Computer død. Mistanke om chipset brændt..

  • Hej Tweakers,


    Jeg var til et lan her i begyndelsen af ugen, og der skete det uhelige. Efter vi havde set en film på projektor skulle jeg sætte min egen skærm til computeren og jeg gjorde det desværre i mere eller mindre blinde. Derfor kom jeg til at presse metalbeskytteren (til udvidelsespladsen under grafikkortet) ind på bundkortet og computeren slukkede. Det så ud som om at metalbeskytteren havde forbundet to lodninger f.eks. Jeg tændte igen (før jeg havde set hvad der var sket), og den slukkede med det samme. Jeg satte så metalbeskytteren tilbage på plads og tændte igen.. Denne gang forblev den tændt, men der kom intet signal til skærmen og den velkendte "bip" lyder den altid siger når den tænder kom heller ikke.


    Et par måneder tidligere gik fan'en til chipsettet istykker og jeg satte bare en 80mm blæser hen over og tænkte ikke mere over det.. Indtil at jeg til lan'et (efter at have ventet et par timer så det hele kunne køle ned) og jeg tænder computeren og mærker på chipset-kølerprofilen. Den er blevet sindsyg varm på meget få sekunder, og jeg skynder mig selvfølgelig at slukke igen. Jeg prøver det et par gange for at bekræfte min teori om at det er chipsettet der er brændt sammen eller noget lignende.



    Kan det passe? Er der nogen der kan validere at det rent faktisk er chipsettet der er stået af?


    Bundkortet er forresten et ASUS A8N-SLI Deluxe og jeg har vedhæftet et billede med nogle afmærkninger.


    Jeg tænker på at købe et helt nyt bundkort + processor, så jeg kan lave et skift til Intel og core 2 duo. Jeg vil bare være sikker på at det rent faktisk løser mit problem. Jeg er 99% sikker, men man kan jo lige så godt spørge eksperterne til råd.


    På forhånd tak!


    [Blocked Image: http://img515.imageshack.us/img515/2613/hovll8.th.jpg]

  • Kan du tage et billede, eller vise hvor den kortslutning er sket?


    Meget kan det holde til, mht. til overclockning og voltmods, men kortslutninger smadre næsten altid noget!


    ..ahh så ikke lige du havde skrevet på billedet.


    Lige der hvor du mener det ramte, har ikke noget med strømstyringen til chipsettet at gøre, det ser kun ud til at være til onboard lyd.
    Men sgu svært at sige, kortslutninger kan fint få flere kredse til at stå af, da de jo er bundet sammen, lyden går jo også til chipsettet..


    Inden du køber noget nyt, ville det nok være smart at teste det forskellige i et andet sys.

  • Tak for svarene... Og det lader vel til at være chipsettet hvis du har haft samme problem shoikaw..
    Jeg prøver at skifte grafikkortet i morgen, og hvis det ikke hjælper er vel ikke så meget at gøre...


    Har også lige fundet ud af at man ikke kan bruge normale DDR ram i et motherboard der understøtter DDR2? Øv bøv, så skal jeg jo også have nye ram. Nogen der kan anbefale nogle? Maks 1000 kr, og måske en lille bitte smule oc-venlige.


    EDIT: De her ser ikke så dumme ud http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=158887.
    Så mangler jeg bare at få styr på hvilket bundkort jeg skal vælge. Maks 1000 kroner. Jeg er ikke helt sikker på 650i vs 680i, og hvad man skal vælge. Eller om man skal vælge noget helt tredje? Håber der er nogen der kan give mig et hint med på vejen.