Info om bærbar hardware...

  • Hvad er forskellen på:



    - "DDR2 800MHZ/PC6400" og "DDR2 667MHZ/PC5300"?


    - En hardisk med "5400omdr." i forhold til en der køre "7200omdr"?


    - Hvad er en "DVD-RW Dual Layer DVD Brænder"?



    Jeg søger selvfølgelig en forklaring på hvad forskellen er. Men også ligeså meget om man har brug for det, hvis bare man skal spille lidt spil og sådan... er det bare lir? Vil man opleve en forskel?



    Er det muligt at udbygge sin Zepto computer med tiden, eller er man låst, så hvis man vil opdatere, så skal der en ny computer til?


  • Ram er underordnet, da man på nuværende tidspunkt kun benytter chipsæts som kan håndtere 667 MHz ram...


    Harddisk er klart at anbefale på 7200 RPM. På nuværende tidspunkt er harddisken computerens langsomste komponent, da det er et mekanisk værk.. Jo højere omdregning.. desto mindre flaskehals for resten af systemet..


    DVDbrænderen betyder at den kan skrive Dual layer altså 8.5 GB istedet for 4.7 GB. det kræver dog at du benytter de rigtige medier.. RW står bare for Rewriter = genskriver, som gør at den kan skrive på RW medier, som kan genskrives på... men det er ganske normalt, og du finder i dag ikke en dvdbrænder som ikke har de funktioner..


  • Tusind tak for dette fine svar, det give svar på alle min spørgsmål... Bortset fra om det er muligt at udbygge en Zepto computer...


    Iøvrigt, hvor meget mere er det værd at ofre for at få Dual layer brænder fremfor "alm."

  • Du kan udvide harddisk og Ram med tiden..


    desværre er zepto blevet så stor en forhandler, at de kun sælger barebones, som kan opgraderes med disse to ting.. tidligere kunne man skifte Netkort og CPU...


    Hvis du tænker på det såkaldte Combodrev betyder dette, at man kan brænde CD'er, men også læse DVD uden at skrive på dem..

  • Quote

    Originally posted by TroelsHansen


    Tusind tak for dette fine svar, det give svar på alle min spørgsmål... Bortset fra om det er muligt at udbygge en Zepto computer...


    Iøvrigt, hvor meget mere er det værd at ofre for at få Dual layer brænder fremfor "alm."


    Jeg har haft dual layer i meget lang tid og har aldrig ejet en dual layer skive... Jeg tror ikke engang man kan få en alm. brænder mere - ikke til sin Zepto ihf.
    Edit: Mht. opgradering tror jeg kun det er CPU, RAM og HD du selv kan skifte.

  • Quote

    Originally posted by mrflashbag
    Du kan udvide harddisk og Ram med tiden..


    desværre er zepto blevet så stor en forhandler, at de kun sælger barebones, som kan opgraderes med disse to ting.. tidligere kunne man skifte Netkort og CPU...


    Hvorfor skulle du ikke kunne udskifte CPU, trådløst netkort og DVD-drev? :crazyeyes:

  • Quote

    Originally posted by mrflashbag


    Havde på fornemmelsen den kom fra dig Zulu ;) Jeg anbefaler det ikke til folk, som ikke kender så meget til PC'er ;) hvad med dig :D


    Nej, men der er langt fra at skrive at det ikke kan lade sig gøre, til at alle og enhver ikke kan gøre det... ;)

  • Quote

    Originally posted by Zulu
    Nej, men der er langt fra at skrive at det ikke kan lade sig gøre, til at alle og enhver ikke kan gøre det... ;)


    Og så er der jo også noget der hedder garanti..

  • Quote

    Originally posted by Spyro


    Og så er der jo også noget der hedder garanti..


    Ja, bestemt. Men det er stadig ikke umuligt at skifte de omtalte dele.


    Da jeg arbejdede hos Zepto, var det filosofien at garantien ikke blev brudt selvom man selv skiftede CPU.


    Hvordan det er i dag er vel ligemeget - så vidt jeg kan se giver Zepto jo ikke garanti på deres produkter mere... ;)


  • Det sidste bliver du lige nød til at uddybe! Hvad skal det dog sige :D

  • Quote

    Originally posted by Zulu
    Ja, bestemt. Men det er stadig ikke umuligt at skifte de omtalte dele.


    Da jeg arbejdede hos Zepto, var det filosofien at garantien ikke blev brudt selvom man selv skiftede CPU.


    Hvordan det er i dag er vel ligemeget - så vidt jeg kan se giver Zepto jo ikke garanti på deres produkter mere... ;)


    Nej bestemt ikke. :) Men hos de helt store producenter, bliver det ikke dækket af garantien at skifte CPU.
    Hvor i mod at RAM, HDD og DVD-drev bliver dækket af garanti..


    Men kan godt lide det, at Zepto har det fint med at man kan skifte CPU og at der stadig ville være dækning af garantien.


    ..Men så længe at man er professionel, kan man jo være ligeglad for så er der ingen der opgager noget :P


    Mener da at producenterne minimum skal give 1 års begrænset fabriksgaranti?

  • Quote

    Originally posted by TroelsHansen


    Det sidste bliver du lige nød til at uddybe! Hvad skal det dog sige :D


    Jeg tror at det har noget at gøre med en del ret uheldige garanti sager hvor Zepto simpelthen har været en pestilens.
    Der er også andre der har haft gode erfaringer med deres RMA service.

  • alle sammen pas nu på brugen af garanti ;) det er mange ting..


    Vidste sgu ikke at zepto tidligere havde den filosofi.. ved bare i dag, at de ikke tillader os på laptopworld at skille maskinen fra hinanden. Men ellers nice stil hvis de gjorde ;)


    Ang. det med ram, Harddisk skifte, så mister man stadig sin Garanti/reklamatioN/service ved store producenter, hvis ikke det er en "autoriteret" der udføre skiftet..

  • Quote

    Originally posted by TroelsHansen


    Det sidste bliver du lige nød til at uddybe! Hvad skal det dog sige :D


    Jeg kan ikke finde noget på Zeptos hjemmeside om garanti, derfor må jeg gå ud fra at de ikke længere giver garanti på deres produkter.
    EDIT: I punkt 9 kan I se at Zepto ikke giver garanti, men kun reklamationsret.


    Dvs at der kun er 2 års reklamationsret på, som forhandleren (i de fleste tilfælde Zepto selv) er lovmæssigt forpligtiget til.
    http://www.forbrug.dk/oss/98/