Ustabil PC... HJÆLP!

  • Hej



    Jeg har igennem længere tid forsøgt at fejlfinde på min PC som bliver ved med at gå ned


    Men først hvilken komponenter vi snakker om i den pågældende pc:


    1: 2x OCZ PC2-8500 SLI 1GB ram


    2: 1 stk. Asus Geforce 8800GTS 640 mb PCI-E


    3: Silverstone SST-ST75ZF 750 Watt PSU


    4: 1 stk. Intel Core 2 Duo E6600 4 mb 2,40 mhz 1066FSB ( med stock køler som efter tests aldrig har været over 65 grader)


    5: Samsung 1.44 floppy drev


    6: Seagate Barracuda 7200 320GB harddisk


    7: Plextor PX-775A DVD brænder



    Fejlen:


    PC’en køre stabilt i ca. 6-7 timer hvorefter den kommer med bsod og genstarter hvor den så bare hænger i opstarten det eneste der hjælper er at slukke og tænde for den fysik. Den kan også finde på at fryse totalt og igen det eneste jeg kan gøre er at slukke og tænde for den.



    Fejlen opstår typisk når jeg spiller men sker ligeså vel når jeg bare sidder og browser hvor den jo ikke er belastet



    Forløbet:


    Da jeg er overbevist om at fejlen ligger i hardwaren har jeg taget kontakt til den forhandler jeg har købt motherboard og ram af og vi aftalte han skulle have board og ram sendt over til ham så han kunne teste det men kunne efter en uges non stop belastnings og varme forsøg ikke få den til at gå ned på noget tidspunkt.
    Vi snakker så lidt frem og tilbage og bliver enige om det muligvis er harddisken der er defekt så han er så flink at sende mig en låne disk med tilbage vi er også inde og vende omkring varmen i toweret måske er synderen.


    Jeg samler så PC’en igen og lader siden af kabinettet være afmonteret og stiller min bord blæser ned ved siden af kabinettet så den peger direkte ind i siden af den på højeste trin så der kommer masser af kølig luft ind til alle komponenterne
    og går i gang med at spille og teste den i 3dmark 06 i højeste setting og den køre sådan set fint med hans harddisk i 1 dag. pludselig på anden døgn fryser den så igen efter godt 10 timers spil.


    Så jeg sidder her nu igen med samme problem ny harddisk som er 100% i orden og et gennemtestet motherboard og ram.



    Til sidst:


    Skal skynde mig at sige at jeg på intet tidspunkt har haft den overclocket hverken ram, mainboard eller GPU’en. Alle mine forsøg på tests er sket med en frisk installation med win XP med alle opdateringer. Den nyeste firmware til mit mainboard (P28)og selvfølgelig de nyeste driver til grafikkort (nvidia), mainboard (EVGA)



    Det eneste jeg snart kan komme på er at det enten er grafikkortet der er defekt hvilket jeg ville synes er mærkeligt når den kan køre så længe før den crasher. Eller også er det min PSU selvom ham jeg har købt mainboard og ram er vil æde sin gamle hat på det ikke er den da han selv forhandler den pågældende PSU og aldrig har haft noget vrøvl med den.



    Kort sagt HJÆÆÆÆLP!

  • Der har været nogle problemer med 680i chipsetttet og BSOD, for dem selv, men det er noget sjældent nu hvor jeg skiftede mine ram til de gamle jeg havde...

  • Så kom bsod igen!


    her er hvad den skriver:



    Fejlen skyldes muligvis følgende fil: nv4_disp



    Enhedsdriveren sad fast i en uendelig løkke. Dette er normalt tegn på
    et problem med selve enheden eller en enhedsdriveren, der ikke programmerer
    hardwareen korrekt.


    kontakt hardware forhandleren for at få den nyeste driver




    Tekniske oplysninger:


    *** STOP: 0x000000EA (0x88f506e8,0x8982d7c8,0xBACEBCBC,0x00000001)



    nv4_disp

  • Så har jeg hentet og installeret den hotfix du linker til



    satte den så til at køre 3dmark i loop idag


    så skete det igen!



    BSOD:


    *** STOP: 0x0000008e (0x0000005,0x8060c78f,0xb5005c4c,0x00000000)




    KÆFT! jeg er træt af den møgkasse her!

  • Så har jeg fået ombyttet gfx kortet og ca 15 min efter jeg har monteret det sprit nye kort får jeg bsod....




    har igen forsøgt vider testing hvor den har frosset end til vidder 4 gange...


    opdaget forresten ved et tilfælde at de gange den har frosset idag er blæseren på gfx kortet stoppet totalt og kortet føles meget varmt!


    spørgsmålet er så om gfx kortet på en eller anden måde får et forkert signal hvor blæseren stopper og kortet automatisk lukker sig selv ned for selvbeskyttelse....




    det her kan kun være en def PSU!



    Har snart prøvet alt test af mobo + ram i over en uge hos forhandleren uden probs


    har ingen andre komponenter i den andet end dvd og floppy!

  • Nå så kom jeg endelig til bunds i det hele...


    Har fået lov at låne en strømforsynings tester + en anden PSU som er 100% iorden...


    status på min egen PSU er at den er 100% iorden altså hellere ikke der fejlen ligger.


    faldt så over: http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1132703 og for dem der "gider" at zappe nogle af de 201 posts igennem så ligger fejlen i chipsettet.


    Får tilsendt et ASUS Striker Extreme til imorgen men ifølge førnævnte link er der risiko for at dette board også kan have fejlen.



    Så pas på der ude hvis i skal ud og have nyt motherboard tænk en ekstra gang inde i vælger 680i chipsettet! Særligt fra EVGA!


    /Lucian


  • Tak for advarslen... og gider du kommentere i denne tråd hvis du får løst det med det andet bundkort ?

  • Så fik jeg monteret det nye ASUS Striker Extreme igår aftes..... og guess what?!?!?!



    NO GO!! fik skærmbillede første gang jeg bootede og gik så ind i bios for at sætte ram volt osv op og whupti! så frøs den! bag på boardet er der en lille digi skærm der viser fejl koder og den hænger bare på "CPU INIT" alt starter op cpu blæser gfx blæser hd's cd-rom der kommer også lys i selve boardet men aldrig skærmbillede....



    Googler man på ASUS Striker Extreme CPU INIT finder man 100 vis af brugere verden over der har samme problem med dvs løsninger man meget få det virker for.


    Kan simplethen ikke forså hvordan et produkt i den pris klasse kan have så mange fejl! X( de skulle bare IKKE have lov at sælge sådan noget lort!!!



    Tror jeg smider håndklædet i ringen nu og forlanger mine penge tilbage.... har prøvet alt.



    /Lucian