Dual Ram / Fejlmelding

  • Jeg har efterhånden en ældre computer, og har derfor længe leget med tanken om at få flere ram i den. Mine nuværende 1slot Kingston 1024mb ram bliver hurtigt brugt pga. spil og lignende.



    Motherboard: DFI LANparty nF4 Ultra D
    Processor: AMD athlon 64, 3500+
    Grafikkort: Asus GeForce 6600GT



    Jeg har nu købt et sæt dual ram som jeg selvfølgelig gerne ville have til at fungere sammen med min computer. Har undersøgt at specifikationerne til mit motherboard passer med rammene og valgte derfor at købe:
    Kingston HyperX (2x1gb dual) / PC3200 / 400 MHz / DIMM 184,


    hvilket jo passer til mit DFI motherboard. Dog når jeg sætter rammene i dimm slottene 2&4 for at kører dual giver det blå fejlskærm lige inden windows starter.



    Jeg har selvfølgelig prøvet forskellige løsninger for at se om det var rammene den var galt med, prøvede at sætte mine gamle kingston i dimm 2, og en af de nye hyperX i dimm 4. Det virkede fint nok, så byttede den nye hyperX fra dimm 4 ud med den anden nye, hvilket gav samme resultat. Altså at det virkede fint sammen.



    Spørgsmålet til jer er så, hvad kan jeg gøre for at få de to nye identiske Kingston HyperX ram til at kører samme dual og fungerer i min computer? Er det noget bios opsætning der skal ændres eller hvad er det, kan i hjælpe mig?



    Tak på forhånd / Giaz

  • Kør en memtest86.

    Core i7 930 @ 3600mhz @ 180x20
    Noctua NH-U12P Special Edition 1366 cpu cooler
    Asrock x58 Extreme
    OCZ3B2000C9LV6GK @ 9-9-9-30-1T@900mhz
    MSI N560GTX-TI Twin Frozr II 2GB GDDR5
    Kingston SSDNow V+ 128 GB (200mb R/W)
    Cooler Master 690 Kabinet | Seasonic X-650w PSU

  • Har du tjekket de kører med de rigtige timings? Evt. at de kører med den rigtige spænding?

    Q9450 | Asus P5Q3 Deluxe | 4GB Corsair DDR3 (1600MHz, CL7) | Sapphire 7870XT Boost

    Dell UltraSharp U2410 | Windows 7 Home Premium 64 | 80GB x25-m

  • Jeg har nu kørt memtest86 v3.3 og efter ca. 1½time fandt programmet 415errors. Hvilket vel næppe kan være godt. Er det meningen at programmet skal kunne fortælle nøjagtigt hvad rammene evt. fejler?


    ayu: Har du tjekket de kører med de rigtige timings? Evt. at de kører med den rigtige spænding?
    Jeg har tjekket spændingen og den kører med 2,6v som den skal, har dog ikke helt styr på det med timings?


    Cyclups: bruger du de gule eller de orange ram slots ?
    de gule er hvis nok mere stabile, men prøv at skift hvis du ikke har prøvet det.

    Jeg bruger de orange (dimm 2&4) da computeren fortæller mig at jeg skal bruge disse dimms for at køre dual.


    Jeg har prøvet at bruge de gule, hvilket den brokker sig over og skriver at den så kører single mode. Har også prøvet at kører en gul og en orange, altså alle de løsninger jeg kunne komme i tanke om :(

  • Enten er det timing problem, eller er det et kompabilitets-problem. (Ville være mit bud)


    Nu ved jeg ikk lige hvilken bios type DFI bruger, men du kunne jo prøve at se om du kunne lokalisere hvor du indstiller timings i bios, og så give dem alle et nøk op.


    Du kunne også memteste dine nye blokke hver for sig, og på den måde finde ud af om det er stængerne den er gal med?


    Jeg ved så ikke om DFI undervolter, du kunne jo prøve at give dem lidt ekstra at leve af?

    Q9450 | Asus P5Q3 Deluxe | 4GB Corsair DDR3 (1600MHz, CL7) | Sapphire 7870XT Boost

    Dell UltraSharp U2410 | Windows 7 Home Premium 64 | 80GB x25-m

  • Jeg har prøvet at justerer timing og spænding til rammene, men det virker ikke til at hjælpe.


    Det der undre mig mest, er at selve computeren starter og når forbi "windows loading" scenen, kommer faktisk helt ind i windows nogle gange, men kun et par få sekunder. Før den blå fejlmeldings skærm kommer, og computeren genstartes.


