.

  • Jeg trækker et par domæner på min server.


    Det er en IBM T41 laptop, med 2GB ram, 60GB system disk, 120GB backup disk (istedet for dvd drev) og to Maxtor Onetouch 250GB på USB til data. Den kører Fedora Core5 med Apache web server, Tomcat webserver (til at trække jsp'en). vsftpd til ftp, sshd til ssh, samba til printersharing og windows filsharing, qmail med spamassassin, clamantivirus, squirrelmail mm. til at håndtere mails. Og så alt det løse. Linien er en ~15MBit/1MBit, og det klarer den hæderligt. De 1MBit upload er liige småt nok til at trække store datamængder, men den klarer det fint til husbehov. Skal du trække en kommerciel side, så kan jeg ikke anbefale at du selv kører den. Dels skal du sørge for at sikkerheden er i top, svartiderne skal være gode og oppetiden skal være 100%. Til mit største site har jeg en dedikeret server i dedikeret serverrum - der er ikke nok båndbredde til at trække den fra min egen server ;)


    Laptoppen er desuden clocket ned på GFX for at spare lidt strøm og mindre varme - USB diskene spinner ned efter 10 minutters inaktivitet. Diskene hvor web og ftp indhold er på spinner ikke ned. Jeg har målt strømforbruget til 14W når maskinen "bare kører" - dvs. en smule http trafik, lidt samba og ellers idle.
    Maskinen står i mit "dataskab" - her er router, ADSL2 modem, wifi osv. samlet med serveren på sin egen gruppe på eltavlen.


    Når alt dette er sagt, så vil jeg klart anbefale dig at finde en laptop til at trække en server, men leg rundt med den et _godt_ stykke tid inden du sætter noget op der bare skal spille. Jeg har haft min server i 6-7 år og det er først nu jeg er ved at være fuldt tilfreds med den konfiguration den har. Efterhånden som man får praktisk erfaring med den, så finder man ud af hvad man ikke har behov for og hvad man skal bruge.