Ingen gigabit lan på p5k deluxe

  • Hey.
    En ven og jeg har lige fået et P5K deluxe bundkort.
    Ingen af os kan få gigabit LAN til at virke.
    Der er dual gigabit lan på begge kort, og vi har prøvet at forbinde til en 3. pc der også har dual Gbit.


    Opnår kun 100mbit uanset hvad vi gør.


    Det ER et krydset kabel vi bruger og vi HAR installeret driverne til begge LAN porte.

    / OS: Win7 x64 \
    / GFX: PNY GTX570 \
    / PSU: Corsair TX750w \
    / RAM: 2x2 Gb G.Skill Trident \
    / CPU: Intel I7-920 Box-køler \
    / HDD: 240Gb Corsair Force 3 SSD \
    / Lager: 500Gb Western Digital Lagerdisk \
    / Mobo: Asus Rampage II-Extreme Bios v.2101 \

  • Quote

    Originally posted by OC-Dog
    Er det ikke noget med at kablerne skal være ratede til 1000 Mbit? Eller har jeg spist noget jeg ikke kan tåle? :crazyeyes:


    Jo, du har vist fat i den lange ende.. :).. Så vidt jeg husker, kan almindelige CAT5-kabel ikke bruges, man skal have fat i noget CAT-6...


    ... right? :crazyeyes:

    [ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]


    [ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

  • Jeg tror at det meget er et spørgsmål om kabling. Det kan godt være at nogle enkelte CAT5 kan klare 1GB over korte afstande, men skal det virke skal du have fat i CAT6 (eller 5e er det vidst).


    /ask

  • okay. ku bare ikke forstå at det virkede for længe siden med et 10m kabel og nu bruger vi et 2m og det virker slet ik.


    Men har jeg forstået det rigtigt når jeg mener at alt der skal til er at flytte rundt på ledningerne i kablet? Eller rettere sagt rækkefølgen i stikket,,,

    / OS: Win7 x64 \
    / GFX: PNY GTX570 \
    / PSU: Corsair TX750w \
    / RAM: 2x2 Gb G.Skill Trident \
    / CPU: Intel I7-920 Box-køler \
    / HDD: 240Gb Corsair Force 3 SSD \
    / Lager: 500Gb Western Digital Lagerdisk \
    / Mobo: Asus Rampage II-Extreme Bios v.2101 \

    Rettet en gang, sidst af |Mojo|Jojo| ().

  • Quote

    Originally posted by |Mojo|Jojo|
    Men har jeg forstået det rigtigt når jeg mener at alt der skal til er at flytte rundt på ledningerne i kablet? Eller rettere sagt rækkefølgen i stikket,,,



    Ja, og så alligevel ikke. Det er rigtigt at de ikke sidder på helt samme måde. En anden væsentlig foskel på CAT5 og CAT6 er kravene til kablet (og stikkene). Jeg har set flere der har lavet (eller forsøgt at lave) CAT6 installationer selv, men hvor det ikke har virket. Hvis man ikke er rigtig god til at lave kabler, vil det være langt nemmere at købe sig til dem (samt nok også billigere i længden).


    /ask

  • Quote

    Originally posted by jacobask
    Ja, og så alligevel ikke. Det er rigtigt at de ikke sidder på helt samme måde. En anden væsentlig foskel på CAT5 og CAT6 er kravene til kablet (og stikkene). Jeg har set flere der har lavet (eller forsøgt at lave) CAT6 installationer selv, men hvor det ikke har virket. Hvis man ikke er rigtig god til at lave kabler, vil det være langt nemmere at købe sig til dem (samt nok også billigere i længden).


    /ask


    Nu er det altså ikke særlig svært, at lave rækkefølgen på lederne og sætte dem ind i et stik for så at sætte dem ind i en tang.. :roller: Det først rigtig svært, hvis man er farveblind.. Det kan i hvert fald godt give lidt problemer, men hvis man ikke er dét så er det ikke spor svært..


    Ok, hvis man har parkinson skal man måske have lidt hjælp, men det er der næppe mange herinde der har. :$

  • Quote

    Originally posted by Spyro
    Nu er det altså ikke særlig svært, at lave rækkefølgen på lederne og sætte dem ind i et stik for så at sætte dem ind i en tang.. :roller: Det først rigtig svært, hvis man er farveblind.. Det kan i hvert fald godt give lidt problemer, men hvis man ikke er dét så er det ikke spor svært..


    Ok, hvis man har parkinson skal man måske have lidt hjælp, men det er der næppe mange herinde der har. :$


    Jeg vil til dels give dig ret, men CAT6 stiller noget større krav til samlingen af stikkene end CAT5 - og det er ikke bare et spørgsmål om at de er sat i i den rigtige rækkefølge. For den sags skyld kan små forskelle i stik og paneler (fra forskellige producenter) være nok til at du ikke får en ordentlig hastighed.


    100Mbit er rimeligt simpelt, og det burde enhver uden parkinson og farveblindhed kunne lave, CAT6 er ikke helt så let....


    /ask