    En anden ting jeg lagde mærke til at var at mus/tastetur ikke rigtig fungerer når jeg kører med de to nye ram :(

  • det bundkort du har der er jo ikke et almindeligt bundkort...DFI er faktisk næsten kendt for at være temmelig kræsne med ram, så det er slet ikke sikekrt de vil køre med dine hyperX.....DFI er et oc board og derfor er diverse tolerencer sat lavere for at kunne nå så højt mht oc som muligt....derfor er det normalt kun os "nørder" der køber DFI.


    men prøv at skrue op for volten. hyperX kræver sandsyneligvis lidt mere. 2,8v ville være et godt bud.


    er det ikke nok så prøv at løsne timings lidt. og ja hvor man sætter rammene er ikke ligegyldigt. de skal sidde i nr 1 og 3 slot (1 er tættest på cpu) og måske er det heller ikke ligegyldigt hvilken af de 2 der sidder tættest på cpu....som sagt ..små tolerencer., sådan er det at have DFI.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Originally posted by Cyclups
    bruger du de gule eller de orange ram slots ?
    de gule er hvis nok mere stabile, men prøv at skift hvis du ikke har prøvet det.

    Hvor har du det fra?

    / OS: Win7 x64 \
    / GFX: PNY GTX570 \
    / PSU: Corsair TX750w \
    / RAM: 2x2 Gb G.Skill Trident \
    / CPU: Intel I7-920 Box-køler \
    / HDD: 240Gb Corsair Force 3 SSD \
    / Lager: 500Gb Western Digital Lagerdisk \
    / Mobo: Asus Rampage II-Extreme Bios v.2101 \

  • så det er egen erfaring?


    Har nemmelig aldrig prøvet at ha dem i de gule.

    / OS: Win7 x64 \
    / GFX: PNY GTX570 \
    / PSU: Corsair TX750w \
    / RAM: 2x2 Gb G.Skill Trident \
    / CPU: Intel I7-920 Box-køler \
    / HDD: 240Gb Corsair Force 3 SSD \
    / Lager: 500Gb Western Digital Lagerdisk \
    / Mobo: Asus Rampage II-Extreme Bios v.2101 \

  • både af egen erfaring hvad jeg kunne finde på DFI-Streets forum, men normalt er de gule til BH-5 ram og de orange til tccd og micron, men mine g.skill tccd ville ikke køre stabilt i nogle af dem selvom de var stabile i min server et A8V, mine A-Data tccd var stabile i de orange, da jeg havde Crucial Ballistix blev jeg nød til at bruge de gule slots selvom at det burde være de orange om var bedst.
    alle de problemer jeg havde med det Expert bundkort og ram har så også gjort at jeg nok aldrig vælger et DFI OC bundkort igen, på Expert bundkort var der simpelthen alt for mange indstillinger og en af dem forkert så kørte det ikke godt.

  • ah. ku være jeg sku prøve de gule så. har bh-5.

    / OS: Win7 x64 \
    / GFX: PNY GTX570 \
    / PSU: Corsair TX750w \
    / RAM: 2x2 Gb G.Skill Trident \
    / CPU: Intel I7-920 Box-køler \
    / HDD: 240Gb Corsair Force 3 SSD \
    / Lager: 500Gb Western Digital Lagerdisk \
    / Mobo: Asus Rampage II-Extreme Bios v.2101 \

  • Quote

    Originally posted by Cyclups


    jeg fik mine Crucial Ballistix op på DDR500 ved 2-2-2-5 1T ved at bruge de gule slots i de orange kørte det ikke så godt.

    DDR500, som i 250mhz? For mine kører mindst 245 i de gule, så helt galt er det vel ikke.

    / OS: Win7 x64 \
    / GFX: PNY GTX570 \
    / PSU: Corsair TX750w \
    / RAM: 2x2 Gb G.Skill Trident \
    / CPU: Intel I7-920 Box-køler \
    / HDD: 240Gb Corsair Force 3 SSD \
    / Lager: 500Gb Western Digital Lagerdisk \
    / Mobo: Asus Rampage II-Extreme Bios v.2101 \

  • Quote

    Originally posted by |Mojo|Jojo|

    DDR500, som i 250mhz? For mine kører mindst 245 i de gule, så helt galt er det vel ikke.


    mine ram brugte Micron chips og ikke BH-5 så de kunne normalt ikke komme så langt ned, men køre dine ram stabilt så er der vel ikke nogen grund til at skifte ram slot, BH-5 chips er kendt for kunne køre 1.5-2-2-5 1T ved rimelig høje MHz, men det kræver en del volt.

  • Ja de har ihvertfald ikke noget imod 3,6 volt :))

    / OS: Win7 x64 \
    / GFX: PNY GTX570 \
    / PSU: Corsair TX750w \
    / RAM: 2x2 Gb G.Skill Trident \
    / CPU: Intel I7-920 Box-køler \
    / HDD: 240Gb Corsair Force 3 SSD \
    / Lager: 500Gb Western Digital Lagerdisk \
    / Mobo: Asus Rampage II-Extreme Bios v.2101 \