Opklarende svar på spørgsmål ang. DVD-/+R skiver

  • Ja jeg havde 100 dvd + skiver og 2 dvd - skiver. Jeg ville så brænde nogle klip ud på en dvd som skulle afspilles på vore JVC surround/dvd anlæg. De 2 minusskiver spillede helt fint. Men så brændte jeg en ud på en + skive, det kunne den ikke læse.


    Er der nogle der kan give mig en logisk forklaring på det? For jeg ved ikke helt hvad foreskellen er.


    Hvordan forholder det sig med andre dvd maskiner? Er de fleste - eller +? Kan man få universale diske?

    Intel i5-4690K @ 4,7ghz
    Coolmaster EVO212
    ASUS Z97-A
    Crucial Ballistix Sport 2x4GB
    Crucial MX100 240GB SSD
    Gigabyte 970 G1 4GB
    Fractal Design Arc Midi R2

  • Arh det hjalp da lidt ;)


    Dvs. at alle "løse" dvd afspillere kan afspille DVD-R ? Og ca. 89% kan afspille DVD+R også er min JVC blandt de 11% der ikke kan afspille DVD+R?

    Intel i5-4690K @ 4,7ghz
    Coolmaster EVO212
    ASUS Z97-A
    Crucial Ballistix Sport 2x4GB
    Crucial MX100 240GB SSD
    Gigabyte 970 G1 4GB
    Fractal Design Arc Midi R2

  • Quote

    Originally posted by celfa
    Arh det hjalp da lidt ;)


    Dvs. at alle "løse" dvd afspillere kan afspille DVD-R ? Og ca. 89% kan afspille DVD+R også er min JVC blandt de 11% der ikke kan afspille DVD+R?


    Oftest er det sådan at jo billigere afspilleren er jo flere formater kan den afspille.
    Det er ofte de lidt dyrere afspillere fra producenterne fra den ene eller anden lejr, der er kræsne.


    Her kan du søge efter din afspiller og se hvad den understøtter:
    http://www.videohelp.com/dvdplayers

  • Quote

    Originally posted by Zulu


    Oftest er det sådan at jo billigere afspilleren er jo flere formater kan den afspille.
    Det er ofte de lidt dyrere afspillere fra producenterne fra den ene eller anden lejr, der er kræsne.


    Her kan du søge efter din afspiller og se hvad den understøtter:
    http://www.videohelp.com/dvdplayers


    Det er ikke så meget hvad lige min den kan. For den brænder jeg bare - skiver til når jeg ved det. Tænker mere på hvis man skulle give en dvd skive som ens venner/familie kan afspille på deres. Lidt træls hvis man skal spørge om hvilken model dvd afspiller folk har hvergang.


    Men som jeg forstår det, skal jeg holde mig til at købe minus skiver?

    Intel i5-4690K @ 4,7ghz
    Coolmaster EVO212
    ASUS Z97-A
    Crucial Ballistix Sport 2x4GB
    Crucial MX100 240GB SSD
    Gigabyte 970 G1 4GB
    Fractal Design Arc Midi R2

  • nogle gange kan det hjælpe ikke at lave en multisessions disc.....men ved ikke om du har gjort det eller ej.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Dengang man i 1990'erne i DVD Konsortiet (i dag: DVD Forum) definerede DVD-formatet, lavede man også en recordable variant, som kendt fra Compact Discen. Ligesom CD'en fik CD-ROM, CD-R(Recordable), CD-RW(ReWritable), så fik DVD'en en række pendanter med samme navngivning.


    Desværre mente Philips ikke at DVD-R standarden var som den burde... de sagde blandt andet at fejlkontrollen var for dårlig og strukturen for ufleksibel, hvilket bl.a. gav nogle begrænsninger i hvordan DVD-Optagere kunne agere. Derfor definerede Philips en variant af DVD-R og DVD-RW som de døbte DVD+R og DVD+RW.


    Den uofficielle grund mente nogle var at Philips ikke brød sig om tanken om at skulle betale en masse licensafgifter til Toshiba i løbet af DVD-R/RW formatets levetid og derfor lavede sit eget, så de i stedet for at skulle betale til Toshiba, kunne kræve penge ind hos de producenter der ønskede at bruge DVD+R/RW.


    I praksis betyder det at så godt som 100% af alle DVD-drev/afspillere kan håndtere DVD-R eftersom det er en del af DVD-standarden, mens det ikke er helt alle som accepterer DVD+R/RW, da det kræver særskilt licens fra Philips at understøtte.


    Taberen er forbrugeren der så indirekte skal betale for 2 formater, der i praksis gør det samme. Ærgerligt. Håber det var opklarende nok.