Bad Bios Checksum..genstart..sort skærm?

  • Min ellers velfungerende computer frøs og jeg var nødt til at genstarte. Så startede den op med meddelelsen Bad Bios Checksum og søgte på floppy og cd-rom igen og igen...så genstartede jeg atter og nu starter skærmen overhovedet ikke. Sort Skærm. Blæserne kører, men den læser intet ind. Jeg har for nylig skiftet skærm og derfor grafikkort, men det har fungeret fint i de få dage det har været i brug. Et skift tilbage til det gamle grafikkort hjalp heller ikke.
    Dagen før dette skete røg routeren sig pludselig en tur. Ingen lys i tænd og sluk funktionen. Jeg hev stik ud og ind af routeren, der var død. Kan dette eventuelt have lavet en kortslutning i computeren?
    Hvad kan jeg gøre? Jeg kan ikke komme ind i Bios. Jeg sætter XP skiven i, men den vil heller ikke boote herfra. Der er ingen HD aktivitet. Windows bliver ikke læst ind.
    Jeg har pillet batteriet ud og flyttet jumper og tilbage igen. (Resette cmos). Det hjalp ikke. Hvad kan jeg gøre og hvad kan der være i vejen? Kortsluttet bundkort?

  • Det lyder ikke helt godt.


    Men prøv at pil ram, indstikskort ud og tag stikket ud af hd.


    Brug vga porten på mobo til skærmen


    Sæt en enkelt ram blok i og prøv at boote. Sort skærm - prøv en anden ram blok. Sort skærm igen og jeg vil gætte på at det er biosen. Det tyder det også på på baggrund af den "Bad Bios Checksum" besked du har fået.


    Jeg har selv fået samme besked ved et bios flash som gik galt. Det kostede mig et nyt mobo.


    Hvis ikke din reset af CMOS har fungeret (flyt af jumper osv.) kan 2 ting evt prøves. Nyt batteri eller en bios flash.


    Flash af bios skal man dog være noget forsigtig med.


    Håber noget af dette hjælper.

  • Havde det selv engang....prøvede alt og det drev mig til vandvid....måtte købe nyt bundkort...desværre.
    Nu ved jeg ikke hvilket bundkort du har, men de fleste er til at komme til for penge.


    Men prøv det med ramblokkene og ha så lidt som muligt tilsluttet..